REKLAMA

Podróż pociągiem wciąż tańsza niż autem. Ale nie „last minute”

Marcin Kaźmierczak2023-01-20 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2023-01-20 06:00

Autem, pociągiem, a może samolotem? Który środek transportu wybrać w podróż po Polsce? W Bankier.pl sprawdziliśmy dokładnie i policzyliśmy, jak w obliczu podwyżek cen paliw i biletów zaplanować podróż, by za transport zapłacić jak najmniej.

Podróż pociągiem wciąż tańsza niż autem. Ale nie „last minute”
Podróż pociągiem wciąż tańsza niż autem. Ale nie „last minute”
/ Shutterstock / Bankier.pl

Ferie zimowe w kilku województwach już trwają, a w większości regionów są już za pasem. Tymczasem przed tygodniem spółka PKP Intercity podniosła ceny biletów oferowanych przez siebie połączeń kolejowych. Ogólnopolskie media obiegła fala tekstów pokazujących, w jaki sposób podróżowanie autem stało się bardziej opłacalne (cenowo) od jazdy po Polsce pociągami.

Na Bankier.pl postanowiliśmy policzyć, biorąc pod uwagę wszystkie dostępne promocje, ile obecnie i w najtańszym wariancie kosztuje podróżowanie po Polsce.

Reklama

Wniosek? Choć podróżowanie po Polsce najdroższymi pociągami Express InterCity oraz Pendolino jeszcze przed podniesieniem cenników było w większości przypadków znacznie droższe od jazdy autem, to mimo ostatnich podwyżek korzystając z innych pociągów PKP Intercity, a tym bardziej kupując bilety odpowiednio wcześniej i korzystając z ulg i stałych promocji, okaże się, że wybierając transport zbiorowy zdecydowanie obniżymy koszty podróży.

Różnice w kosztach w przypadku czterech przeanalizowanych tras i liczby podróżnych wyniosą maksymalnie powyżej 60 proc. na korzyść kolei.

Jak to policzyliśmy?

Nasze obliczenia wykonaliśmy dla trzech grup podróżnych: czteroosobowej rodziny (dwoje rodziców i dwójka dzieci w wieku szkolnym), dwóch dorosłych oraz czterech dorosłych.

Przeanalizowaliśmy koszty podróży autem, pociągiem i samolotem, a pod uwagę wzięliśmy cztery trasy:

  • Gdańsk – Warszawa
  • Wrocław – Warszawa
  • Poznań – Warszawa
  • Gdańsk – Kraków

Żeby ujednolicić koszty podróży autem, pod uwagę wzięliśmy podróż najpopularniejszym modelem ostatnich lat w polskich salonach – toyotą corollą z silnikiem benzynowym. Spalanie w trasie określiliśmy na poziomie 5,8 l na 100 km. Do ustalenia kosztu litra benzyny bezołowiowej 95-oktanowej posłużyła średnia ogólnopolska stawka wg. serwisu epetrol.pl. z drugiego tygodnia stycznia. Było to wówczas 6,56 zł/l. Jeśli najszybsza ze wskazywanych przez Google Mapy tras lub jej część przebiegała płatną autostradą, w ostatecznym koszcie uwzględniliśmy również cenę przejazdówek.

W przypadku połączeń kolejowych oraz lotniczych analizowaliśmy ceny przy zakupie biletów tuż przed wyjazdem. W naszym przypadku był to czwartek 19 stycznia. Dla porównania sprawdziliśmy także ceny biletów przy uwzględnieniu miesięcznego wyprzedzenia. W naszej analizie dniem wyjazdu był czwartek, 16 lutego.

W każdym przypadku braliśmy pod uwagę najtańsze połączenie z uwzględnieniem wszystkich możliwych zniżek, z których mogliby skorzystać nasi modelowi pasażerowie.

Podróże po Polsce koleją - zniżki i promocje

Oprócz ustawowych ulg dla określonych grup podróżnych (np. 37 proc. dla dzieci i młodzieży oraz 51 proc. dla studentów), przy podróżowaniu w grupie, warto korzystać z promocji.

W przypadku pociągów kategorii TLK i InterCity można liczyć na 30-procentową zniżkę. Skorzystamy z niej, jeśli będziemy podróżować w gronie od dwóch do sześciu osób, przy czym podróżnymi mogą być także znajomi, niekoniecznie członkowie rodziny.

