Nadawca NBC podpisał umowę wartą 3 miliardy dolarów na przedłużenie praw do transmisji Igrzysk Olimpijskich w Stanach Zjednoczonych po 2032 roku. Decyzja ta zapadła tuż przed wyborem nowego przewodniczącego organizacji zarządzającej tym globalnym wydarzeniem sportowym.


Zgodnie z ogłoszonym 13 marca porozumieniem, NBC uzyskała prawa do pokazywania zimowych igrzysk w Salt Lake City w 2034 roku oraz letnich igrzysk w 2036 roku, których gospodarz wciąż nie jest jeszcze znany.
NBC, będąca częścią amerykańskiego koncernu medialnego Comcast, od 1988 roku ma wyłączne prawa do transmisji letnich igrzysk olimpijskich na terenie USA. Stacja jest kluczowym partnerem komercyjnym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Poprzednie przedłużenie kontraktu nastąpiło w 2014 roku i miało wartość niemal 8 miliardów dolarów.
ReklamaNowa umowa obejmuje nie tylko prawa do transmisji, ale także dodatkowe inicjatywy strategiczne. Przewiduje m.in. współpracę w zakresie reklamy cyfrowej oraz zwiększone wsparcie ze strony Comcastu w produkcji i dystrybucji relacji z igrzysk.
NBC inwestuje, a MKOl szykuje się na nowego przewodniczącego
MKOl zdecydował się na podpisanie tak dużej umowy tuż przed spotkaniem swoich członków w Grecji, gdzie ma zostać wybrany następca Thomasa Bacha – niemieckiego mistrza olimpijskiego z drużyną we florecie na igrzyskach w Montrealu w 1976 roku - który pełni funkcję przewodniczącego od 12 lat.
Większość dochodów MKOl pochodzi z praw telewizyjnych (około 60%) oraz sponsoringu (30%). Ostatni cykl olimpijski, zakończony igrzyskami w Paryżu, przyniósł organizacji 7,6 miliarda dolarów i znaczny wzrost oglądalności.


Zaangażowanie NBC w igrzyska olimpijskie następuje w czasie dynamicznych zmian na rynku medialnym w USA. Platformy streamingowe, takie jak Netflix, Apple i Amazon, coraz bardziej konkurują z tradycyjnymi stacjami kablowymi o prawa do transmisji prestiżowych wydarzeń sportowych, przyciągając zarówno subskrybentów, jak i reklamodawców.
Mimo rosnącej popularności streamingu, prawa do transmisji sportu na żywo nadal cieszą się dużą wartością w Stanach Zjednoczonych. Przykładem jest podpisana w ubiegłym roku przez ligę NBA 11-letnia umowa o wartości 76 miliardów dolarów.
Streaming sportowy. Ryzykowny, ale dochodowy biznes
Jednak nie wszystkie inicjatywy medialne kończą się sukcesem. Wspólna platforma streamingowa Disney, Fox i Warner Bros o nazwie Venu, która miała oferować transmisje na żywo z takich wydarzeń jak NFL, NBA czy Mistrzostwa Świata FIFA, upadła na początku roku. Projekt miał być skierowany do młodszych odbiorców, którzy nie korzystają z telewizji kablowej.
Igrzyska olimpijskie w Paryżu w 2024 roku przyciągnęły średnio 67 milionów widzów dziennie na różnych platformach NBC. Eksperci przewidują, że igrzyska w Los Angeles w 2028 roku mogą zgromadzić jeszcze większą publiczność – będą to pierwsze letnie igrzyska olimpijskie w USA od zimowych zawodów w Salt Lake City w 2002 roku.
NBC transmitowało wszystkie wydarzenia z Paryża na żywo za pośrednictwem platformy streamingowej Peacock. Oprócz relacji na żywo dostępne były także programy z najważniejszymi momentami igrzysk, co pozwoliło na osiągnięcie rekordowych przychodów z reklam w wysokości 1,2 miliarda dolarów.