Od dużych wzrostów przy bardzo niskich obrotach rozpoczął się dziś giełdowy debiut PointPack.pl. Spółka działa w branży przesyłek kurierskich i świadczy usługi m.in. dla sklepów Żabka.
Firma PointPack.pl w ostatnim roku przeprowadziła emisję i subskrypcję 118 873 sztuk akcji serii C. Udziały zostały objęte po 18 złotych, a więc łączna wartość emisji wyniosła ponad 2 mln złotych. Już na początku pierwszych notowań na NewConnect kurs wzrósł o ponad 66 proc., co dało łączną wycenę spółki na poziomie ponad 30 mln złotych. Jak do tej pory (12:00) obrót wyniósł jednak zaledwie 2850 złotych, a ze względu na zbyt duży wzrost kursu, notowania spółki zostały zawieszone.
Spółka obsługuje sieć ponad 5000 punktów nadawczo-odbiorczych, realizując procesy obsługi klienta i usługi w obszarze pierwszej i ostatniej mili dla firm kurierskich, a także integrując technologie w systemach kasowych, kasach fiskalnych i urządzeniach nadawczo-odbiorczych. Spółka została rekomendowana do dofinansowania z NCBiR na rozwój sieci infrastruktury logistyki miejskiej na kwotę 6,5 mln zł.
„Pointpack.pl dostarcza rozwiązania ułatwiające połączenie interesów firm kurierskich i sieci handlowych. Dzięki nam operatorzy logistyczni zyskują oczekiwaną i zunifikowaną skalę sieci punktów i urządzeń oraz dostęp do wielu partnerów. Ponadto obniżają koszty ekspansji, utrzymania i rozwoju sieci, lepiej wykorzystują synergię logistyczną i efekty skali, a także otrzymują scentralizowane wsparcie (helpdesk, BOK, administracja, rozliczenia, reklamacje). Z kolei sieci handlowe otrzymują niezależną technologię i elastyczne procesy, do wykorzystania również na wewnętrzne potrzeby (click&collect), mogą swobodnie dobierać partnerów kurierskich oraz centralizują procesy wsparcia i utrzymania usługi” – mówi Marek Piosik, prezes Pointpack.pl.
Technologia PointPack.pl to system aplikacji zintegrowanych z systemami firm kurierskich i dostawcami systemów kasowych czy terminali płatniczych oraz urządzeń nadawczo-odbiorczych. „Prognozujemy, że do 2020 r. zapotrzebowanie logistyczne zwiększy się do ok. 38 tys. punktów i urządzeń nadawczo-odbiorczych przy wielkości rynku KEP ok. 540 mln przesyłek rocznie. Rynek dostaw w Polsce ma ogromny potencjał, a jego automatyzacja jest nieunikniona. Dlatego środki pozyskane w ofercie akcji przeznaczymy na dalsze integracje i rozbudowę infrastruktury, jaką dostarczamy dla branży kurierskiej i handlowej” – dodał Marek Piosik.
Spółka uzyskuje przychody od firm kurierskich, które liczone są od ilości nadanych lub odebranych przesyłek w skali miesiąca. Kosztem spółki są opłaty ponoszone na rzecz sieci handlowych, w których można nadawać i odbierać przesyłki, które również liczone są od ilości paczek w skali miesiąca. W 2018 roku 100% przychodów pochodziło z usług realizowanych dla firm kurierskich i ze sprzedaży usług kurierskich. Wzrost przychodów spółki w analizowanym okresie wynika z dynamicznego wzrostu liczby obsługiwanych przesyłek. Blisko 80% zobowiązań firmy zapada na koniec 2019 roku. Ze względu na wczesną fazę rozwoju, mimo wyraźnego wzrostu przychodów, spółka wciąż odnotowuje jednak straty netto.
|
Wybrane dane finansowe PointPack.pl |
|||
|---|---|---|---|
|
(tys. zł) |
IIIQ 2018* |
2017 |
2016 |
|
Przychody |
1.467 |
467 |
244 |
|
wynik netto |
-101 |
-348 |
-92 |
|
Kapitał własny |
1.068 |
1.170 |
25 |
|
Zobowiązania ogółem |
2.461 |
1.965 |
2.440 |
|
*dane kwartalne, niezbadane przez biegłego rewidenta |
|||
PointPack.pl jest 390. spółką notowaną na Rynku NewConnect oraz 13. debiutem na tym rynku w 2018 roku.




















































