REKLAMA
ZASADY PROMOCJI

ALERTNietypowa awaria w PKO BP. Klienci "miliardy na minusie"

2024-08-01 10:57, akt.2024-08-01 12:16
publikacja
2024-08-01 10:57
aktualizacja
2024-08-01 12:16

Czwartkowy poranek nie był przyjemny dla niektórych klientów PKO Banku Polskiego, których dotknęła nietypowa awaria. Po zalogowaniu na konta zobaczyli dosłownie miliardy złotych na minusie. Tuż po 12:00 bank poinformował, że problem został zidentyfikowany, a salda klientów skorygowane.

Nietypowa awaria w PKO BP. Klienci "miliardy na minusie"
Nietypowa awaria w PKO BP. Klienci "miliardy na minusie"
fot. Adam Chelstowski / / FORUM

Jak donosili czytelnicy, problemy z saldem konta mieli klienci biznesowi PKO BP. Klienci banku w mediach społecznościowych informowali o miliardowych debetach na kontach i milionowych prowizjach. "Jest potężna awaria PKO BP ludzie na kontach mają miliardy straty. U nas w firmie jest 240 miliardów" - napisał jeden z klientów.

Innemu udało się uchwycić nietypowy stan konta i opublikować w serwisie X. Zobaczył on na swoim koncie 173,5 miliarda złotych na minusie.

Pracownicy banku wykluczyli, że system elektroniczny padł ofiarą ataku hakerskiego. Problemy potwierdzała rosnąca liczba zgłoszeń w serwisie downdetector.

- W wyniku błędu technicznego doszło do niewłaściwego zaksięgowania prowizji na rachunkach części klientów korporacyjnych. Pracujemy nad rozwiązaniem problemu i automatycznym skorygowaniem błędu. Za utrudnienia przepraszamy - przekazała Aneta Styrnik-Chaber, kierowniczka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w PKO BP

"Problem został szybko przez bank zidentyfikowany, salda Klientów zostały skorygowane. Za zaistniałą sytuację bardzo przepraszamy wszystkich Klientów, których ta sytuacja dotknęła" - dodał bank w komunikacie przekazanym PAP.

Poprosiliśmy o komentarz prawnika Olgierda Rudaka z LEGEARTIS.org, który pisze:

W pewnym skrócie: tak, odsetki będą się należały - o ile rzeczywiście taka operacja miała miejsce, tj. należność udało się pobrać z rachunku, zaś sama prowizja była nienależna. W takim przypadku odsetki będą formą rekompensaty - naprawienia wyrządzonej w ten sposób szkody. Jeśli jednak operacja zadziała się tylko na papierze, tj. nie było środków na rachunku, szkoda w istocie nie istnieje, a więc odszkodowanie klientowi się nie należy. (Sytuacja pośrednia: były pieniądze, ale znacznie mniej, zaś wskutek potrącenia prowizji konto się wyzerowało - odpowiedź też jak powyżej, tj. bank może ponosić odpowiedzialność do wysokości nienależnie pobranej prowizji, ale w zakresie "wirtualnego" obciążenia - nie.)

PKO BP to największy w Polsce bank uniwersalny, ma ok. 12 mln klientów. W I kwartale 2024 r. PKO BP zanotował 2 mld zł zysku. Za 2023 r. miał 5,5 mld zł zysków, a wartość aktywów przekroczyła 500 mln zł. Skarb Państwa ma 29,43 proc. akcji PKO BP.

KWS, MK

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (20)

dodaj komentarz
kch002
To pewnie te najlepsze fachowcy, bezpartyjni, po wymianie wladzy tak sie mocno znaja, ze wszyscy juz moga zabaczyc te ich osiagniecia, jak "czysta wode" w TVP.
miketheripper
pociotki znowu dowiozły temat he he he
samsza
Można poprosić o nazwisko tego "błędu technicznego" ?
miketheripper
to tajne/poufne - bratanek prezesa pewnie
polonu
zabiorą 1 zł i ich podpalę a zresztą masz racje lepiej wycofać środki . każda waluta lepsza od złotówki unikać tylko polskiego złotego i dolara Amerykańskiego a najlepiej złoto tylko drogo i brak fizycznego kruszcu . parę groszy na czarną godzinę
prawnuk
Mam nadzieję, że naliczą teraz podatek Beci
tomasz666
Nie trzymajcie pieniędzy w banku!
tomitomi
zgadza się , tylko niezbędne minimum dla ogarnięcia miesiąca - dwóch ,
no i robić dywersyfikację z ''majątkiem ''
po trochę każdego ,,,,
Jak wejdzie system Nowego Porządku , a wejdzie po testach , niejeden się obudzi z ręką w nocniku .
3 - 5 - może 10 lat , jeszcze jest czas na przygotowanie się .
po_co
Jeżeli klient banku nie dopełni formalności to zostanie obarczony niezliczoną ilością dodatkowych opłat za każdy możliwy dokument i operację jaką bank musi przeprowadzić z uwagi na tę pomyłkę.
Jeżeli bank narazi klienta na taką samą sytuację to w ostateczności zwróci pieniądze bez żadnych odsetek i z tłumaczeniem "przecież
Jeżeli klient banku nie dopełni formalności to zostanie obarczony niezliczoną ilością dodatkowych opłat za każdy możliwy dokument i operację jaką bank musi przeprowadzić z uwagi na tę pomyłkę.
Jeżeli bank narazi klienta na taką samą sytuację to w ostateczności zwróci pieniądze bez żadnych odsetek i z tłumaczeniem "przecież nic się nie stało".

Kiedyś miałem podobną sytuację z firmą leasingową. Przez problemy z ich systemem moja wpłata została rozliczona z opóźnieniem co wygenerowało automatyczne zawiadomienie kosztujące mnie 60 zł.
W odpowiedzi i po konsultacji z prawnikiem wysłałem do firmy leasingowej dwa zawiadomienia, pierwsze o źle rozliczonej opłacie, drugie o niesłusznie wysłanym zawiadomieniu i naliczonej opłacie oraz zgodnie z TOiP fakturę na 600 zł netto jako karę wynikającą z umowy za nieterminowe rozliczenie płatności.

Łącznie wystawiłem firmie leasingowej fakturę na 720 zł netto i ku mojemu zaskoczeniu infolinia, która zazwyczaj karze na siebie czekać po 20-25 minut, miała dla mnie pełną dyspozycyjność.

Ostatecznie sprawa została zakończona polubownie bo umowa zapewniała pewne okresy karencji i firma leasingowa się na nie powołała, więc ani ja ani druga strona nic na tym nie zarobiliśmy.
Niemniej, konsultanci którzy kontaktowali się ze mną byli zdumieni, że jako ich klient zastosowałem się do TOiP bo wydawało im się, że te zapisy mogą być skutecznie egzekwowane tylko przez bank - no nie, to że w Polsce mamy prawo stojące po stronie przestępcy nie oznacza, że ofiara nie może stać się tym "przestępcom" zgodnie z prawem.

Powiązane: Alert

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki