REKLAMA

PKP Intercity: mimo opóźnień w dostarczeniu Dartów nie stracimy dotacji z UE

2015-12-17 11:44
publikacja
2015-12-17 11:44

PKP Intercity zawarło z PESĄ Bydgoszcz - producentem pociągów Dart - porozumienie , które zakłada, że mimo opóźnień w dostarczeniu pociągów uda się zachować unijną dotację - poinformował w czwartek prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz.

fot. Jacek Szydlowski / / FORUM

Porozumienie zakłada kilka etapów. W pierwszym etapie PESA dostarcza gotowe pociągi z pełną dokumentacją, w tym zezwoleniami z Urzędu Transportu Kolejowego do 31 grudnia br. W drugim etapie zabezpieczamy środki na depozycie bankowym i następnie przystępujemy do rygorystycznych testów. Po ich zakończeniu i spełnieniu przez pociągi naszych wymagań zwalniane będą środki za każdy kolejny odebrany pojazd - powiedział Leonkiewicz.

Dodał, że porozumienie jest zaakceptowane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i pozwoli na utrzymanie dotacji unijnej na zakup pojazdów.

W przypadku niedostarczenia do końca roku wszystkich 20 Dartów producent (PESA - Bydgoszcz) oraz PKP Intercity mogą stracić ok. 570 mln zł z dotacji unijnej przeznaczonej na zakup tych pociągów.

My, pojazdy zbudujemy do końca roku, ale brakuje czasu na przeprowadzenie testów. Pracujemy na najwyższych obrotach i w najbliższych dniach będziemy przekazywać kolejne Darty - powiedział prezes PESA Bydgoszcz Tomasz Zabolicki.

Pierwotnie Darty miały wyjechać na tory wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, czyli od 13 grudnia br.

PKP Intercity na razie odebrało jeden Dart. "Zakładamy, że dzisiaj odbierzmy dwa kolejne i w kolejnych dniach powinno to znacznie przyspieszyć" powiedział Leonkiewicz.

Według założeń przewoźnika Darty mają jeździć na trasie Bielsko Biała - Warszawa Lublin oraz Jelenia Góra - Warszawa Białystok.

Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat. Producent musi dostarczyć pociągi do końca roku, bo inaczej będzie trzeba zwrócić dotację unijną.

Darty, określane jako polskie Pedolino, posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów, waży ok. 280 ton i może rozwijać prędkość 200 km/h.

Darty wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki wifi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta. (PAP)

krm/ par/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (8)

dodaj komentarz
~Edi
Raczej na szczęście, bo Darty już teraz mają 4 miesiące opóźnienia dostaw
~kapelbot
Edi chłopie wg oficjalnych umów opóźnienie wynosi obecnie 4 dni, miały być do 15 grudnia. Jeżeli chcesz pisać o pierwotnych terminach to lepiej napisz, że słynny ogólnoświatowy koncern Stadler z siedzibą w Szwajcarii pomimo, że miał ponad 6 miesięcy więcej czasu od Pesy też swoje pociągi dla PKP oddawał w grudniu, czyli twoim tokiem Edi chłopie wg oficjalnych umów opóźnienie wynosi obecnie 4 dni, miały być do 15 grudnia. Jeżeli chcesz pisać o pierwotnych terminach to lepiej napisz, że słynny ogólnoświatowy koncern Stadler z siedzibą w Szwajcarii pomimo, że miał ponad 6 miesięcy więcej czasu od Pesy też swoje pociągi dla PKP oddawał w grudniu, czyli twoim tokiem rozumowania mógłbym napisać, że Stadler był w plecy 10 miesięcy. (4 miesiące spóźnienia, mimo 6 miesięcy dłużej czasu).
~Edi
Dla przypomnienia harmonogram dostaw z umowy na Darty:

2015.07.30 Odbiór końcowy pojazdu nr 1,
2015.08.31 Odbiór końcowy pojazdów nr 2 - 7,
2015.09.30 Odbiór końcowy pojazdów nr 8 - 13,
2015.10.30 Odbiór końcowy pojazdów nr 14 - 20.
~Synek
Niech Pesa bedzie dzielna i pracuje pelna para. A jak inspektorzy z jakiegos urzedu niby maja wziac cash pod stolem za szybkie dopuszczenie do ruchu to kto ma na to wplyw? I to kto komu daje te pieniadze? Pesa..? Watpie. A jakos przy Pedaulino wszystko bylo excellent... d...a a nie excellent
~kolejarz
Wiecie jak będą wyglądały te odbiory jak już teraz wiadomo że "wzięte" ? To są jakieś jaja. Komisarzy z PKP IC stawia się pod ścianą Gdyby nie to że Pesa jest polskim producentem taboru powiedział bym poje@#$% Was? To są pieniądze Nasze czyli podatników. PKP IC nie jest prywatną firmą tak jak PESA którą powinny obowiązywać Wiecie jak będą wyglądały te odbiory jak już teraz wiadomo że "wzięte" ? To są jakieś jaja. Komisarzy z PKP IC stawia się pod ścianą Gdyby nie to że Pesa jest polskim producentem taboru powiedział bym poje@#$% Was? To są pieniądze Nasze czyli podatników. PKP IC nie jest prywatną firmą tak jak PESA którą powinny obowiązywać wolnorynkowe zasady. W ten sposób nasz rodzimy producent nigdy się niczego nie nauczy...a my będziemy jeździć pojazdami które nie spełniają wymaganych standardów jakości i bezpieczeństwa.
~Palmas
Powodzenia Pesa, robicie znakomite pojazdy, jestem pewien, że sobie poradzicie.
~Jasko
Gratulacje dla producenta, szkoda tylko, że Dart nie wystartował do przetargu, w którym wybrano Pendolino. No, ale jak widać włoski wehikuł wyznaczył właściwy kierunek.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki