REKLAMA

Nowa usługa w mObywatelu. "To jedno z większych osiągnięć ostatnich miesięcy"

2025-02-25 11:15
publikacja
2025-02-25 11:15

Od 25 lutego 2025 roku rozpoczęło się udostępnianie najnowszej wersji aplikacji mObywatel. Do użytkowników trafia wraz z nią bardzo ciekawa usługa.

Nowa usługa w mObywatelu. "To jedno z większych osiągnięć ostatnich miesięcy"
Nowa usługa w mObywatelu. "To jedno z większych osiągnięć ostatnich miesięcy"
fot. Marek Wiśniewski / / Puls Biznesu

Usługa "Podpisz dokument"

Z nowej funkcji skorzystają właściciele dowodów osobistych z warstwą elektroniczną, którzy mają aktywny certyfikat podpisu osobistego i 6-cyfrowy PIN (tzw. PIN2). Telefon z NFC i najnowsza wersja aplikacji pozwolą im podpisywać dokumenty w formacie PDF e-dowodem.

"W mObywatelu zachodzi wiele rewolucyjnych zmian, ale usługa Podpisz dokument jest jednym z większych osiągnięć ostatnich miesięcy. W aplikacji można teraz podpisać e-dowodem dowolny dokument w postaci PDF. Wymagany jest moduł NFC w telefonie i oczywiście aktywny certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie wraz z ustalonym do niego kodem PIN. Wszystkim, którzy planują wymianę dowodu osobistego, warto przy tym przypomnieć, że potrzebują zawnioskować o wgranie tego certyfikatu do e-dowodu, kiedy wyrabiają nowy dokument, żeby móc w pełni korzystać z jego możliwości" – mówi wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Jak podpisywać dokumenty e-dowodem w mObywatelu i komu najbardziej przyda się nowa usługa?

Podpisz dokument szybko i bezpiecznie e-dowodem

Dotychczas korzystanie z podpisu osobistego z e-dowodu było możliwe za pośrednictwem oprogramowania E-dowód menedżer w komputerze lub aplikacji eDO App. W pierwszym przypadku właściciel dokumentu potrzebuje czytnika e-dowodu, aby móc skorzystać z certyfikatu podpisu osobistego i podpisać nim dokument. Aplikacja eDO App to natomiast rozwiązanie na urządzenia mobilne, które umożliwia podpisanie dokumentu z użyciem e-dowodu i NFC w telefonie.

Aplikacja mObywatel oferuje duże udogodnienie w tym zakresie. Podobnie jak eDO App wykorzystuje łączność bezprzewodową i pozwala skorzystać z certyfikatu podpisu osobistego e-dowodu za pośrednictwem modułu NFC w telefonie. Podpisywanie dokumentów nie wymaga już jednak instalowania osobnej aplikacji. Usługa Podpisz dokument dołączyła do wachlarza możliwości dostępnych w mObywatelu i jest uzupełnieniem listy wygodnych, szybkich i bezpiecznych usług publicznych, z których można korzystać w telefonie.

Dokument do podpisu można przy tym dodać z wybranego miejsca, w tym z pamięci telefonu, chmury lub dysku. Podpisywanie pliku PDF e-dowodem w mObywatelu trwa zaledwie kilka minut. Warunkiem jest posiadanie przy sobie ważnego e-dowodu z aktywnym certyfikatem podpisu osobistego oraz 6-cyfrowego kodu PIN (tzw. PIN2), który wymagany jest do jego złożenia.

Jak podpisać dokument e-dowodem w mObywatelu?

Usługa Podpisz dokument przeprowadza użytkownika przez cały proces krok po kroku, więc wystarczy wykonywać kolejno opisane w niej czynności. Najlepiej przygotować wcześniej plik do podpisu w formacie PDF. Jego maksymalna wielkość to 10 MB, a za jednym razem można podpisać w aplikacji jeden dokument. Następnie należy przygotować e-dowód, 6-cyfrowy PIN do podpisu osobistego (tzw. PIN2) oraz włączyć NFC w telefonie. Dla poprawy łączności z e-dowodem zaleca się zdjęcie z telefonu etui lub innych akcesoriów ochronnych.

Aby podpisać dokument, należy otworzyć usługę Podpisz dokument i stosować się do widocznych na ekranie instrukcji:

  1. Aplikacja wyświetli komunikaty powitalne wraz z listą wstępnych wskazówek. Następnie poprosi o dodanie dokumentu do podpisu.
  2. Kolejny krok to wpisanie 6-cyfrowego numeru CAN e-dowodu, który widoczny jest w prawym dolnym rogu dokumentu na stronie ze zdjęciem.
  3. Następnie należy wpisać 6-cyfrowy PIN (tzw. PIN2). Kod ten ustalany jest w urzędzie przez właściciela dokumentu w trakcie odbioru e-dowodu.
  4. W następnym kroku aplikacja poprosi o przyłożenie e-dowodu do tylnej ściany telefonu, gdzie znajduje się moduł NFC. W tym momencie odbywa się składanie popisu osobistego z e-dowodu na dokumencie PDF.
  5. Po zakończeniu czynności użytkownik może zapisać lub otworzyć dokument, jeśli używa systemu Android. Ważne, aby na tym etapie zapisać dokument w pamięci swojego urządzenia, ponieważ podpisane dokumenty nie są przechowywane w aplikacji mObywatel. Dla użytkowników urządzeń z systemem iOS zapisanie dokumentu w pamięci urządzenia nastąpi automatycznie.

Gdzie można użyć podpisanego e-dowodem dokumentu?

Podpis osobisty z e-dowodu jest równoważny z podpisem własnoręcznym w kontakcie z administracją publiczną. Oznacza to, że w ten sposób można podpisać wniosek, oświadczenie lub inny rodzaj dokumentu kierowany do urzędu lub instytucji państwowej i przesłać go np. za pośrednictwem poczty elektronicznej. W przypadku innych podmiotów, jak osoby prywatne, firmy lub organizacje niepubliczne, obie strony muszą najpierw ustalić, że honorują ten rodzaj podpisu we wzajemnych relacjach, aby był on ważny.

(PAP)

kom/ pt/ amac/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (11)

dodaj komentarz
wizytator
Podpisywanie dokumentów wymagających mObywatela to jest droga krzyżowa. PIS, srin, potwierdzenie przez banki i tak ze 2x. Naprawdę nie można tego uprościć odciskiem palca? Może być nawet środkowy.
bha
Kiedyś tego cyfro dostępu nie było i wszyscy z tym raczej dobrze się czuli i żyli.
dzyszla
Nie, nie czułem się dobrze stojąc 3 godziny w kolejce w sobotę licząc, że zdążę złożyć PITa przed zamknięciem.
zenonn
"Podpisywanie pliku PDF e-dowodem w mObywatelu trwa zaledwie kilka minut. Warunkiem jest posiadanie przy sobie ważnego e-dowodu z aktywnym certyfikatem podpisu osobistego oraz 6-cyfrowego kodu PIN (tzw. PIN2), który wymagany jest do jego złożenia."

Wyjątkowo upierdliwe.

szybciej to zrobię profilem zaufanym
https:
"Podpisywanie pliku PDF e-dowodem w mObywatelu trwa zaledwie kilka minut. Warunkiem jest posiadanie przy sobie ważnego e-dowodu z aktywnym certyfikatem podpisu osobistego oraz 6-cyfrowego kodu PIN (tzw. PIN2), który wymagany jest do jego złożenia."

Wyjątkowo upierdliwe.

szybciej to zrobię profilem zaufanym
https://moj.gov.pl/nforms/signer/upload?xFormsAppName=SIGNER&xadesPdf=true
dzyszla
Mogliby całego eDO App wciągnąć.
klimaciarz
czy w związku z tym ruchem, administracja urzędowa, zostanie odpowiednio uszczuplona, co by przyniosło korzyści dla polskiego podatnika? - zabrakło info w artykule...

daniel_1
Przecież nowa funkcja, o której napisano w żaden sposób nie wpływa na pracę urzędnika!
klimaciarz odpowiada daniel_1
"Podpis osobisty z e-dowodu jest równoważny z podpisem własnoręcznym w kontakcie z administracją publiczną. Oznacza to, że w ten sposób można podpisać wniosek, oświadczenie lub inny rodzaj dokumentu kierowany do urzędu lub instytucji państwowej i przesłać go np. za pośrednictwem poczty elektronicznej."

Wyobraź sobie,
"Podpis osobisty z e-dowodu jest równoważny z podpisem własnoręcznym w kontakcie z administracją publiczną. Oznacza to, że w ten sposób można podpisać wniosek, oświadczenie lub inny rodzaj dokumentu kierowany do urzędu lub instytucji państwowej i przesłać go np. za pośrednictwem poczty elektronicznej."

Wyobraź sobie, Carlito, że w okienku urzędowym siedzi pracownik, który przez cały wymiar swojej pracy, przyjmuję wnioski petentów, którzy mu je podają w formie papierowej. Musi on sprawdzić poprawność wypełnionego wniosku, w razie czego poprosić o uzupełnienie/zmianę danych, czasami coś wytłumaczyć, itd. Po całym dniu pracy, przekazuję on wnioski kolejnej komórce urzędowej, wraz z raportem dziennym. Rozwiązanie z artykułu, praktycznie całkowicie pomija jego prace. Zostają mu jedynie petenci, którzy się zdecydują przyjść osobiście, więc petentów będzie miał mniej, czyli również mniej pracy. Można zatem przesunąć część takich pracowników do innych zadań, lub zwolnić, optymalizując koszty pracy urzędu, tym samym odciążając, w jakimś stopniu, podatnika, który to wszystko utrzymuję.

Oczywiście biorę pod uwagę fakt, że nowy system może być tak niedopracowany, że faktycznie..."w żaden sposób nie wpłynie na pracę urzędnika"...albo nawet, że będzie miał tej pracy więcej, ale w teorii, nie powinien ;)
zbiggi
Warto dodac ze w kontaktach z administracja publiczna nie sa potrzebne takie cyrki, wystarczy podpis w epuap. A cala idea tych cyrkow jest powiazana z KWALIFIKOWANYM podpisem elektronicznym który powinien byc honorowany przez wszystkie podmioty prywatne i w 99% przypadkow tak jest. Jak narazie spotkalem sie z jednym bankiem ktory Warto dodac ze w kontaktach z administracja publiczna nie sa potrzebne takie cyrki, wystarczy podpis w epuap. A cala idea tych cyrkow jest powiazana z KWALIFIKOWANYM podpisem elektronicznym który powinien byc honorowany przez wszystkie podmioty prywatne i w 99% przypadkow tak jest. Jak narazie spotkalem sie z jednym bankiem ktory niechcial tego honorowac do leasingu (juz z niego nie korzystam). Ogólnie uzywam, polecam. JPP.
J. Poczte Polską

Powiązane: Cyfryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki