Wydawnictwo Muza liczy na 15-20 proc. wzrostu przychodów ze sprzedaży w tym roku i utrzymanie dodatnich wyników po trzech kwartałach przed tradycyjnie kluczową końcówką roku - poinformował w rozmowie z PAP Marcin Garliński, prezes Muzy.
W pierwszym kwartale 2014 roku Muza miała 5,34 mln zł przychodów ze sprzedaży, 3 tys. zysku operacyjnego oraz 5 tys. zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej. W analogicznym okresie roku 2013 spółka miała 3,93 mln zł przychodów ze sprzedaży, 1,71 mln zł straty operacyjnej i 1,71 mln zł straty operacyjnej.
"Wzrost sprzedaży w pierwszym kwartale wynika ze zmian w strategii. Otwieramy kolejne imprinty: poza +Akurat+, na jesieni uruchomiliśmy dział książki dziecięcej, co pozytywnie przełożyło się na przychody. W tym roku w pełni już dyskontujemy efekty wprowadzonych zmian" - powiedział PAP Garliński.
"Oczywiście, jak spojrzymy na cały 2014 rok, to utrzymanie wzrostu sprzedaży o dynamice ok. 40 proc. rok do roku (zanotowanej przez spółkę w I kw. - PAP) w kolejnych kwartałach, przy spadku wartości rynku wydawniczego, jest praktycznie niemożliwe. W tym roku naszym celem jest wzrost sprzedaży o 15-20 proc." - dodał.
W 2013 roku Muza miała 28,14 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży.
Prezes Garliński powiedział również, że celem Muzy jest utrzymanie dodatnich wyników po trzech kwartałach.
"Z uwagi na sezonowość rynku wydawniczego, zdecydowanie największą część zysków generujemy w czwartym kwartale. Naszym celem jest utrzymanie dodatnich wyników po trzech kwartałach" - powiedział.
Dodał, że w tym roku Muza może uruchomić kolejny imprint.
"Rozważamy uruchomienie kolejnego imprintu. Widzimy jeszcze obszary, które możemy zagospodarować. Jednak jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretnych zakresach tematycznych" - powiedział.
Prezes Garliński poinformował, że sprzedaż e-booków stanowi obecnie ok. 2,5 proc. ogółu przychodów Muzy.
"Obecnie e-booki stanowią około 2,5 proc. naszych przychodów ze sprzedaży. Rok temu ta wartość wynosiła 0,5 proc. Sam rynek notuje bardzo wysokie dynamiki sprzedaży, co wynika głównie z niskiej bazy" - powiedział.
Na pytanie o perspektywy polskiego rynku wydawniczego w 2014 roku, prezes odpowiedział: "Wojna cenowa na rynku wydawniczym wciąż trwa i presja na ceny wciąż się utrzymuje. Nie widać obecnie perspektyw dla odwrócenia tego trendu. Wartość rynku w tym roku prawdopodobnie ponownie zaliczy spadek".
Michał Kamiński (PAP)
kam/ ana/