Ponad 600 tys. klientów brytyjskich banków przeniosło się do konkurencji w ciągu ostatnich sześciu miesięcy – donosi thisismoney.co.uk. Pospolite ruszenie jest efektem zmian w tamtejszym prawie bankowym, które uprościły proces przenoszenia rachunku bieżącego do innego banku.
Źródło: Thinkstock
Banki zostały zobligowane do wprowadzenia nowego systemu przez Independent Commission on Banking. Spowodowało to 14-procentowy wzrost liczby operacji polegających na zmianie banku, w odniesieniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku.
Szansa dla nowych banków
Dzięki nowemu systemowi wszelkie formalności można załatwić w ciągu tygodnia. Ręce zacierają nowi gracze na rynku, dla których jest to duża szansa na pozyskanie nowego klienta. W tej grupie znajdują się między innymi Metro Bank, Virgin Bank i planowany Atom – w pełni internetowy bank.
Bankowcy przewidują znaczny wzrost migracji klientów pomiędzy bankami. Na 46 milionów kont w Wielkiej Brytanii, szacują od 3 do 5 milionów przenosin w ciągu kolejnego roku.
W Polsce klienci nie chcą zmian
Polscy klienci mają taką możliwość już od 2010 roku zgodnie z zapisem rekomendacji wydanej przez Związek Banków Polskich oraz przy wsparciu systemu OGNIVO Krajowej Izby Rozliczeniowej, który ma ten proces uprościć. Według danych KIR, przez pierwszy kwartał 2014 roku swoje rachunki bankowe przeniosło tylko 3 740 osób. Liczba ludzi, którzy będą korzystać z tej możliwości będzie rosnąć, jednakże nadal będzie to niewielki odsetek na tle ponad 30 milionów otwartych rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych.
Przeniesienie numeru rachunku kluczem?
Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej w Wielkiej Brytanii, w której pytano m.in. o gotowość do przeniesienia swoich kont do innego banku, niemal 60 proc. ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Skłonność ta była uwarunkowana faktem, że Brytyjczycy mają możliwość zachowania numeru bieżącego rachunku. Z pewnością takie rozwiązanie zachęciłoby klientów do migracji również w Polsce. Wydaje się to jednak mało prawdopodobnym rozwiązaniem, ze względu na indywidualne systemy ewidencji rachunków każdego z banków.
Mateusz Gawin
Bankier.pl