W najbliższych latach planowana jest elektryfikacja ponad 1,1 tys. km linii kolejowych - poinformował w czwartek w Sejmie Damian Dymiński z PKP PLK. Dodał, że na koniec ubiegłego roku ponad 64 proc., czyli 12,1 tys. km linii kolejowych, było zelektryfikowanych.


W czwartek tematem posiedzenia sejmowej podkomisji stałej ds. transportu kolejowego były plany modernizacji i elektryfikacji linii kolejowych w Polsce.
Aktualny stan sieci i ambitne plany
Damian Dymiński z PKP PLK poinformował, że z 18 tys. 916 km linii kolejowych, którymi obecnie zarządza spółka, 12 tys. 150 km stanowią linie zelektryfikowane. Tym samym stopień elektryfikacji na koniec ubiegłego roku wyniósł 64,2 proc. - Ponad 1100 km to są plany elektryfikacyjne na najbliższe lata - dodał.
Ile kosztuje kilometr "pod prądem"?
Inny przedstawiciel operatora sieci kolejowych Radosław Burak-Romanowski poinformował, że szacunkowe koszty elektryfikacji kilometra linii dwutorowej z uwzględnieniem budowy sieci trakcyjnej i układów zasilania to ok. 5,2 mln zł, a jednotorowej - ok. 4 mln zł.
- Musimy pamiętać, że PLK wróciły do modelu współpracy z największym operatorem dystrybucyjnym zasilającym kolej, czyli PGE Energetyką Kolejową, w formie porozumienia przyłączeniowego. W związku z tym my jako PLK ponosimy tylko część tych kosztów związanych z budową przyłączy, to jest maksymalnie 62,5 proc. tych kosztów - powiedział Burak-Romanowski. Jak dodał, po uwzględnieniu tego porozumienia rzeczywiste koszty ponoszone przez PKP PLK w przypadku linii dwutorowej wynoszą ok. 3,7 mln zł, a jednotorowej ok. 2,5 mln zł.
Budżet: Skokowy wzrost nakładów po 2025 roku
Natomiast zastępca dyrektora departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Przemysław Sierpień poinformował, że w latach 2020-2025 nakłady związane z elektryfikacją linii kolejowych wyniosły ok. 930 mln zł, a w latach 2025-2030 planowane nakłady mają przekroczyć 4 mld zł.
Dodał, że założono zelektryfikowanie ponad 760 km oraz budowę ok. 400 km nowych linii zelektryfikowanych. Środki na ten cel - jak przekazał - pochodzą z budżetu państwa oraz z funduszy europejskich.
Nie tylko modernizacja, ale i nowe linie
- Elektryfikacja linii kolejowych to jest jeden z celów strategicznych PKP PLK. (...) Projekty, które realizuje spółka, mają najczęściej charakter kompleksowy. To znaczy, że to nie jest tylko modernizacja, ale właśnie często również elektryfikacja. Projekty realizowane są w ramach programów wieloletnich, przede wszystkim Krajowego Programu Kolejowego, a także programu Kolej+ - powiedział Sierpień.
PKP PLK odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizację ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju. Spółka zarządza ok. 18,8 tys. km linii kolejowych. (PAP)
jls/ mmu/

























