Nieco inaczej sytuacja wygląda dla podróżujących pociągami wyższych kategorii: Express InterCity (EIC) oraz Express InterCity Premium (EIP), czyli Pendolino. Na zniżkę można liczyć, jeśli w oparciu o jeden bilet podróżuje od dwóch do pięciu osób, a wśród nich znajduje się przynajmniej jedno dziecko w wieku poniżej 16 lat.

Jednak spełniając powyższe warunki, może zdarzyć się tak, że nie zawsze skorzystamy ze zniżki. Nie jest ona bowiem naliczana od ceny konkretnego biletu, a od tzw. ceny bazowej, czyli najwyższej maksymalnej ceny biletu jednorazowego normalnego w danej klasie pociągu. Jeśli więc cena wybranego przez nas biletu jest niższa od ceny bazowej, wówczas z dodatkowej promocji nie skorzystamy.

Karta Dużej Rodziny nie zawsze pomoże

Podobnie sytuacja ma się w przypadku Karty Dużej Rodziny, która uprawnia do skorzystania z dodatkowego, 30-procentowego upustu. Również i on jest naliczany od tzw. ceny bazowej.

Ze zniżki w oparciu o KDR skorzystać można także w przypadku podróżowania bez dzieci. Ważne jednak, by mieć przy sobie odpowiedni dokument.

Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk - czym podróżować?

Biorąc pod uwagę wszystkie te założenia, okaże się, że podróż autem czteroosobowej rodziny z Gdańska do Warszawy, która według Google Map mierzyć będzie 340 km i zajmie ok. 3 godzin i 40 min, kosztować będzie 129,23 zł.

Stawiając na pociąg, ale kupując bilet w ostatniej chwili, podróżni zapłacą – w zależności od kategorii pociągu – od 180,28 do 529,34. Jeśli będą posiadaczami jeszcze przynajmniej jednego dziecka (niebędącego jednak uczestnikiem podróży) zapłacą od 110,60 zł do 454,12 zł.

Koszty podróży z Gdańska do Warszawy

Środek transportu

4-osobowa rodzina (2 dorosłych i 2 dzieci do 16 roku życia) [w zł]

2 osoby dorosłe [w zł]

4 osoby dorosłe [w zł]

Samochód

129,23

129,23

129,23

Pociąg TLK lub InterCity*

104,32 - 180,28

64,00 - 110,60

128 - 221,20

Express InterCity lub Pendolino (EIP)*

260,80 - 529,34

160,00 - 398,00

320,00 - 796,00

Samolot*

411,04 - 1 577,04

205,52 - 788,52

411,04 - 1 577,04

*Niższa z kwot dotyczy najtańszych dostępnych biletów kupionych miesiąc przed planowanym terminem wyjazdu; kwoty uwzględniają promocje możliwe do wykorzystania w danych konfiguracjach pasażerów

Źródło: Bankier.pl

 Wybór drogi powietrznej i ok. godzinna podróż samolotem to 1577,04 zł do wydania.

Jeśli jednak podróż będzie zaplanowana wcześniej, a bilety kupione około miesiąca przed wyjazdem bądź wylotem, wówczas wydatek wyniesie od 104,32 do 260,80 zł w przypadku pociągów oraz 411,04 zł w przypadku kolei.

Rezerwując więc bilety lotnicze z wyprzedzeniem, nasi podróżni zapłacą mniej niż kupując w ostatniej chwili bilety na pociąg kategorii EIP.

Koszty podróży z Wrocławia do Warszawy

Środek transportu

4-osobowa rodzina (2 dorosłych i 2 dzieci do 16 roku życia) [w zł]

2 osoby dorosłe [w zł]

4 osoby dorosłe [w zł]

Samochód

132,51

132,51

132,51

Pociąg TLK lub InterCity*

78,24 - 187,12

48,00 - 114,80

96,00 - 229,60

Express InterCity lub Pendolino (EIP)*

277,10 - 278,60

170,00 - 398,00

340,00 - 796,00

Samolot*

443,12 - 1 553,36

221,56 - 776,68

443,12 - 1 553,36

*Niższa z kwot dotyczy najtańszych dostępnych biletów kupionych miesiąc przed planowanym terminem wyjazdu; kwoty uwzględniają promocje możliwe do wykorzystania w danych konfiguracjach pasażerów

Źródło: Bankier.pl

Wybór kolei najkorzystniej wypadnie w przypadku dłuższej trasy – np. z Gdańska do Krakowa. Kupując bilet na pociąg kategorii TLK lub InterCity miesiąc wcześniej, podróż braną pod uwagę rodzinę będzie kosztowała nawet o 44 proc. mniej niż w przypadku jazdy autem.

Koszty podróży z Poznania do Warszawy

Środek transportu

4-osobowa rodzina (2 dorosłych i 2 dzieci do 16 roku życia) [w zł]

2 osoby dorosłe [w zł]

4 osoby dorosłe [w zł]

Samochód

181,04

181,04

181,04

Pociąg TLK lub InterCity*

101,06 - 138,06

62,00 - 84,70

124,00 - 169,40

Express InterCity lub Pendolino (EIP)*

159,74 - 399,35

98,00 - 245,00

196,00 - 490,00

Samolot*

431,64 - 1006,20

215,82 - 503,10

431,64 - 1006,20

*Niższa z kwot dotyczy najtańszych dostępnych biletów kupionych miesiąc przed planowanym terminem wyjazdu; kwoty uwzględniają promocje możliwe do wykorzystania w danych konfiguracjach pasażerów

Źródło: Bankier.pl

Wybór pociągu, ze względu na możliwość skorzystania z promocji, ale także na mniejsze rozłożenie kosztów paliwa, najczęściej i najbardziej będzie opłacał się dla podróżujących w dwójkę. W przypadku dwóch pasażerów, co istotne, podróżujących w oparciu o jeden bilet, odpowiednio wczesny wybór pociągu będzie wiązał się z pozostawieniem w kieszeni nawet 66 proc. proc., a nominalnie (w przypadku trasy z Gdańska do Krakowa) nawet 173 zł.

Podróżowanie pociągiem, w przypadku każdej z analizowanych tras, ale przy wcześniejszej rezerwacji biletów, bardziej będzie opłacało się także czterem podróżnym jadącym w oparciu o jeden bilet. Dopiero przy pięciu pasażerach.

Koszty podróży z Gdańska do Krakowa

Środek transportu

4-osobowa rodzina (2 dorosłych i 2 dzieci do 16 roku życia) [w zł]

2 osoby dorosłe [w zł]

4 osoby dorosłe [w zł]

Samochód

283,53

283,53

283,53

Pociąg TLK lub InterCity*

179,30 - 221,36

110,00 - 135,80

220,00 - 271,60

Express InterCity lub Pendolino (EIP)*

246,00 - 652,34

246,00 - 448,80

492,00 - 897,60

Samolot*

599,72 - 1561,48

299,86 - 780,74

599,72 - 1561,48

*Niższa z kwot dotyczy najtańszych dostępnych biletów kupionych miesiąc przed planowanym terminem wyjazdu; kwoty uwzględniają promocje możliwe do wykorzystania w danych konfiguracjach pasażerów

Źródło: Bankier.pl

Koleje regionalne - oszczędność nie warta trudu

W podróż po Polsce można wybrać się także pociągami regionalnymi i lokalnymi. Patrząc na siatkę połączeń, również nimi możemy pokonać Polskę, również na tak długim odcinku, jak z Gdańska do Krakowa. Wówczas jednak podróż zajmie średnio dwukrotnie więcej czasu.

Najkrótsza możliwa podróż pociągami regionalnymi pomiędzy Gdańskiem a Warszawą oraz Wrocławiem i stolicą wymusza co najmniej trzy przesiadki. W ten sposób w pociągach i na dworcach trzeba spędzić odpowiednio (co najmniej) 6 godzin i 45 minut oraz 8 godzin.

Wybór połączeń lokalnych na trasie z Poznania do Warszawy to minimum dwie przesiadki i 7 i pół godziny w drodze.

Jadąc z kolei regionalnymi kolejami z Gdańska do Krakowa i wybierając najszybsze połączenie - 14 i pół godziny - będziemy musieli mierzyć się z aż ośmioma przesiadkami.

Co z czasem?

Zasadne będzie wskazanie także czasu przejazdu na poszczególnych trasach. O ile wybierając się z Gdańska do Warszawy, trasę szybciej pokonamy pociągiem, o tyle na pozostałych analizowanych odcinkach czas wypada korzystniej w przypadku samochodu.

Warto również pamiętać, że w przypadku kolei, do czasu jazdy należy doliczyć także czas potrzebny na przejazd z domu lub hotelu na dworzec, doliczenie pewnego marginesu związanego z uniknięciem ewentualnego spóźnienia, a także czas potrzebny na przemieszczenie się z dworca do miejsca docelowego.

