REKLAMA

Naprawa tych samochodów cię zrujnuje

Justyna Niedbał2014-07-08 05:59
publikacja
2014-07-08 05:59
Naprawa tych samochodów cię zrujnuje
Naprawa tych samochodów cię zrujnuje
fot. iStockphoto / Thinkstock / / Thinkstock

Zanim zdecydujemy się na zakup samochodu, warto swoją decyzję dokładnie przemyśleć - nabycie nawet używanego auta to przecież spory wydatek. Przy wyborze kierujemy się wieloma czynnikami. Dla jednych najważniejsze jest bezpieczeństwo, inni cenią sportowe zacięcie, a niektórzy przychylnym okiem patrzą na auta, których nie trzeba często naprawiać. Niestety, usterki zdarzają się nawet w najlepiej ocenianych samochodach. Sprawdziliśmy, ile będzie kosztowała naprawa. 

Polacy kupują coraz więcej używanych samochodów. W zeszłym roku sprowadzono ich do Polski prawie 712 tys. wobec przeszło 657 tys. w 2012 r. Wielu z nas przed zakupem używanego pojazdu robi rozeznanie na temat awaryjności branych pod uwagę modeli. Ostateczna decyzja jest oczywiście indywidualna, ale przy jej podjęciu pomocne mogą się okazać oficjalne raporty międzynarodowych rzeczoznawców samochodowych, takich jak Dekra. Firma ta co roku ocenia samochody używane, z uwzględnieniem klasy i przebiegu. Dane, na podstawie których tworzone jest takie opracowanie, pochodzą z ponad 15 mln badań okresowych pojazdów, przeprowadzonych w ciągu ostatnich dwóch lat.

Psują się nawet najlepsze

Wielu z nas wybiera samochód cieszący się dobrą opinią wśród użytkowników i rzeczoznawców. Niestety, awarie występują nawet w najlepszych modelach aut. Postanowiliśmy sprawdzić, ile kosztuje usunięcie usterek. W tym celu wybraliśmy najlepsze modele aut z klasy małych, kompaktowych i średnich o przebiegu od 50 do 100 tys. km. Wybraliśmy również części, które najczęściej ulegają usterkom. Następnie poprosiliśmy o pomoc przy wycenie kosztów naprawy Pawła Kaczorka, eksperta z firmy EurotaxGlass’s Polska, zajmującej się tworzeniem kosztorysów napraw i wyceną samochodów.

Najmniej problemów, w opinii firmy Dekra, sprawiają następujące modele samochodów: Toyota iQ, Mazda 2, Volkswagen Polo V hatchback, Ford Fiesta, Mazda 3 hatchback, Volkswagen Golf VI, BMW serii 3, Audi A5 Sportback oraz Audi A4. Niemniej nawet w nich mogą wystąpić awarie alternatora, akumulatora, rozrusznika, reflektorów, wentylatora chłodnicy, dmuchawy czy silnika wycieraczek. Podane przez nas ceny nie uwzględniają podatku VAT.  

Marka Toyota Mazda VW Ford Mazda VW BMW Audi Audi
Model iQ 09-12 207-11 Polo V hatchback 09-14 Fiesta 08-12 3 hatchback 09-11 Golf VI 08-13 Seria 3 [E90] 08-12 A5 Sportback 09-11 A4 [B8] 07-11
Alternator 2187,6 1341,2 2613,6 772 1452,6 3377,7 2260,1 3463,3 3463,3
Akumulator 288,2 422,3 488,3 303 422,3 324 465,5
488,3 488,3
Rozrusznik 1475,1 974,5 1782,7 793,3 711,5 1843,5 1218,6 1758,5
1856,4
Reflektor lewy 1267,5 837,6 570,9 710 1015,3 783,8 1517,6 1236,3 1115,8
Reflektor prawy 1267,5 837,6 570,9 710 991,9 783,8 1517,6 1236,3 1115,8
Elektrowentylator chłodnicy 957,1 bd* 742,5 bd bd 756,9 bd 862,6 862,6
Koło skrzydła wentylatora chłodnicy 263,6 bd bd bd bd bd bd bd bd
Korpus dmuchawy 584,1 bd 182 bd bd 259 bd 324,4 324,4
Dmuchawa kompletna bd 1287,3 bd 372 1444,2 bd 1432 bd bd
Silnik wycieraczek przód 1231,6 853,5 855,3 606 658,5 665,4 1117,1 904,4 904,4
Części razem 9522,2 6553,8 7806,2 4266,3 6696,2 8794 9528,5 10274,1 10131
Łączny czas naprawy [rbg*] 3,8 2,7 4 2,2 3,2 zł 4 4,4 5,5 6,7
Koszt robociny (stawka netto 100) 380,0 270,0 400 220 320,0 400 440 550 670
Koszt naprawy łącznie (netto) 9902,2 6823,8 8206 4486,3 7016,2 9194,0 9968,5 10824,1 10801

Źródło: Opracowanie przygotowane przez EurotaxGlass’s Polska na zlecenie Bankier.pl; koszty w zł; *bd - brak danych, rbg - roboczogodzina

Marki godne zaufania

Tworzeniem corocznych raportów awaryjności zajmują się takie firmy jak: Dekra, niemieckie TÜV GTÜ oraz Warranty Direct. Indeks poziomu zaufania do marki, przygotowany przez Warranty Direct, został przedstawiony w oparciu o wypadkową niskiej awaryjności i ograniczonych kosztów napraw. Takie podejście do tematu kosztów naprawy samochodu wydaje się dość trafne. Co ciekawe, w pierwszej ósemce znalazły się marki dalekowschodnie (Daihatsu, Suzuki, Honda, Chevrolet, Toyota, czy Hyundai), podczas gdy ostatnie cztery przypadły w udziale szanowanym markom z segmentu premium (Jeep, Alfa Romeo, Porsche, Land Rover).

W kwestii najniższych wydatków przeznaczanych na przeciętną naprawę wygrywa Suzuki (1170 zł), Chevrolet (1291 zł), Fiat (1302 zł) oraz Renault (1309 zł). Nie należy jednak zapominać, że rankingi awaryjności to czysta statystyka. Warto zapoznać się z licznymi indeksami zanim ostatecznie zdecydujemy się na zakup używanego samochodu. Nieoceniona będzie również porada dobrego fachowca, który oceni stan auta i przedstawi szacunkowe koszty ewentualnych napraw.

Justyna Niedbał

Źródło:
Tematy
Sprawdź jak zyskać 350 zł z Kontem Jakie Chcę

Sprawdź jak zyskać 350 zł z Kontem Jakie Chcę

Advertisement

Komentarze (36)

dodaj komentarz
~Autor
Z profilu Pani redjaktjor: "Autorka setek publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i zasad prowadzenia przedsiębiorstwa. Prywatnie rowerzystka, smakoszka piwa, wielbicielka psów i fanka ciężkiej muzyki.". Ja jestem ekonomistą, trochę, tak jakby o balecie zaczął pisał. Zabrakło Wam redaktorów od Z profilu Pani redjaktjor: "Autorka setek publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i zasad prowadzenia przedsiębiorstwa. Prywatnie rowerzystka, smakoszka piwa, wielbicielka psów i fanka ciężkiej muzyki.". Ja jestem ekonomistą, trochę, tak jakby o balecie zaczął pisał. Zabrakło Wam redaktorów od motoryzacji?
~George
..."naprawa tych aut cię zrujnuje". Istnieją wyłącznie SAMOCHODY a "auta" są produktem chorych mózgów>
~mahamu
Ja jestem babą, pracuję w motoryzacji. I witki mi opadły podczas czytania tego artykułu do śniadania...Ja bym stworzyła takie dzieło wypowiadając się na temat podzespołów do kuchenek gazowych.
~Znawca
co za lewy kretyn to redagował ? chyba auta nigdy na oczy nie widział .
~gurgul
Na czym ta "specjalistka od wszystkiego i od niczego" Niedbał jeszcze się zna? Czy następny artykuł to będzie "Jak jeść bezy?" Czekam z niecierpliwością. Polejemy.
~koliber
Ktoś kto nie ma zielonego pojęcia o motoryzacji nie powinien pisać artykułów na ten temat, a tym bardziej przedstawiać statystyk które nijak mają się do rynku. Widzę że coraz wyższy poziom na Bankierze...
~nie_redaktor
bezsensowne te zestawienie: podstawowe podzespoły to te eksploatacyjne jak tarcze, klocki, amortyzatory, wahacz ewentualnie sprzęgło. Reflektory, dmuchawy i akumulatory to jakiś banał! Widać redaktor jeździ autobusem :/ Ż E N A D A
~gigus
u mnie się psuje zawieszenie I jeden wtrysk poszedł. ale za to "koło wentylatora skrzydła chłodnicy" - już nie. Ten artykuł to żenada

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki