Piwa premium smakują Polakom. Ceny w górę, sprzedaż też

redaktor Bankier.pl

W preferencjach Polaków nadal przodują tzw. koncerniaki. Jasne pełne od "wielkiej trójki" browarów zagranicznych króluje na sklepowych półkach, kusząc nie tylko znanym i od lat niezmiennym smakiem, a i stosunkowo niską ceną. Dla tych, którym nie obcy jest american stout czy india pale ale dobra wiadomość jest taka, że Polacy coraz silniej doceniają browary regionalne.

Roczna wartość sprzedaży piwa w Polsce wynosi 15,5 mld złotych. To największa spożywcza kategoria FMCG (produkty szybkozbywalne). W związku z nadchodzącym świętem piwa i piwowarów (Międzynarodowy Dzień Piwa i Piwowarstwa przypada, w zależności od źródła, na 3 lub 5  sierpnia) przygotowaliśmy skrót najważniejszych informacji i trendów z ostatniego roku na temat tego rynku.

(fot. Yellowj / YAY Foto)

Produkcja piwa rośnie, sprzedaż maleje

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w ujęciu miesiąc do miesiąca oraz rok do roku rośnie produkcja piwa. W maju produkcja piwa była o 17,3 proc. wyższa niż w kwietniu, a w kwietniu była o 14,9 wyższa niż w marcu. Natomiast biorąc pod uwagę pierwszych pięć miesięcy 2017 i 2018 roku produkcja piwa nieznacznie wzrosła – o 2 proc.

Wartość sprzedaży piwa spadła w 2017 roku o 1,2 proc. w porównaniu do roku 2016. – Konsumenci kupili mniej piwa, ale na to, które trafiło do ich koszyków byli skłonni wydać więcej, stąd spadek wartości sprzedaży był mniejszy niż spadek jej wolumenu – wyjaśnia Agata Lorenc Client Director w firmie Nielsen, która opracowała raport podsumowujący branżę alkoholi w 2017 roku.

Sektor piw rzemieślniczych rośnie w siłę

Mimo że można odnieść wrażenie, że rynek piw rzemieślniczych nie rozkwita tak, jak dwa-trzy lata temu, to jego sprzedaż stale się zwiększa. W 2017 roku sprzedaż wzrosła o 41 proc., jednak nie jest to spektakularny wynik, biorąc pod uwagę to, że w poprzednich latach sprzedaż piw rzemieślniczych niemal się podwajała. – Aktualnie piwa rzemieślnicze mają około półprocentowy udział w całkowitej sprzedaży wartościowej piwa w Polsce. Na pierwszy rzut oka nie wydaje się to dużo, ale trzeba pamiętać, że piwo to zdecydowanie największa spożywcza kategoria FMCG w Polsce, ze sprzedażą detaliczną przekraczająca 15,5 mld PLN w 2017 roku. Na rynek cały czas wchodzą nowi producenci, a ci z już ugruntowaną pozycją aktywnie zwiększają swoją dystrybucję pojawiając się na półkach nie tylko sklepów specjalistycznych czy hipermarketów, ale też dyskontów – komentuje Adam Dużyński, Client Specialist w Nielsenie.

W 2017 roku według danych Zwrotnicy – bloga piwnego, wystartowało 51 browarów rzemieślniczych, w tym 25 stacjonarnych, 22 kontraktowe, 3 istniejące już uruchomiły sprzedaż stacjonarną, a 1 został uruchomiony wyłącznie na potrzebę działalności browarów kontraktowych. W 2017 roku został zawieszony tylko jeden browar, natomiast 12 browarów kontraktowych nie dokonało w 2017 roku żadnego „wypustu”.

Na potwierdzenie tego trendu „Puls Biznesu” podał, że w ślad za piwowarami ruszyli najwięksi producenci wódki. Celem jest zbudowanie rynku trunków rzemieślniczych. „Wódkę rzemieślniczą wprowadziła kilka miesięcy temu Wyborowa, czyli jeden z czterech największych graczy w Polsce. Podkreśla, że to trunek tworzony w jednej rodzinnej gorzelni w Radziczu, tylko z lokalnie uprawianego żyta, a firmuje go mistrz gorzelnictwa. Od ponad miesiąca leżakowaną w beczkach wersją Żubrówki chwali się CEDC, czyli lider rynku alkoholi mocnych” – pisze na łamach „Pulsu Biznesu" Michalina Szczepańska. – Trudno ocenić jak duża to wartościowo kategoria, ale widać, że zapanował tu ruch. Nasza pierwsza sprzedaż wygląda bardzo obiecująco – powiedział gazecie Krzysztof Kouyoumdjian, dyrektor ds. relacji zewnętrznych w CEDC.

Rośnie sprzedaż piw bezalkoholowych i specjalności

Według raportu firmy Nielsen w 2017 roku nastąpił gwałtowny rozwój piw bezalkoholowych. Sprzedaż wartościowa bezalkoholowych lagerów wzrosła o 55,8 proc. od 2016 roku. Segment innych piwnych, jak ipa, apa, stout, porter czy pszeniczne urósł o 16,9 proc. i odnotował największy nominalny wzrost wartości sprzedaży w 2017 roku w stosunku do 2016 roku.

Osoby zajmujące się produkcją piw kraftowych odpowiadali na ten trend. W 2017 roku powstało według „Zwrotnicy” 1655 nowych piw (rzemieślniczych, koncernowych, regionalnych, z minibrowarów, kontraktowych i uwarzonych w tzw. kooperatywie).

10 najpopularniejszych stylów piwnych premier w 2017 roku

Styl piwa

Liczba premier

Proc. udział

Pale Ale

389

23,4

Ipa

383

23,2

Stout

202

12,1

Pszeniczne

155

9,3

Porter

100

6,1

Pils

57

3,5

Wheatwhite

26

1,6

Kwaśne

135

8,2

Lager

102

6,1

Klasztorne

23

1,3

Źródło: opracowanie własne Bankier.pl na podstawie danych strony www.zwrotnica.com.pl

Cena piwa

Mimo że cena piw specjalnych wzrosła rok do roku i przewyższa cenę lagerów, klienci i tak są skłonni  wydawać na nie pieniądze. Piwa premium według Nielsena odnotowały wzrost sprzedaży o 10,2 proc. w 2017 roku w stosunku do 2016 roku. Te natomiast z segmentów economy i mainstream zmniejszyły się o odpowiednio 6,2 proc. i 1,4 proc w analogicznym okresie.

Przyczyn autorzy upatrują w tym, że piwne specjalności i piwa bezalkoholowe należą przede wszystkim do sektora premium. – Jednak nawet wśród lagerów, obecnych we wszystkich segmentach cenowych, dynamika sprzedaży różni się w zależności od analizowanego segmentu. Podczas gdy sprzedaż lagerów economy i mainstream przyczynia się do spadku całej kategorii, lagery premium zwiększyły sprzedaż o 9,3 proc. Oznacza to, że lagery nie są w całkowitym odwrocie, a producenci podejmują wysiłki mające na celu ożywienie tego segmentu. Wszyscy producenci niezależnie od udziałów rynkowych biorą udział w tzw. „piwnej rewolucji”, wypuszczając na rynek nowe warianty produktowe. Dotychczas nie zaobserwowaliśmy oznak nasycenia innowacjami – podają autorzy raportu.

Na koniec dodajmy, że podczas gdy większość towarów drożeje, cena piwa według danych Głównego Urzędu Statystycznego maleje. W 2010 roku płaciliśmy 0,64 zł mniej za chleb pszenno-żytni, 0,08 zł mniej za mleko krowie 3,0-5,0 proc., 0,47 zł miej za kilogram jabłek, 4,56 zł za kilogram kawy naturalnej mielonej, 0,92 zł za 1m3 zimnej wodę z sieci i 4 grosze mniej za benzynę 95. Tylko za piwo zapłacilibyśmy 8 lat temu 23 grosze więcej.

Weronika Szkwarek

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 11 niepelnosprawny_org

niektórym w Polsce portfele puchna to chca czegos lepszeo, nie spod budki na rynku...

! Odpowiedz
18 58 kolumb1234

bardzo prosze o nieużywanie słowa PIWO do płynu o zabarwieniu słomkowym w smaku podobnym do cieplego moczu gazowanym dwutlenkiem wegla byczą żółcią do smaku produkowanym przez tzw duże browary

! Odpowiedz

Kalendarium przedsiębiorcy

Brak wydarzeń

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.