REKLAMA
TYDZIEŃ Z KRYPTO

Nowe informacje ws. CPK. Rząd wybrał inwestora

2023-10-24 09:02, akt.2023-10-24 10:27
publikacja
2023-10-24 09:02
aktualizacja
2023-10-24 10:27

Konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund inwestorem Centralnego Portu Komunikacyjnego - podał we wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Inwestor chce wyłożyć do 8 mld zł na budowę CPK w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem - dodał.

Nowe informacje ws. CPK. Rząd wybrał inwestora
Nowe informacje ws. CPK. Rząd wybrał inwestora
/ CPK

"Mamy inwestora, który chce wyłożyć do 8 miliardów złotych na budowę CPK w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem! To konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund" - napisał we wtorek na Twitterze platformy X wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.

Jak podała spółka CPK w informacji prasowej we wtorek, "inwestorzy ubiegali się o nabycie udziałów wyłącznie w spółce CPK.Lotnisko, a nie – udziałów lub akcji w pozostałych spółkach kontrolowanych przez CPK". Zaznaczono, że "proces nie umożliwia w szczególności prywatyzacji akcji Polskich Portów Lotniczych SA (PPL) ani Lotniska Chopina".

Do zadań inwestora strategicznego - podała spółka CPK - "należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży".

"Struktura finansowania samego lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a w 40 proc. kapitał-udziały w spółce CPK, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. I do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowaliśmy inwestorom (kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa)" - napisał Horała na Twitterze.

Dodał, że Vinci Airports (część Vinci Group) to wiodący prywatny operator lotnisk na świecie; zarządza w różnej formie ponad 70 lotniskami w 13 krajach i zatrudnia ok. 270 tys. pracowników. "Jest firmą o francuskim rodowodzie, acz aktualnie w strukturze właścicielskiej największą grupę stanowią udziałowcy instytucjonalni z USA" - wskazał.

Pełnomocnik rządu ds. CPK poinformował, że IFM Global Infrastructure Fund to zaś fundusz inwestycyjny z Australii zarządzający aktywami o wartości ok. 143 mld dol., z czego ok. 64 mld dol. to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę; ma w swoim portfelu udziały w 17 lotniskach na świecie, które wspólnie obsłużyły ponad 232 mln pasażerów w 2019 r. Wśród nich znajdują się m.in. Wiedeń, Manchester, Sydney, Melbourne, Perth i Brisbane.

Jak podała spółka CPK we wtorkowej informacji prasowej, rozmowy z prywatnymi inwestorami toczyły się w "gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku". Przypomniała, że proces pozyskania inwestora ruszył w połowie 2022 r. i się zakończył 13 października br.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.

Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów. (PAP)

autorka: Aneta Oksiuta

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (42)

dodaj komentarz
grzegorzkubik
Tak swoją drogą, skoro prywatna firma w to inwestuje to ona widzi w tym zysk. Oni widzą a politycy nie widzą?
ssmentek
Ale zysk jest dla Polaków. Dla Niemiec jest przecież strata. Terminal Cargo we Frankfurcie będzie miał konkurencję, BER też straci pasażerów ze zachodniej części PL. Poza tym potrzebujesz sprawnego aparatu państwa aby to postawić. Partia jak PO gdzie 3 posłów z ucieka w immunitet ma inne priorytety niż sprawne państwo.
darius19
nie zawsze sie kupuje dla zysku. Kupuje sie tez potencjalna konkurencje. Zeby "przytulic" albo zlikwidowac
gruking
Po co te lotnisko ? Mamy w Berlinie. Postawić lidla a praca bedzie nawet w niedziele. Fur dojczland
grzegorzkubik
W tej sytuacji CPK staje się częściowo prywatną firmą. Zatem nowy rząd nie może uwalić prywatnej firmy. Tak jak Tusk nie może zamknąć komuś zakładu fryzjerskiego, tak też CPK jest jak firma pana Mariana. Bardzo dobry splot okoliczności. PIS mogło też częściowo odsprzedać prywatne spółki gdzie nie wpuszczono by polityków do W tej sytuacji CPK staje się częściowo prywatną firmą. Zatem nowy rząd nie może uwalić prywatnej firmy. Tak jak Tusk nie może zamknąć komuś zakładu fryzjerskiego, tak też CPK jest jak firma pana Mariana. Bardzo dobry splot okoliczności. PIS mogło też częściowo odsprzedać prywatne spółki gdzie nie wpuszczono by polityków do zarządzania.
okragly_stol
Tak jak Orlen…. PiS nieśmiało z tym problemów
jpelerj
Nie miej złudzeń - wystarczy, że rząd nie da pieniędzy na inwestycję i ją przeciągnie, I nie ma znaczenia, że to będzie firma z USA - odstąpi swoje udziały rządowi za ułamek ceny. Niewiele wiesz o działaniu spółek, prawda?
ssmentek
Nie, tego nie da się zrobić bez zgody Polski. Czyli Niemiec.
kapitaneo
Polska żeby się rozwijać i byśmy się bogacili potrzebuje rozwoju nowoczesnej infrastruktury - zwłaszcza, żeby wykorzystać atuty naszego położenia geograficznego w środku Europy.
Drogi, koleje, lotniska, porty, transport rzeczny + rozwój energetyki atomowej - to jest podstawą rozwoju, od tego wszystko się zaczyna. Do tego należy
Polska żeby się rozwijać i byśmy się bogacili potrzebuje rozwoju nowoczesnej infrastruktury - zwłaszcza, żeby wykorzystać atuty naszego położenia geograficznego w środku Europy.
Drogi, koleje, lotniska, porty, transport rzeczny + rozwój energetyki atomowej - to jest podstawą rozwoju, od tego wszystko się zaczyna. Do tego należy dodać silną armię, która będzie gwarantem bezpieczeństwa. CPK, atom, rozwój portów i rzek to powinny być inwestycje ponad podziałami - skorzystamy z tego my, nasze dzieci i wnuki tak jak my korzystamy z portu w Gdyni, COP a w ostatnich latach z LNG w Świnoujściu, Baltic Pipe.
okragly_stol
Dlatego PiS sprowadził robotników z Azji

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki