Narodowy Bank Polski po raz pierwszy opublikował wyniki badań dotyczących kosztów podstawowych usług bankowych. Pod lupę wzięto opłaty i prowizje pobierane m.in. za prowadzenie rachunków oraz zlecenia płatnicze realizowane różnymi kanałami. Banki zmieniają swoją politykę, koncentrując się na źródłach przychodów gwarantujących stałe wpływy.

Źródło: iStockphoto/Thinkstock
Specjaliści z Departamentu Systemu Płatniczego przyjrzeli się cennikom 22 banków, w tym kilkunastu posiadających największy udział w rynku. W porównaniu dokonanym na podstawie danych z czerwca zeszłego roku oraz grudnia 2012 r. widać zmieniające się nastawienie instytucji finansowych. Aż połowa z badanych instytucji zmieniła w ciągu 6 miesięcy cenniki.
![]() | » Przekupić klienta banku. Premia to za mało |
Banki podnoszą lub wprowadzają opłaty miesięczne za podstawowe usługi – prowadzenie rachunku i użytkowanie karty debetowej. W dalszym ciągu widoczny jest trend nakłaniania klientów do wyboru najtańszych, z punktu widzenia banku, kanałów kontaktu. Podwyżki dotknęły operacji płatniczych zlecanych w placówce oraz przez telefon. Odmiennie podchodzą natomiast do usług oferowanych za pomocą sieci, gdzie dominują zmiany w odwrotnym kierunku – rezygnacji z opłat lub ich obniżania.
Aktywni płacą mniej
Sięgając po opłaty i prowizje, banki skłaniają klientów do aktywnego korzystania z rachunków. Mimo, że wiele instytucji reklamuje swoje ROR-y jako darmowe, to wśród 22 badanych banków tylko 5 faktycznie nie pobierało opłat. Pozostałe instytucje albo ustaliły miesięczną stawkę za obsługę konta, albo narzucają warunki, które umożliwiają uchylić naliczanie opłaty.
Średnia opłata za prowadzenie standardowego rachunku bankowego, obliczana przy uwzględnieniu wag opartych na sumie bilansowej banku, wzrosła w ciągu pół roku o 7% i wynosi obecnie 4,89 zł. Średnia opłata za zlecenie przelewu w oddziale wzrosła o 1,4%, do 5,77 zł. Na niezmienionym poziomie pozostały opłaty za przelew zlecony przez internet (0,29 zł).
Źródło: Porównanie opłat i prowizji związanych z rozliczeniami pieniężnymi w złotych w polskim sektorze bankowym (czerwiec 2012 – grudzień 2012), raport NBP
![]() | » Czeka nas kolejna fala podwyżek za usługi bankowe |
Kierunek - podwyżki
W raporcie NBP widać ślady pierwszej fali bankowych podwyżek z 2012 roku. Proces ten jednak jeszcze się nie zakończył. W ostatnich dniach zmiany cenników ogłosiły m.in. mBank i Bank Nordea. Bankowcy przygotowują się też do nadchodzących kolejnych obniżek stawek interchange. Zastój na rynku kredytowym, spadające stopy procentowe ograniczające przychody z odsetek oraz zmniejszający się strumień wpływów z transakcji kartowych skłania banki do szukania innych źródeł przychodów. Opłaty za podstawowe usługi pomagają podreperować słabnące przychody, a cięcia w programach premiowych pozwalają ograniczyć wydatki.
O tym, że ten trend będzie kontynuowany świadczą także wyniki ankiety przeprowadzonej przez KNF. Banki spodziewają się, że w tym roku poprawią wynik z opłat i prowizji, a podwyżki w cennikach to jedno podstawowych narzędzi, które pomoże ten efekt osiągnąć.
Michał Kisiel, analityk Bankier.pl