Czwartkowy poranek nie był przyjemny dla niektórych klientów PKO Banku Polskiego, których dotknęła nietypowa awaria. Po zalogowaniu na konta zobaczyli dosłownie miliardy złotych na minusie. Tuż po 12:00 bank poinformował, że problem został zidentyfikowany, a salda klientów skorygowane.


Jak donosili czytelnicy, problemy z saldem konta mieli klienci biznesowi PKO BP. Klienci banku w mediach społecznościowych informowali o miliardowych debetach na kontach i milionowych prowizjach. "Jest potężna awaria PKO BP ludzie na kontach mają miliardy straty. U nas w firmie jest 240 miliardów" - napisał jeden z klientów.
Innemu udało się uchwycić nietypowy stan konta i opublikować w serwisie X. Zobaczył on na swoim koncie 173,5 miliarda złotych na minusie.
Pytanie prawno-bankowe.
— Alexander Grzegorz Markunas (@AlexanderGrzeg1) August 1, 2024
PKO BP omyłkowo pobrało ode mnie dziś w nocy 173 miliardy pln prowizji.
Czy należą mi się odsetki ustawowe od banku
( wychodzi około 44 miliony pln/doba )
bo nie wiem jak długie wakacje planować. pic.twitter.com/xWRPpy4K1e
Pracownicy banku wykluczyli, że system elektroniczny padł ofiarą ataku hakerskiego. Problemy potwierdzała rosnąca liczba zgłoszeń w serwisie downdetector.
- W wyniku błędu technicznego doszło do niewłaściwego zaksięgowania prowizji na rachunkach części klientów korporacyjnych. Pracujemy nad rozwiązaniem problemu i automatycznym skorygowaniem błędu. Za utrudnienia przepraszamy - przekazała Aneta Styrnik-Chaber, kierowniczka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w PKO BP
"Problem został szybko przez bank zidentyfikowany, salda Klientów zostały skorygowane. Za zaistniałą sytuację bardzo przepraszamy wszystkich Klientów, których ta sytuacja dotknęła" - dodał bank w komunikacie przekazanym PAP.
Poprosiliśmy o komentarz prawnika Olgierda Rudaka z LEGEARTIS.org, który pisze:
W pewnym skrócie: tak, odsetki będą się należały - o ile rzeczywiście taka operacja miała miejsce, tj. należność udało się pobrać z rachunku, zaś sama prowizja była nienależna. W takim przypadku odsetki będą formą rekompensaty - naprawienia wyrządzonej w ten sposób szkody. Jeśli jednak operacja zadziała się tylko na papierze, tj. nie było środków na rachunku, szkoda w istocie nie istnieje, a więc odszkodowanie klientowi się nie należy. (Sytuacja pośrednia: były pieniądze, ale znacznie mniej, zaś wskutek potrącenia prowizji konto się wyzerowało - odpowiedź też jak powyżej, tj. bank może ponosić odpowiedzialność do wysokości nienależnie pobranej prowizji, ale w zakresie "wirtualnego" obciążenia - nie.)
PKO BP to największy w Polsce bank uniwersalny, ma ok. 12 mln klientów. W I kwartale 2024 r. PKO BP zanotował 2 mld zł zysku. Za 2023 r. miał 5,5 mld zł zysków, a wartość aktywów przekroczyła 500 mln zł. Skarb Państwa ma 29,43 proc. akcji PKO BP.
KWS, MK

























