O tym samym warto pamiętać także w przypadku wyboru samolotu, który pod względem czas potrzebnego na przemieszczenie się z punktu A (miejsca wylotu) do punktu B (miejsca przylotu), jest bezkonkurencyjny. Dodatkowo, jeśli wybierzemy drogę powietrzną, musimy doliczyć czas potrzebny na odprawę, a już na docelowym lotnisku choćby kolejne minuty potrzebne na odbiór bagażu.

Wybierając zarówno kolej jak i linie lotnicze, do ostatecznej ceny trzeba doliczyć również koszt poniesiony na komunikację miejską lub taksówkę.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (12)

dodaj komentarz
nekroekonom
Tytuł artykułu kłamie w żywe oczy.
W tabelkach wyraźnie widać, że autem zawsze jest taniej, jeśli tylko jadą razem min. 2 osoby.
Promocyjne oferty na pociąg trzeba trafić, bez gwarancji, że na pewno się to uda.
Do tego autor pomija dojazd z i do dworca kolejowego lub lotniska.
Podróż autem ma dużo bardziej przewidywalne koszty.
kamikaze351
Plus czas podróży wzrasta o 300%
go_ral
trzeba zmienic sposob liczenia sredniej placy. dane powinny dotyczyc wszystkich polakow a opierac sie powinny na danych z PIT
jenak
No ale ten pociąg dojedzie może do Sieradza. Do Częstochowy, do Częstochowy trzeba będzie doczłapać bądź szlachciury na hulajnodze (gdzieniegdzie, spoko) dojadą.

Reszta zdalnie. Też dla szlachciur.

Na wozie drabiniastym pojedziesz ze sprzętem do wykańczania 4 kątów. Wóz drabiniasty na lustro wzg. wiatrak. To już arystokracja.
No ale ten pociąg dojedzie może do Sieradza. Do Częstochowy, do Częstochowy trzeba będzie doczłapać bądź szlachciury na hulajnodze (gdzieniegdzie, spoko) dojadą.

Reszta zdalnie. Też dla szlachciur.

Na wozie drabiniastym pojedziesz ze sprzętem do wykańczania 4 kątów. Wóz drabiniasty na lustro wzg. wiatrak. To już arystokracja. Koników nie będzie. Metan. Sami wiecie.
grzegorzkubik
niech tylko się spełni to o czym zapewniają. Pociągi rozpędzone do 200 km/h. Wtedy z ZG do Krakowa pojedziesz w 3,5h.
grzegorzkubik
Przede wszystkim pociągi rozpędzają się do 130 km/h a samochody do ok 110 km. Pociągi mają ściśle wyznaczoną trasę, gdzie nic im nie przeszkadza. Dlatego też autem z ZG do Krakowa jedziesz 8 godzin a pociągiem 6.
nekroekonom
"samochody do ok 110 km."
Hahaha, widać, że po polskich autostradach nigdy nie jeździłeś.
150 km/h to tam norma.
grzegorzkubik odpowiada nekroekonom
Jak ktoś łamie przepisy. Wtedy jednak z mandatami podróż będzie warta z 5 razy więcej niż PKP. Ja piszę o oszczędnej podróży bez niepotrzebnych wydatków. Ja jeżdżę 80-90 km/h a czasem mniej. 150 km/h to jest 150 powodów do mandatu.
leonskce
Finansowo jako sucha analiza to się zgadza. Sam to wielokrotnie sprawdzałem. Dotyczy to jednak przypadku podróży konkretnie np. Wrocław Główny - Warszawa Centralna. Jak się doliczy do tego najtańsze bilety komunikacji miejskiej, żeby dotrzeć na i z dworca. Do tego czas na przesiadki. To się okazuje, że samochodem jest w tej samej Finansowo jako sucha analiza to się zgadza. Sam to wielokrotnie sprawdzałem. Dotyczy to jednak przypadku podróży konkretnie np. Wrocław Główny - Warszawa Centralna. Jak się doliczy do tego najtańsze bilety komunikacji miejskiej, żeby dotrzeć na i z dworca. Do tego czas na przesiadki. To się okazuje, że samochodem jest w tej samej cenie 2 razy szybciej.
blind-oln
Dlaczego w artykule nie ma podanych czasów tylko stwierdzenie, samochodem szybciej niż pociągiem? Ciekaw jestem, w jakim świecie pociąg jadący 160 km/h jest wolniejszy od samochodu stojącego w korku.

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki