REKLAMA

Młodzi częściej powodują tragiczne wypadki drogowe? Sprawdzamy

2021-03-28 06:00
publikacja
2021-03-28 06:00
fot. tommaso79 / Shutterstock

Młodzi i niedoświadczeni kierowcy muszą się liczyć ze znacznie wyższym kosztem zakupu obowiązkowego ubezpieczenia OC. Taki wniosek został już potwierdzony bardzo wieloma przykładowymi kalkulacjami (wykonywanymi również przez ekspertów porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl). 

Tym razem analitycy Ubea.pl postanowili sprawdzić statystyki dotyczące wypadkowości drogowej wśród najmłodszych kierowców. Wspomniane informacje potwierdzają, że młodzi Polacy statystycznie mogą stanowić większe zagrożenie na drodze. Wyniki analizy nie wyglądają jednak aż tak źle, jak mogłoby spodziewać się wiele osób. 

Wypadki z winy młodych są bardziej tragiczne 

W dalszym ciągu musimy czekać na dokładne informacje dotyczące wypadków drogowych z minionego roku. Warto zatem przyjrzeć się danym, które zostały zebrane we wcześniejszych latach. Informacje Komendy Głównej Policji wskazują, że od stycznia do grudnia 2019 r. kierujący pojazdami z różnych grup wiekowych spowodowali następującą liczbę wypadków:    

  • sprawcy w wieku 18 lat - 24 lata - 4910 wypadków (kolizji skutkujących śmiercią lub obrażeniami ciała co najmniej jednej osoby)
  • sprawcy w wieku 25 lat - 39 lat - 8326 wypadków
  • sprawcy w wieku 40 lat - 59 lat - 7142 wypadki
  • sprawcy w wieku ponad 60 lat - 4465 wypadków
  • brak danych co do wieku sprawcy - 1115 wypadków 

Powyższe statystyki KGP sygnalizują problem dotyczący młodych kierowców, ale dość trudno je analizować, ponieważ porównywane grupy sprawców mają różną rozpiętość wiekową. Wspomniane informacje można by odnieść do łącznej liczby Polaków z poszczególnych kategorii wiekowych, ale tutaj mogą występować dość duże różnice udziału osób posiadających prawo jazdy i aktywnych jako kierowcy. W przypadku młodych Polaków, dodatkowym problemem dla analityka jest emigracja zarobkowa, której nie wykazują dobrze demograficzne dane GUS. „Brakuje nam też statystyk o liczbie pojazdów zarejestrowanych na osoby w danym wieku” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W związku z powyższym, najlepszym rozwiązaniem wydaje się porównanie częstości ofiar śmiertelnych i obrażeń ciała na skutek wypadków spowodowanych przez kierowców w różnym wieku. Taka statystyka przedstawia się następująco: 

  • sprawcy w wieku 18 lat - 24 lata - 9,4 osoby zabitej na 100 wypadków, 131 osób rannych na 100 wypadków (2019 r.)
  • sprawcy w wieku 25 lat - 39 lat - 8,6 osoby zabitej na 100 wypadków, 122 osoby ranne na 100 wypadków
  • sprawcy w wieku 40 lat - 59 lat - 8,3 osoby zabitej na 100 wypadków, 117 osób rannych na 100 wypadków
  • sprawcy w wieku ponad 60 lat - 9,2 osoby zabitej na 100 wypadków, 116 osób rannych na 100 wypadków

 Prezentowane wyniki potwierdzają, że wypadki spowodowane przez młodych kierujących są bardziej tragiczne. Warto jednak odnotować, że powodowana śmiertelność dla grupy sprawców w wieku 18 lat - 24 lata oraz „60+” jest dość podobna. Najstarsi kierowcy natomiast pozytywnie wyróżniają się pod względem częstości spowodowanych obrażeń ciała. „Wyniki obliczeń wykonanych przez ekspertów Ubea.pl sugerują, że najbardziej bezpiecznymi dla otoczenia kierowcami są osoby w średnim wieku. Pokrywa się to z obserwacjami dotyczącymi poziomu składki OC” - komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

 Od kilku lat można zauważyć pozytywny trend 

Ciekawie prezentują się także długookresowe dane na temat liczby wypadków drogowych z udziałem młodych polskich kierowców. Warto podkreślić, że te statystyki Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Instytutu Transportu Samochodowego uwzględniają młodych kierowców nie tylko w roli sprawców. Tym niemniej, na uwagę zasługuje fakt, że liczba wypadków drogowych z udziałem najmłodszych kierowców (18 lat - 24 lata) wyraźnie spadła w ostatnim czasie. „Udział analizowanej grupy wiekowej w ogólnej liczbie wypadków oraz ofiar śmiertelnych zmniejszył się z poziomu ok. 30% (2010 r.) do 24%/25% (2019 r.). Podobna zmiana była widoczna w statystykach dotyczących osób rannych na drodze” - zauważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Pozytywny trend widoczny w poniższej tabeli miał związek m.in. z ogólną poprawą bezpieczeństwa na polskich drogach. Warto jednak zaznaczyć, że liczba wypadków z udziałem młodych kierujących malała szybciej od średniej. Podobna zależność dotyczyła ofiar śmiertelnych i osób rannych na skutek wypadków, w których brali udział najmłodsi kierowcy (18 lat - 24 lata). „Celem strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego powinno być teraz wyrównanie śmiertelności oraz urazowości wypadków drogowych, które powodują młodzi ludzie do średniego poziomu” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Liczba wypadków drogowych z udziałem młodych kierowców (18 lat - 24 lata) od 2010 r. do 2019 r.

Rok

Wypadki

Ofiary śmiertelne

Ranni

liczba

% ogółu

liczba

% ogółu

liczba

% ogółu

2010 r.

11 507

29,6%

1 166

29,8%

15 995

32,6%

2011 r.

11 666

29,1%

1 236

29,5%

15 850

32,0%

2012 r.

10 315

27,8%

990

27,7%

14 097

30,8%

2013 r.

9 820

27,4%

960

27,0%

13 053

29,6%

2014 r.

9 448

27,0%

884

27,6%

12 632

30,0%

2015 r.

8 766

26,6%

851

29,0%

11 540

29,0%

2016 r.

8 829

26,2%

821

27,1%

11 684

28,6%

2017 r.

8 392

25,6%

756

26,7%

10 873

27,5%

2018 r.

7 815

26,7%

694

24,3%

10 151

27,0%

2019 r.

7 373

24,3%

740

25,4%

9 422

26,6%

Źródło: dane POBR oraz ITS
Źródło:
Tematy
Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 300 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Jak otrzymać nawet 1500 zł od Alior Banku + 300 zł od Bankier.pl SPRAWDŹ!

Komentarze (2)

dodaj komentarz
arno
I dlatego płacą o wiele więcej za OC. Ostatnio widziałem fajne zestawienie cen ubezpieczenia dla 52 latka (bodajże na fejsie firmy TL Ubezpieczenia), duże różnice nawet w rozbiciu na miasta.
fiat126p
Lepszym porównaniem byłaby wypadkowość na "kirowcokilometr" z danej gdupy wiekowej. Bo może ktoś mieć prawo jazdy ale nie jeździ - wypadkowość zero. Najlepiej gdyby ubezpieczenie było przywiązane do kierowcy a nie do właściciela pojazdu (albo przynajmniej jako preferowana opcja).

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki