REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Polacy szukają w sieci opinii o firmach i produktach. Ale lokalne biznesy często nie istnieją w internecie

Katarzyna Waś-Smarczewska2025-03-16 10:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-03-16 10:00

Zaledwie jedna czwarta firm działających w okolicy posiada stronę internetową, podczas gdy blisko 70% Polaków szuka w sieci opinii o tych przedsiębiorstwach przed zakupem, wynika z najnowszych badań TRUSTMATE.io.

Polacy szukają w sieci opinii o firmach i produktach. Ale lokalne biznesy często nie istnieją w internecie
Polacy szukają w sieci opinii o firmach i produktach. Ale lokalne biznesy często nie istnieją w internecie
fot. Eduardo Dutra / / Pexels

27% internautów czyta recenzje na temat firm z okolicy "zawsze", a 41% "często". Najbardziej aktywni w czytaniu opinii są mieszkańcy województwa lubuskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie, a także osoby z wykształceniem podstawowym/gimnazjalnym. Z resztą, tak samo jak osoby z najniższymi dochodami, aż 37,10% z nich czyta opinie „zawsze".

W dzisiejszym, dynamicznym świecie, gdzie granice między rzeczywistością a internetem zacierają się, polski, lokalny biznes wciąż tkwi bardziej w erze off-line-owej niż on-line-owej. Zaledwie 25% lokalnych firm w Polsce posiada własną stronę internetową, wynika z badań TrustMate.io. To oznacza, że większość przedsiębiorstw, szczególnie tych mniejszych, lokalnych, jest bardziej obecna w realnym świecie niż w przestrzeni cyfrowej.

Jednakże, ta tendencja ulega stopniowej zmianie. Dynamiczny rozwój zarówno internetu, w 2024 roku w Polsce aż 87,6% osób w wieku 16-74 lat regularnie korzystało z internetu (co najmniej raz w tygodniu), wynika z danych GUS, e-commerce oraz faktu, że blisko 70% rodzimych internautów sprawdza opinie o lokalnych firmach w internecie przed podjęciem decyzji zakupowej, zmusza przedsiębiorców działających lokalnie do zmiany. Te dane jasno wskazują, że obecność w sieci także okolicznych biznesów staje się kluczowa dla sukcesu w dzisiejszym konkurencyjnym krajobrazie biznesowym.

Jak wynika z najnowszych badania TrustMate.io, zdecydowana większość (68,28%) Polaków sprawdza często lub zawsze opinie na temat lokalnych firm i instytucji, zanim dokona wyboru. Na pytanie: Jak często czyta Pan/Pani recenzje i/lub opinie zanim wybierze lokalny biznes, internauci udzielili następujących odpowiedzi: często to robię (41,038%), zawsze to robię (27,241%), robię to, ale tylko czasami (19,34%), robię to, ale rzadko (8,61%).

TrustMate

Osoby z najniższymi dochodami (poniżej 1000 zł) są najbardziej skłonne do "zawsze" czytania recenzji (37,10%), podczas gdy osoby z dochodami 3000-4999 zł robią to najrzadziej (26,90%). Największy odsetek osób, które "często" czytają recenzje, znajduje się w grupie zarabiającej 5000-6999 zł (45%). Osoby z dochodami 1000-2999 zł najczęściej (27,80%) odpowiadają, że czytają recenzje "tylko czasami". Największy odsetek osób, które "nigdy" nie czytają recenzji, znajduje się w grupie zarabiającej najmniej (poniżej 1000 zł - 8,60%) oraz w grupie z dochodami 1000-2999 zł (6,10%). Można zauważyć, że osoby z dochodami od 3000 do 8999 zł najczęściej czytają recenzje, zarówno "zawsze", jak i "często".

- Lokalne firmy, które pragną dotrzeć do klientów, budować swoją markę i generować większe zyski, muszą zrozumieć, że internet to nie tylko dodatek, ale integralna część ich strategii rozwoju. – mówi Jerzy Krawczyk, prezes zarządu TRUSMATE.io. - Inwestycja w profesjonalną stronę internetową oraz dbałość o pozytywne i aktualnie opinie klientów to fundamenty, na których buduje się trwały sukces w dzisiejszych czasach, tj. erze phigital, w której świat digitalowy łączy się i przenika z realnym. Lokalne biznesy, które chcą zaistnieć w świadomości konsumentów, muszą być widoczne w sieci i dbać o opinie na swój temat. To jest ich być lub nie. - podkreśla Jerzy Krawczyk w TRUSMATE.io.

oprac. na podstawie informacji prasowej

Źródło:Bankier24
Katarzyna Waś-Smarczewska
Katarzyna Waś-Smarczewska
redaktor Bankier.pl

Redaktor prowadząca Bankier.pl, szefowa newsroomu i wydawca z 18-letnim doświadczeniem w mediach internetowych. W zespole Bankier.pl od 2008 roku. Absolwentka wrocławskiej polonistyki i specjalizacji edytorskiej, dyplom o komunikacji internetowej obroniła u prof. Jana Miodka. Od lat blisko tematyki finansowej i nowych mediów. Redaguję, wydaję, ale też piszę. Obserwuję konkurencję i trendy. Wspólnie z zespołem dbamy o to, by Bankier.pl był najlepszym źródłem informacji - podanych językiem zrozumiałym także dla osób, które nie mają wykształcenia ekonomicznego, a chcą znać i rozumieć zagadnienia dotyczące finansów i gospodarki.

Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (6)

dodaj komentarz
helixo
Posiadanie własnej strony często jest zupełnie niepotrzebne. Na google maps czy innym bingu są zaznaczone lokalne biznesy z recenzjami czy zdjęciami rożnych użytkowników, i bywają tam bardzo przydatne informacje np lgbt friendy, owner identify as... i już wiem gdzie moja noga nigdy nie postanie :)
to_i_owo
No nie wiem, czasami szukam opini i raczej zawsze znajduję

Żeby mieć opinie na google wcale nie trzeba mieć strony, ba można nawet nie wiedzieć że internet istnieje
harrytracz
Pierwsza sprawa to to, że wiele firm nie posiada strony internetowej bo ma osobne social media (dla wielu ludzi na Facebooku internet się kończy).
Drugą sprawą jest to, że opinie są w większości wykupione i nawet po dodaniu rzeczywistej opinii i tak się ona nie pojawi.
matka_stiflera
"opinie są w większości wykupione" to była prawda 10 lat temu. Teraz algorytmy na google nie przepuszczają spamu.
santoriusz odpowiada matka_stiflera
jakiego spamu? średnio inteligentny może spokojnie cały dzień smarować opinie których żadne algorytmy nie wyłapią więc nie pitol fistaszek
santoriusz
bo lokalne biznesy działają w większości na czarno, kto by chciał płacić takiemu grabieżczemu systemowi jakiekolwiek opłaty. Lepiej w karty przegrać.

Powiązane: Firma w Polsce - koszty, podatki, składki

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki