Zaledwie jedna czwarta firm działających w okolicy posiada stronę internetową, podczas gdy blisko 70% Polaków szuka w sieci opinii o tych przedsiębiorstwach przed zakupem, wynika z najnowszych badań TRUSTMATE.io.


27% internautów czyta recenzje na temat firm z okolicy "zawsze", a 41% "często". Najbardziej aktywni w czytaniu opinii są mieszkańcy województwa lubuskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie i zachodniopomorskie, a także osoby z wykształceniem podstawowym/gimnazjalnym. Z resztą, tak samo jak osoby z najniższymi dochodami, aż 37,10% z nich czyta opinie „zawsze".
W dzisiejszym, dynamicznym świecie, gdzie granice między rzeczywistością a internetem zacierają się, polski, lokalny biznes wciąż tkwi bardziej w erze off-line-owej niż on-line-owej. Zaledwie 25% lokalnych firm w Polsce posiada własną stronę internetową, wynika z badań TrustMate.io. To oznacza, że większość przedsiębiorstw, szczególnie tych mniejszych, lokalnych, jest bardziej obecna w realnym świecie niż w przestrzeni cyfrowej.
Jednakże, ta tendencja ulega stopniowej zmianie. Dynamiczny rozwój zarówno internetu, w 2024 roku w Polsce aż 87,6% osób w wieku 16-74 lat regularnie korzystało z internetu (co najmniej raz w tygodniu), wynika z danych GUS, e-commerce oraz faktu, że blisko 70% rodzimych internautów sprawdza opinie o lokalnych firmach w internecie przed podjęciem decyzji zakupowej, zmusza przedsiębiorców działających lokalnie do zmiany. Te dane jasno wskazują, że obecność w sieci także okolicznych biznesów staje się kluczowa dla sukcesu w dzisiejszym konkurencyjnym krajobrazie biznesowym.
Jak wynika z najnowszych badania TrustMate.io, zdecydowana większość (68,28%) Polaków sprawdza często lub zawsze opinie na temat lokalnych firm i instytucji, zanim dokona wyboru. Na pytanie: Jak często czyta Pan/Pani recenzje i/lub opinie zanim wybierze lokalny biznes, internauci udzielili następujących odpowiedzi: często to robię (41,038%), zawsze to robię (27,241%), robię to, ale tylko czasami (19,34%), robię to, ale rzadko (8,61%).
Osoby z najniższymi dochodami (poniżej 1000 zł) są najbardziej skłonne do "zawsze" czytania recenzji (37,10%), podczas gdy osoby z dochodami 3000-4999 zł robią to najrzadziej (26,90%). Największy odsetek osób, które "często" czytają recenzje, znajduje się w grupie zarabiającej 5000-6999 zł (45%). Osoby z dochodami 1000-2999 zł najczęściej (27,80%) odpowiadają, że czytają recenzje "tylko czasami". Największy odsetek osób, które "nigdy" nie czytają recenzji, znajduje się w grupie zarabiającej najmniej (poniżej 1000 zł - 8,60%) oraz w grupie z dochodami 1000-2999 zł (6,10%). Można zauważyć, że osoby z dochodami od 3000 do 8999 zł najczęściej czytają recenzje, zarówno "zawsze", jak i "często".
- Lokalne firmy, które pragną dotrzeć do klientów, budować swoją markę i generować większe zyski, muszą zrozumieć, że internet to nie tylko dodatek, ale integralna część ich strategii rozwoju. – mówi Jerzy Krawczyk, prezes zarządu TRUSMATE.io. - Inwestycja w profesjonalną stronę internetową oraz dbałość o pozytywne i aktualnie opinie klientów to fundamenty, na których buduje się trwały sukces w dzisiejszych czasach, tj. erze phigital, w której świat digitalowy łączy się i przenika z realnym. Lokalne biznesy, które chcą zaistnieć w świadomości konsumentów, muszą być widoczne w sieci i dbać o opinie na swój temat. To jest ich być lub nie. - podkreśla Jerzy Krawczyk w TRUSMATE.io.
oprac. na podstawie informacji prasowej




























































