REKLAMA
APPLE WATCH ZA 0 ZŁ?

PKP – pociągi katastrofalnych połączeń

2011-01-08 05:59
publikacja
2011-01-08 05:59
Sieć kolejowa to system naczyń połączonych. Blokada w jednym miejscu powoduje zachwiania w całym systemie. Jeśli na ten system techniczny nakładają się błędy w komunikacji interpersonalnej rodzi to sytuacje prawdziwie katastrofalne, o czym przekonały się w ostatnich tygodniach tysiące polskich pasażerów.

Z kolei osoby odpowiedzialne za błędy w komunikacji społecznej w PKP odczuły na własnej skórze, że właśnie one kosztują najwięcej. Nic nie wyprowadza ludzi z równowagi tak bardzo, jak brak informacji. A do tego żadnych inwestycji nie trzeba.

Chcesz zarabiać na giełdzie? » Załóż rachunek inwestycyjny


Można powiedzieć, iż w ostatnich tygodniach wizerunek PKP sięgnął dna, choć wcześniej nie było lepiej. Ostatnie lata dowodziły o każdej porze roku, iż jest to struktura niewydolna organizacyjnie, przestarzała technologicznie, nieprzyjazna pasażerowi, zaniedbana inwestycyjnie, nieprzygotowana na sytuacje kryzysowe, nieelastyczna, pełna chaosu i biurokratycznej mitręgi. Można więc powiedzieć, że teraz tylko mleko się rozlało.

Powodów takiej sytuacji było wiele. Przede wszystkim brak wspólnej strategii komunikacji społecznej, nastawienie spółek na konkurowanie a nie współdziałanie, brak wspólnej polityki medialnej, niski poziom kultury organizacyjnej a w szczególności bariery mentalne zarówno w kadrze zarządzającej jak i wśród szeregowych pracowników spowodowane brakiem szkoleń i precyzyjnie sformułowanych celów działania i niewydolnej ich realizacji.

Wizerunek oparty na wartościach

W stechnicyzowanym świecie często zapomina się, iż strategia komunikacji każdej organizacji gospodarczej powinna wspierać się na jasno sprecyzowanych wartościach wynikających z misji danej organizacji, to znaczy określeniu, czemu i komu ma służyć, jakie są jej zasadnicze cele społeczne. To właśnie te wartości i ich świadoma realizacja mają decydujący wpływ na wizerunek organizacji a tym samym na jej reputację.

Wydatków nigdy nie brakuje, skąd wziąć gotówkę?
Sprawdź ofertę kredytów



W przypadku PKP jedną z podstawowych wartości, które powinny być odpowiednio komunikowane w celu poprawy wizerunku jest bezpieczeństwo osobiste pasażerów, jako pozytywny wyróżnik w stosunku do pozostałych rodzajów transportu, w szczególności transportu samochodowego.

Kolejna wartość przypisana omawianej organizacji to niezawodność. Każda awaria, każde opóźnienie zostaje mocno zaakcentowane w mediach a tym samym zapisuje się w świadomości odbiorcy. Stąd tak istotne jest systematyczne komunikowanie niezawodności transportu kolejowego, co wiąże się bezpośrednio z opanowaniem umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych, które rodzą się w przypadku każdej awarii i właściwego reagowania z przygotowanymi i przemyślanymi komunikatami zarówno w stosunku do mediów jak i pasażerów.

Nie można realizować żadnej strategii komunikacji społecznej bez podstawowej zasady dialogu społecznego, która to zasada opiera się miedzy innymi na dostępności do rzetelnej informacji. Przywrócenie na dworcach kolejowych punktów informacyjnych dla pasażerów wydaje się być jednym z pierwszych kroków poprawy wizerunku na tym polu.

Kultura świadomej konkurencji

Podział PKP na system spółek miał zapewne swój sens organizacyjny. Wprowadzono jednak zabójczy dla całej grupy system nieuczciwej konkurencji. Sprawa ta ma decydujące znaczenie w odbiorze wizerunku transportu kolejowego w Polsce. Poszczególne podmioty działające w obrębie Grupy PKP i poza nią muszą mieć świadomość, iż podejmując działania nieuczciwej konkurencji działają na szkodę całego transportu kolejowego. Realizacji tej wartości powinny służyć specjalistycznej szkolenia pracowników i kadry zarządzającej.

I wreszcie budowanie nowoczesnej kultury organizacyjnej i profesjonalizm w zarządzaniu powinny się opierać na kształtowaniu zachowań i zwyczajów, poszanowaniu norm i wartości, podnoszeniu wiedzy i kompetencji pracowników. Nowoczesność to przecież nie tylko nowy tabor i infrastruktura, ale także system obsługi klienta oraz podejście do jego oczekiwań. Jeśli uda się wpoić pracownikom przekonania, iż otwartość na zmiany jest warunkiem rozwoju a więc i poprawy ich życia, będzie dobrze. Wymaga to jednak konsekwentnej pracy przez lata.

Oszczędzaj z głową » Wybierz dobre konto oszczędnościowe


Komunikacja jest procesem, z którym wszyscy mamy do czynienia na co dzień. Pozwala wyrażać myśli, zamiary, potrzeby i oczekiwania wobec ludzi, a także uczucia. Polega na przekazywaniu i odbieraniu informacji między dwiema lub większą liczbą osób zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny. Podstawowymi błędami menedżerów, nie tylko w PKP, jest niedostrzeganie barier w komunikacji interpersonalnej. Lornetkę proszę skierować na odbiorcę. Jego zachowanie i potrzeby powinny być dla zarządzających papierkiem lakmusowym dla dobrych rozwiązań.

Bez empatii nie da się stworzyć nowoczesnej struktury organizacyjnej w gospodarce. To przesłanie powinni zapamiętać zdymisjonowani ministrowie i prezesi PKP.

Małgorzata Sznicer
Członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations Oddział Śląsk,
Pro Bono Public Relations


Źródło:
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
~maverix
Ograniczanie wyboru poprzez zmuszanie ludzi do korzystania w jednego tylko przewoźnika - PKP, jest niezgodne z konstytucją. To jest prosty związek przyczynowo-skutkowy: brak wolnego rynku,czyli konkurencji = katastrofa na kolei. To jest tak proste, a dla niektórych tak trudne do zrozumienia.
~iuhkjkjbnmbmn
przez 20 lat dobito PKP przez brak inwestycji . teraz z uśmiechem DB czeka za rogiem i się cieszy. Kolejna dziedzina gospodarki przechodzi w obce ręce. Media pokazują ze to co Polskie jest nienormalne

Powiązane: Transport towarów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki