REKLAMA

RANKING 2023Oto miasta najbardziej przyjazne kierowcom

Katarzyna Waś-Smarczewska2023-08-04 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2023-08-04 06:00

Gdańsk, Kraków, Szczecin, a wśród mniejszych miast - te ze Śląska. To wynik rankingu opracowanego przez Oponeo i aplikację Yanosik, wskazującego, które miasta są najbardziej przyjazne kierowcom.

Oto miasta najbardziej przyjazne kierowcom
Oto miasta najbardziej przyjazne kierowcom
fot. egotripone / / Shutterstock

Co to właściwie znaczy, że miasto jest przyjazne kierowcom? Pierwsze na myśl przychodzą korki, ale ten ranking bierze pod uwagę jeszcze nieco inne kwestie.

Miasto przyjazne kierowcom, czyli jakie?

Zasada „fair play” jest główną ideą przyświecającą rankingowi. Bazuje on na systemie punktowym, który w sposób możliwie najbardziej rzetelny odzwierciedla rzeczywistość. Tym samym pozwala ocenić sytuację w każdym analizowanym mieście z osobna, ale również zestawiać wyniki. Miejscowości podzielono na dwie kategorie: do i powyżej 300 tys. mieszkańców - tłumaczą twórcy raportu.

Zakres cech, które powinno mieć miasto przyjazne kierowcom, jest szeroki. Obejmuje takie zagadnienia, jak szybkość poruszania się zmotoryzowanych, liczbę zgłoszonych kolizji czy parkowanie (w tym rozwój sieci Park & Go). Uwzględnia także koszty ponoszone przez kierowców – taryfikatory stref parkowania, wydatki na ubezpieczenia, wymianę opon czy średnie ceny paliw.  Zwracana jest również uwaga na rozwiązania mające na celu promowanie ekojazdy. Stąd dodatkowe punkty mogło otrzymać miasto z rozwiniętym systemem carsharingowym czy dużą dostępnością stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Miasta najbardziej przyjazne kierowcom

Wśród największych polskich miejscowości zdecydowanym liderem w ogólnej klasyfikacji jest Gdańsk, który kolejny rok z rzędu konkurencję pozostawił daleko w tyle. To miasto, które wyróżnia zwłaszcza szeroka sieć stacji do ładowania samochodów elektrycznych.

Tuż za nim uplasował się Kraków (skok z 5. miejsca), gdzie ceny za ubezpieczenie auta są najbardziej przystępne.

Podium zamykają ex aequo Szczecin (awans z 4. pozycji) i Bydgoszcz (zmiana z 5. lokaty).

Województwo śląskie jest regionem o najwyższym stopniu urbanizacji, a po miastach na jego obszarze jeździ się naprawdę dobrze - zauważają twórcy raportu.

Oponeo

Pierwsze miejsce należy do Sosnowca, gdzie można bezpłatnie parkować, a naładowanie elektrycznego samochodu nie stanowi problemu. Na drugim znalazła się Częstochowa, czyli miasto, w którym ubezpieczenia OC są tanie. Podium zamykają Gliwice ze stosunkowo niskimi cenami paliw i płynnym ruchem. Miastem coraz bardziej przyjaznym kierowcom staje się Toruń – awansujący z ósmego miejsca na czwarte. Największe rozczarowanie mogą przeżywać Rzeszowianie. W 2022 r. ich miejscowość zajmowała trzecie miejsce, a w 2023 r. spada na szóste.

Jeśli chodzi o liczbę kolizji, najmniej zgłoszeń pochodzi z Wrocławia (duże miasta) i Radomia (mniejsze miasta).

Parkowanie w strefie płatnego parkowania zostało najlepiej ocenione w Szczecinie (duże miasta) i Sosnowcu (małe miasta). Twórcy raportu sprawdzili, gdzie istnieje dogodna infrastruktura do parkowania w przestrzeni miejskiej oraz ile złotych średnio trzeba zapłacić za pozostawienie w niej pojazdu. 

W przypadku infrastruktury Park'n'Go wygrywa Wrocław (duże miasta) i Rzeszów (mniejsze miasta).

Ceny paliwa - najtaniej tankowaliśmy w Łodzi (duże miasta) i w Gliwicach (małe miasta). Te dane pochodzą z 2022 roku.

W którym mieście można dostać najtańsze ubezpieczenie? Z raportu wynika, że w Bydgoszczy (duże miasta) i Częstochowie (mniejsze miasta).

Ostatnia kwestia to cena wymiany opon. Najdogoniej prezentuje się to w Lublinie (duże miasta) i w Radomiu (mniejsze miasta).

Źródło:
Katarzyna Waś-Smarczewska
Katarzyna Waś-Smarczewska
redaktor Bankier.pl

Redaktor prowadząca Bankier.pl, wydawca. W zespole Bankier.pl od 2008 roku. Absolwentka wrocławskiej polonistyki i specjalizacji edytorskiej, dyplom o komunikacji internetowej obroniła u prof. Jana Miodka. Od lat blisko tematyki finansowej. Chce, aby Bankier.pl był najlepszym źródłem informacji - podanych językiem zrozumiałym także dla osób, które nie mają wykształcenia ekonomicznego, a chcą znać i rozumieć zagadnienia dotyczące finansów.

Tematy
Dołącz do Orange i zyskaj Internet nawet przez rok w bonusie.
Dołącz do Orange i zyskaj Internet nawet przez rok w bonusie.
Advertisement

Komentarze (10)

dodaj komentarz
stain
Wyjątkowo śmieszny a nawet głupawy jest ten statystyczny podział na "duże" i "małe" miasta w kontekście konurbacji katowickiej/śląskiej. Przecież to jest funkcjonalnie jeden organizm miejski z liczbą mieszkańców sięgającą 2 mln.
jas2
Nie "najprzyjaźniejsze" tylko "najbardziej przyjazne".
Polska języka trudna.
przemysl_to_jeszcze_raz
Niesamowite miejsce Krakowa, gdzie co roku rozszerzana jest strefa płatnego parkowania lub podnoszona jest opłata. Gdzie zamieniają kolejne pasy na buspasy, którymi jeżdżą w większości taksówki, a ludzie stoją w korkach. Gdzie radni jawnie przyznają się do walki z kierowcami zmuszając do przesiadki na komunikację miejską lub rower,Niesamowite miejsce Krakowa, gdzie co roku rozszerzana jest strefa płatnego parkowania lub podnoszona jest opłata. Gdzie zamieniają kolejne pasy na buspasy, którymi jeżdżą w większości taksówki, a ludzie stoją w korkach. Gdzie radni jawnie przyznają się do walki z kierowcami zmuszając do przesiadki na komunikację miejską lub rower, a sami mają darmowe parkingi pod urzędami.
Gdzie wszędzie stoją "porzucone" samochody, a straż miejska nie może ich usunąć.
Gdzie usuwa się liczniki z pozostałym czasem na skrzyżowaniach.
Gdzie remont tej samej ulicy dzieli się na kilka etapów rozwleczonych w czasie, za każdym razem zamykając ją w całości i wyznaczając objazdy.
Jedynym plusem jest jakość nawierzchni, która w większości jest bardzo dobra i ewentualnie szybko naprawiana.
tobiwankenobi
Dokladnie im mniej aut bedzie jezdzic tym beda lepsze warunki :)
Priorytet powinien byc dla komunikacji zbiorowej.
przemysl_to_jeszcze_raz odpowiada tobiwankenobi
Tak, ale w tytule artykułu jest napisane "miasta najbardziej przyjazne kierowcom".
Tutaj zwracam uwagę, że mija się to z prawdą.
Odnośnie wizji idealnego miasta nie będę się wypowiadał ;)
santa
W punkt! Kraków na liście miast przyjaznych kierowcom to jakiś żart. Miasto ma jeden most (aktualnie w remoncie). Autostrada leci tak blisko centrum, że miesza się na niej ruch lokalny i przelotowy. Brak mostów powoduje, że cały ruch się ciśnie do centrum. Serio przyjazne?

Organizacja ruchu, ceny parkowania i rozwiązania komunikacyjne
W punkt! Kraków na liście miast przyjaznych kierowcom to jakiś żart. Miasto ma jeden most (aktualnie w remoncie). Autostrada leci tak blisko centrum, że miesza się na niej ruch lokalny i przelotowy. Brak mostów powoduje, że cały ruch się ciśnie do centrum. Serio przyjazne?

Organizacja ruchu, ceny parkowania i rozwiązania komunikacyjne dyskwalifikują to miasto jako przyjazne.
samsza
Uwzględniono walczących z korkami przez zwężanie ulic, którzy teraz walczą o poszerzanie tras rowerowych bo im tam "korki" przeszkadzają?
:)
karbinadel
W tej kategorii Wrocław powinien mieć pierwsze miejsce. Po oddaniu do użytku obwodnicy autostradowej korki spadły niemal do zera, ale w ciągu następnych 10 lat udało się je przywrócić, głównie dzięki zwężaniu ulic dla budowy tras rowerowych. A rowerzyści i tak jeżdżą po chodnikach
dongonzales
Co to ma być? Ciekaw jestem kto zapłacił za ten raport. Kraków na liście miast przyjaznych kierowcom? Gdańsk na pierwszym miejscu za ilość stacji ładowania? Ktoś ewidentnie ma za dużo pieniędzy i to zapewne publicznych w formie jakiejś dotacji.
karbinadel
"To wynik rankingu opracowanego przez Oponeo i aplikację Yanosik"

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki