W obecnej rundzie konkursu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 8.2 został umieszczony zapis o przyznawaniu dodatkowo aż 12 punktów na 100 możliwych do zdobycia projektom, w ramach których nastąpi wdrożenie EDI u wnioskodawcy oraz jego partnerów biznesowych. Niewielu przedsiębiorców jednak wie czym jest EDI oraz jakie korzyści jego wdrożenie może przynieść jego firmie.
Proste udogodnienia
EDI (ang. Electronic Data Interchange) to elektroniczna wymiana informacji i sposób zapisu dokumentów takich jak m.in. zamówienia, listy przewozowe lub faktury w takiej postaci, którą akceptują systemy obu stron. Dzięki EDI pozbywamy się z obiegu firmy dokumentów papierowych na rzecz dokumentów elektronicznych, a co za tym idzie, zwiększamy efektywność, eliminujemy błędy i zmniejszamy koszty związane z przetwarzaniem dokumentów. Zastosowanie EDI umożliwia ponadto przesyłanie oraz przechowywanie e-faktur zgodnie z obowiązującym polskim prawem, wymianę różnego rodzaju dokumentów, takich jak zamówienia, listy przewozowe, faktury.
Zapis promujący EDI w obecnej edycji konkursu POIG 8.2 istotnie zachęca do jego wdrażania. Samemu jednak wdrożeniu EDI powinna przyświecać idea automatyzacji procesów. Do tej pory EDI wdrażały przede wszystkim duże firmy, sieci handlowe oraz mniejsze firmy wymieniające z nimi dokumenty, w szczególności działające w branży FMCG. Aż 80% wszystkich firm w Polsce to firmy z segmentu MŚP, z których stosunkowo niewiele posiada wdrożone EDI. Przeszkodą do szerokiego zaistnienia systemu w polskich firmach były wysokie koszty oraz złożoność istniejących rozwiązań. Na rynku pojawiły się jednak tańsze, lecz równie nowoczesne systemy.
- Chcieliśmy także mniejszym firmom, z sektora MŚP, umożliwić posługiwanie się platformą EDI, a co za tym idzie, usprawnienie kontaktów z partnerami biznesowymi, zmniejszenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa i wymiany dokumentów. Stworzyliśmy program o nazwie „Broker EDI”, który oferuje szereg funkcjonalności począwszy od archiwum dokumentów poprzez zaawansowane funkcje obsługi procesów biznesowych. Cieszymy się, że także UE, na przykład poprzez wnioski 8.2, podkreśla konieczność usprawniania relacji w sektorze B2B – mówi Paweł Wasilewski, prezes zarządu SystemPoint.
Punktacja dla najlepszych
W porównaniu do działania 8.1., także wspierającego dziedzinę gospodarki elektronicznej, w projektach 8.2 zmienił się system oceny projektów. Poprzednio były to oceny przyznawane na zasadzie „zerojedynkowej” (1 –spełnione kryterium, 0 – warunek niespełniony). W przypadku działania 8.2. do zdobycia jest w sumie 100 punktów. - Osiągnięcie poziomu 40 punktów to absolutnie minimum, bowiem gwarantuje pozytywną ocenę merytoryczną i daje szansę na przyznanie rekomendacji do udzielenia unijnego wsparcia. Pułap ten może, ale nie musi oznaczać przyznania dotacji – pomoc, do wyczerpania całości funduszy przewidzianych w programie, otrzymają po prostu najlepiej ocenione projekty – mówi Milena Jankowska, konsultant ds. funduszy UE w ECDF - Europejskim Centrum Doradztwa Finansowego.
Obowiązkiem, dla wszystkich przedsiębiorców zainteresowanych udoskonaleniem swoich relacji B2B w swojej firmie jest dołączenie do wniosku co najmniej dwóch umów współpracy z partnerami. Jest to swego rodzaju gwarancja stałości kontaktów biznesowych. Nie bez znaczenie pozostaje długość porozumień. Każdy wnioskodawca uzyskuje punkty adekwatne do długości umowy partnerskiej - im jest ona dłuższa, tym lepiej. W ten sposób przedsiębiorca pokazuje, że potrafi trwale współpracować z innymi podmiotami gospodarczymi.
Dużym plusem dla firmy, która chce uzyskać dofinansowanie, jest wykazanie we wniosku współpracy z partnerem zagranicznym. Jest on lepiej punktowany - uważa się bowiem, że przedsiębiorstwo potrafiące utrzymać trwałe relacje z partnerem na rynku międzynarodowym świadczy o jego potencjale rozwojowym. Szansę na tego rodzaju współpracę mają zwłaszcza przedsiębiorstwa o uznanej już renomie i rozwiniętej sieci kontaktów handlowych, dlatego też właśnie one mają największą szansę na uzyskanie dotacji w ramach działania 8.2.
Termin na złożenie wniosków z PO IG 8.2 upływa 30 listopada. - Przedsiębiorcy powinni zdać sobie sprawę, że zaawansowane relacje B2B to przyszłość w zarządzaniu siecią kontaktów biznesowych, które wkrótce staną się absolutnym standardem. Teraz wypada tylko podliczyć punkty i składać wnioski na dofinansowanie – dodaje Milena Jankowska.
/ Dobocom
 Zobacz też: 
» Unijne wsparcie dla biogazowni rolniczych, na inwestycje w OZE i kogenerację
» Unia na rozdrożu
» Unia nie ma nic przeciwko rządowym pożyczkom dla powodzian
» Unijne wsparcie dla biogazowni rolniczych, na inwestycje w OZE i kogenerację
» Unia na rozdrożu
» Unia nie ma nic przeciwko rządowym pożyczkom dla powodzian
Źródło:Informacja prasowa


























































