REKLAMA

Pandemia uderzyła w regionalne porty lotnicze. Potrzebne wsparcie z Funduszu Odbudowy

2021-12-06 07:30
publikacja
2021-12-06 07:30
Pandemia uderzyła w regionalne porty lotnicze. Potrzebne wsparcie z Funduszu Odbudowy
Pandemia uderzyła w regionalne porty lotnicze. Potrzebne wsparcie z Funduszu Odbudowy
fot. DoctorIce Photography / / Shutterstock

Pandemia uderzyła w regionalne porty lotnicze w UE. Potrzebne jest dla nich wsparcie z Funduszu Odbudowy. W tej kwestii Komisja Europejska musi zgodzić się na poluzowanie zasad pomocy publicznej – przekonuje w rozmowie z PAP marszałek woj. podkarpackiego Władysław Ortyl, który uczestniczył w Brukseli w posiedzeniu Komitetu Regionów.


„Porty lotnicze w Unii Europejskiej przeżywają kłopoty, które wiążą się z ograniczeniami dotyczącymi pandemii. Ruch lotniczy nie wrócił jeszcze nawet w połowie do poziomów sprzed pandemii. Najbardziej ucierpiały porty regionalne. Chodzi o to, aby lotniska regionalne zostały dostrzeżone w Krajowym Planie Odbudowy i to już jest kwestia polskiego rządu i ewentualnie zgody Komisji Europejskiej w kwestii pomocy publicznej. Komisja powinna inaczej potraktować regionalne porty lotnicze, biorąc pod uwagę to, jak ucierpiały w czasie pandemii” – powiedział PAP marszałek.

Jak dodaje, istnieją w Unii Europejskiej porty lotnicze, które straciły w wyniku pandemii nawet 80 proc. pasażerskiego ruchu lotniczego.

Marszałek podkreśla, że spadek przychodów sprawił, iż niektóre porty lotnicze znalazły się w tak skomplikowanej sytuacji, że bez zewnętrznego wsparcia publicznego grozi im upadłość. Ich bankructwo miałoby dramatyczny wpływ na zatrudnienie i gospodarkę regionów, w których się znajdują – wskazuje.

W niedawno przyjętej opinii w sprawie przyszłości regionalnych portów lotniczych Ortyl podkreśla, że w 2018 r. lotnictwo w Europie odpowiadało za 26 proc. światowego ruchu pasażerskiego, a to dawało bezpośrednio i pośrednio ponad 13,5 mln miejsc pracy. Bezpośrednie zatrudnienie – jak wskazuje - u operatorów portów lotniczych i współpracujących z lotniskiem instytucji i firm szacuje się na około 1,7 miliona osób.

„Lotniska regionalne są niezbędne dla zapewnienia dostępności komunikacyjnej w regionach na peryferiach, wyspiarskich i najbardziej oddalonych od centrum UE. To przekłada się na rozwój gospodarczy i poziom zatrudnienia w tych obszarach. Te lotniska są również niezbędne dla świadczenia usług pogotowia lotniczego, wykrywania i gaszenia pożarów oraz przyczyniają się do sprawnego funkcjonowania służb ratowniczych, administracji, instytucji i firm. Tempo rozwoju regionów w dużej mierze zależy od jakości ich połączeń” – wskazuje.

Marszałek podkreśla, że w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu konieczne jest zachowanie regionalnego transportu lotniczego w UE.

„To moment, aby ocenić znaczenie lotnisk regionalnych w Europie. Ta ocena powinna obejmować jakość ich sieci połączeń dla pasażerów, znaczenie dla gospodarki regionów, w tym turystyki, z uwzględnieniem skutków pandemii Covid-19, a także ich wkład w politykę klimatyczną prowadzoną przez UE. Liczę na działania Komisji Europejskiej, państw członkowskich, regionów, świata nauki oraz biznesu, aby można było zaproponować nowy kompleksowy system transportowy w Europie, z zachowaniem transportu lotniczego” – wskazuje.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

luo/ tebe/

Źródło:PAP
Tematy
Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Nawet 360 zł z Kontem 360° w Banku Millennium

Komentarze (4)

dodaj komentarz
enthe
Skoro te porty są nieefektywne, to trzeba je wyburzyć, a nie wspierać. Regionalne porty lotnicze ponoszą straty, a czy zarząd zmniejszył sobie wynagrodzenia do przysłowiowej złotówki, czy nadal zarabia kilkadziesiąt tysięcy zł miesięcznie?
kenn
Inflacja, inflacja i jeszcze raz rozdawnictwo pod byle pretekstem w najgorszym możliwym momencie: kiedy jest hiperinflacja.
dreustachy
Większego wsparcia wymaga kolej, jest ekologiczna, wygodniejsza i jeśli nowoczesna to też szybsza od samolotów w przemieszczaniu się po kraju - nie ma długotrwałych odpraw, kiszenia się przed gate'm itp
andre92
Chyba żartujesz - W Polsce i tak 20 % podatku drogowego idzie na kolej - to grube miliardy - a stan polskiej kolei jest cały czas beznadziejny - to jedna wielka mafia tam siedzi

Powiązane: Podróże

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki