REKLAMA
ZOOM NA RYNKI

Polskę zalewają białoruskie traktory. Będzie nowela homologacji

2025-05-06 19:25, akt.2025-05-06 20:28
publikacja
2025-05-06 19:25
aktualizacja
2025-05-06 20:28

Projektowana przez resort infrastruktury nowelizacja ustawy homologacyjnej i prawa o ruchu drogowym ma ograniczyć proceder wprowadzania na polski rynek ciągników niespełniających europejskich norm - wynika z opublikowanych we wtorek w wykazie prac rządu założeń do projektu.

Polskę zalewają białoruskie traktory. Będzie nowela homologacji
Polskę zalewają białoruskie traktory. Będzie nowela homologacji
fot. Jim West / / imageBROKER

Projekt przewiduje m.in., że ciągniki rolnicze sprowadzane spoza Unii Europejskiej będą podlegały takiej samej procedurze dopuszczenia do ruchu jak pojazdy nowe. Chodzi o to, by uniemożliwić obchodzenie przepisów homologacyjnych. Proceder ten polegał na wprowadzaniu na polski rynek nowych ciągników niespełniających europejskich norm, ale rejestrowanych jako maszyny używane.

Głównym celem projektowanej przez Ministerstwo Infrastruktury nowelizacji ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia oraz niektórych innych ustaw jest uregulowanie zasad dopuszczenia do ruchu drogowego w Polsce pojazdów sprowadzanych z Unii Europejskiej oraz spoza UE w kontekście regulacji wynikających z przepisów europejskich.

Resort infrastruktury zaznaczył, że europejskie regulacje nie zawierają jednolitej definicji pojazdu nowego, zaś polskie przepisy dotyczące rejestracji pojazdów odnoszą się do pojazdów nowych. Pojawiają się więc wątpliwości, jakie dokumenty należy przedłożyć przy pierwszej rejestracji na terytorium Polski pojazdu sprowadzonego z zagranicy, w szczególności spoza UE.

Jak wskazali w założeniach autorzy projektu, do Ministerstwa Infrastruktury docierają liczne sygnały o problemach organów rejestrujących ze stosowaniem obecnie obowiązujących przepisów, zwłaszcza przy uwzględnieniu niektórych bezpośrednio stosowanych przepisów UE. Definicja "nowego pojazdu" jest przedmiotem nie tylko orzecznictwa europejskiego, ale również orzecznictwa krajowego, dlatego też - w ocenie MI - konieczne jest opracowanie precyzyjnych regulacji w omawianym zakresie.

"Dodatkowo kwestia związana z dopuszczaniem do ruchu w RP ciągników rolniczych jest przedmiotem wielu postępowań prokuratorskich, skarg do Komisji Europejskiej (KE), a także doniesień i artykułów medialnych, w których wskazuje się, że dotychczasowa praktyka organów rejestrujących legalizuje proceder wprowadzania do obrotu w UE ciągników rolniczych niespełniających europejskich wymagań homologacyjnych" - podkreśliło ministerstwo.

Resort przypomniał, że kwestia dopuszczenia do ruchu w Polsce ciągników rolniczych pochodzących z krajów trzecich była omawiana w czerwcu ub.r. podczas spotkania przedstawicieli MI z KE, a Komisja potwierdziła, że używane ciągniki rolnicze z krajów trzecich powinny być traktowane jako nowe pojazdy na potrzeby ich dopuszczenia do ruchu drogowego w UE.

"W trakcie spotkania KE została poinformowana o rozpoczęciu prac legislacyjnych celem jednoznacznego uregulowania w Polsce zasad dopuszczania używanych ciągników rolniczych spoza UE. W konsekwencji tego w projekcie ustawy zostanie określone, że obowiązującą obecnie dla nowych pojazdów procedurą krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu zostaną objęte również używane ciągniki rolnicze sprowadzone z państw spoza UE" - wskazał resort.

Przewidziane w projekcie rozwiązania mają się odnosić również do dopuszczania do ruchu w Polsce używanych pojazdów z krajów trzecich innych niż ciągniki rolnicze. Mają być one objęte krajowym dopuszczeniem indywidualnym w ramach nowej procedury realizowanej przez uprawnionego diagnostę w stacji kontroli pojazdów, z włączeniem, w określonych sytuacjach, służby technicznej.

W ostatnich miesiącach w prasie pojawiały się doniesienia, że w latach 2016-2023 do Polski nielegalnie trafiły tysiące białoruskich traktorów, przy bierności polskich władz i służb specjalnych. Traktory te nie spełniały unijnych norm.

W grudniu ub.r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił kasację złożoną przez dilera firmy MTS Belarus od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie w sprawie dotyczącej sześciu osobnych przypadków cofnięcia rejestracji ciągników marki MTZ Belarus.

Wcześniej WSA uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie, które stwierdziło, że rejestracja nie została przeprowadzona zgodnie z przepisami, ale nie złamano prawa w sposób rażący. Decyzję SKO zaskarżył do WSA prokurator, w którego ocenie naruszenie przepisów rejestracyjnych było rażące. Sąd podzielił tę opinię. (PAP)

gkc/ malk/

Źródło:PAP
Tematy
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Światłowód z usługami bezpiecznego internetu
Advertisement

Komentarze (28)

dodaj komentarz
moravietz
Skoro zarznieto Ursusa to trzymam kciuki za bialoruskie traktory
jas2
Na zdjęciu świeżo zaimportowany traktor.
tomitomi
no i dobrze , mamy tańsze maszyny ! tniemy koszty !
..... to o to chodzi ? dla każdego , po niskich kosztach .
platfusoptymista
Trzeba było nie dopuścić do upadku Ursusa
innowierca
to naprawde nie dalo sie znalezc zdjecia nowego bialoruskiego traktora i zamiescic ?
innowierca odpowiada derper
tak tak, tak rzetelne dziennikarstwo jak sondaze poparcia Trzaskowskiego :)
zenonn odpowiada derper
Zdjęcie: Stany Zjednoczone, regiony typowo rolnicze: np. Iowa, Nebraska, Kansas, Arkansas, Tennessee.
zenonn odpowiada zenonn
zabytkowy amerykański traktor Farmall,
trolley
a dajcie jeszcze do kompletu koszty utrzymania, serwisu, części, możliwości naprawy i diagnostyki we własnym zakresie... bo TO jest największy problem a nie cena!

Powiązane: Białoruś

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki