REKLAMA

PESA Bydgoszcz i PKP Intercity zbudują dwunapędową lokomotywę

2016-10-06 12:14
publikacja
2016-10-06 12:14

Budowę oraz próbną eksploatację prototypu dwunapędowej - lokomotywy elektryczno-spalinowej zakłada list intencyjny podpisany w czwartek między PKP Intercity i PESA Bydgoszcz. Koszt projektu to ok. 1,5 mln zł. Lokomotywa ma być gotowa w ciągu dwóch lat.

PESA Bydgoszcz i PKP Intercity zbudują dwunapędową lokomotywę / YAY Foto

Koncepcja lokomotywy została opracowana przez PESA Bydgoszcz i Instytut Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Projekt będzie realizowany na bazie konstrukcji platformy Gama produkcji PESA Bydgoszcz.

Lokomotywa ma być przeznaczona do prowadzenie pociągów po liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. Projekt przewiduje budowę lokomotywy z dwoma źródłami zasilania - z sieci trakcyjnej oraz agregatu prądotwórczego.

Dzięki zastosowaniu podwójnego napędu lokomotywa będzie mogła być wykorzystywana w ruchu dalekobieżnym pasażerskim, jak i w pracach manewrowych. Przewidywana jest także możliwość wykorzystania lokomotywy w towarowym transporcie intermodalnym np. poza granicami Polski.

Jestem zadowolony z rozpoczęcia tej współpracy i mam nadzieję, że lokomotywa zostanie wdrożona na rynek polski i pozwoli nam na poprawę oferty dla pasażerów - powiedział na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. Aspekt innowacyjny w tym projekcie jest bardzo ważny i mam nadzieje, że uda się osiągnąć produkt, który będzie naszą dumą i będzie produktem flagowym - dodał.

Prezes PESA Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki podkreślił, że projektowana lokomotyw może rozwiązać problemy narodowego przewoźnika. Na zachodzie jest to normalne, że wszystkie produkty powstają we współpracy z odbiorcami - powiedział Zaboklicki.

"Projektowana lokomotywa będzie ważyć ok. 88 ton i będzie mogła poruszać się po wszystkich torach w Europie - mówił Zaboklicki.

Jak wyjaśnił prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, przewoźnik będzie służył w projekcie swoją wiedzą ekspercką. Mamy w tym zakresie doświadczenie, bo eksploatujemy najnowocześniejszy tabor w Polsce. Chcemy, aby nasza firma posiadała innowacyjny tabor. Moim marzeniem jest to, żeby taka lokomotywa pojawiła się w Polsce. Zapewniam, że jako firma uczestnicząca w tym projekcie dołożymy wszelkich starań, żeby udało się zrealizować ten projekt - powiedział Chraniuk.

(PAP)

krm/ pad/ amac/

Źródło:PAP
Tematy
Kredyt dla firm. Marża od 2,4% z ubezpieczeniem. 0% prowizji za udzielenie.

Kredyt dla firm. Marża od 2,4% z ubezpieczeniem. 0% prowizji za udzielenie.

Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
~vanBasten
Bardzo pozytywna informacja, taka współpraca nad innowacyjnym pojazdem będzie z korzyścią dla obu stron. Tak to powinno właśnie wyglądać.
~gama
Ic się pogrąża współpracując z pasa innowacyjnością

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki