W drugim kwartale br. średni czas oczekiwania na przelew z wystawionej przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa faktury to 13,6 dnia - wynika z danych strony Faktura.pl. Najdłużej, bo 21,6 dnia czekały firmy transportowe. Z kolei 15,6 dnia - sektor opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.


Czas oczekiwania w II kwartale 2025 r. jest nieco krótszy niż w tym samym okresie ubiegłego roku, kiedy było to 13,7 dnia. W przypadku firm transportowych i logistycznych czas ten wydłużył się o prawie cały dzień (20,7 w II kwartale 2024 r.). Cytowany w raporcie Wojciech Miklaszewski z firmy Finea ocenił, że wydłużenie się czasu otrzymania przez przewoźników przelewu jest niepokojące.
„Średnio to ponad 21 dni, ale wielu przewoźników czeka nawet dwa miesiące. To oznacza, że za kurs z końca czerwca przelew mogą dostać nawet u progu jesieni” - zauważył.
Średni czas oczekiwania na przelew z wystawionej faktury skrócił się w 8 na 15 grup branżowych. Firmy z sektora finansowego i ubezpieczeniowego czekają o 2 dni krócej niż rok wcześniej, czyli 10,5 dnia, a z sektora usług administrowania i działalności wspierającej jest to o jeden dzień krócej (11,6 dnia). W rolnictwie, leśnictwie i rybołówstwie okres ten skrócił się o 2 dni do 14,1 dni, a w handlu hurtowym i detalicznym do 12,5 dni. Miklaszewski zwrócił uwagę, że żadna z badanych branż nie czeka na przelew z wystawionej faktury krócej niż 10 dni; średni czas 12-14 dni to „wciąż bardzo długo”.
Z danych platformy wynika też, że w II kwartale tego roku MŚP wystawiły średnio 24,4 faktury na firmę, co oznacza wzrost wobec 2024 r. kiedy były to 22 faktury. Przewoźnicy wystawili o 12 faktur na firmę więcej rok do roku, o 5 więcej wystawił sektor handlu hurtowego i detalicznego, a finansowy i ubezpieczeniowy o dwie faktury więcej.
Raport bazuje na danych platformy Faktura.pl, która co kwartał analizuje blisko 1 mln faktur wystawianych za jej pomocą przez MŚP. Weryfikowane są, zapisywany na tych dokumentach czas na przelew, a także średnią wartość i liczbę faktur, które wystawia pojedyncza firma. Podmioty podzielone są na 15 grup branżowych.
Finea oferuje usługę faktoringu, tzn. wykupu nieprzeterminowanych wierzytelności przedsiębiorstw. (PAP)
jls/ mick/