REKLAMA

MF: akcyza na auta może pośrednio uwzględniać "czynnik środowiskowy"

2016-10-14 16:27
publikacja
2016-10-14 16:27

Nowa akcyza na samochody mogłaby zależeć od pojemności silnika i wieku auta, pośrednio uwzględniony zostałby także "czynnik środowiskowy" - poinformowało w piątek PAP biuro prasowe Ministerstwa Finansów.

fot. / / thetaXstock

W czwartek minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki poinformował, że resort finansów pracuje nad zmianami zasad płatności akcyzy w zależności od pojemności silnika i od wieku samochodu.

MF tłumaczy, że w marcu tego roku senacka Komisja Infrastruktury wyszła z inicjatywą ustawodawczą zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu opodatkowania samochodów podatkiem akcyzowym. Wskazano, że ze względu na przewidywane skutki budżetowe owa propozycja nie uzyskała poparcia resortu finansów.

Wskazano, że w związku z ustaleniami dokonanymi na posiedzeniu połączonych komisji senackich: Komisji Infrastruktury, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych 22 czerwca br. ministerstwo finansów zostało zaangażowane w prace nad wypracowaniem założeń zmiany systemu opodatkowania akcyzą samochodów osobowych.

Jak poinformował resort, prowadzone były analizy dotyczące m.in. czynników, które mogłyby być wykorzystane jako podstawa opodatkowania na potrzeby nowego systemu.

"W wyniku tych prac przyjęto, że znowelizowany system opodatkowania pojazdów mógłby być uzależniony od dwóch czynników - pojemności silnika pojazdu oraz jego wieku (roku produkcji). Równocześnie pośrednio uwzględniony zostałby czynnik środowiskowy, gdyż przedziały przyjęte na potrzeby ustalania wieku pojazdu wynikają z okresu stosowania poszczególnych norm dopuszczalnych emisji spalin zgodnie z europejskim standardem emisji (tzw. normy euro)" - poinformowało biuro prasowe MF.

Zaznaczono jednocześnie, że nie przewiduje się zmian w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku akcyzowego. Analogicznie jak obecnie, podatek ten nakładany byłby na samochody rejestrowane po raz pierwszy w naszym kraju. Dotyczy to zarówno aut nowych, jak i np. sprowadzanych z zagranicy.

"Przedstawienie szczegółowych założeń i rozwiązań legislacyjnych będzie możliwe po opracowaniu projektu aktu prawnego" - dodano.

"Pracujemy nad zmianami zasad płatności akcyzy w Ministerstwie Finansów w zależności od pojemności silnika, w zależności od wieku samochodu" - powiedział w czwartek na konferencji prasowej wicepremier Morawiecki. Jak podkreślił, "nie pracujemy oczywiście nad żadnymi zakazami - to jest ważny element naszej gospodarki".

"Rzeczywiście w ciągu paru miesięcy ujrzy światło dzienne - jeżeli Rada Ministrów to zaakceptuje i przejdzie wszystkiej szczeble legislacyjne dana propozycja - to ujrzy światło dzienne nowe podejście do opodatkowania, poprzez akcyzę w szczególności samochodów w zależności od wieku i od pojemności silnika" - powiedział Morawiecki. (PAP)

mmu/ drag/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (15)

dodaj komentarz
~złom
taki podatek powinien być płacony co rok a nie tylko przy rejestracji
rupiecie znikłyby wtedy szybko
tak jest wszędzie tylko nie u nas dlatego na drogach złom
~miro
już wystarczy 30 letnich wieswagenów zostawiajacych za sobą chmure niebieskiego dymu
~PiSchceDobicPolakow
PiSoBolszewia jako agenda Syjonistów dobija Naród Polski !!!
~silvio_gesell
Akcyza na paliwo i samochody- jeden z niewielu podatków, które mają etyczny sens.
~Wawa
Jeśli ma być ekologiczny to czemu ma uwzględniać także nowe pojazdy? Chyba ze dla wszystkich nowych 0,0001 a dla hybryd i elektrycznych 0. Kiedy będą promowane auta ekologiczne? Pewnie nigdy bo budżetu na to nie stać! Niech idą do diabła z tymi swoimi zmianami tylko na gorsze
~Warszawa
Najlepiej co miesiąc wziąć 10 gr od cm3. Tak powinien wyglądać ten podatek. Płacone w gminie i tyle. Prosty łatwy w poborze. Mało wyliczeń i prawie nie ma możliwości kombinacji. Jak masz 2 litry płacisz 200 zł co miesiąc. Od rejestracji do złomowania jak nie płacisz nie masz możliwości jazdy.
~asd
Inne kraje biorą pod uwagę moc silnika, a nie jego pojemność. Obecnie wystarczy dołożyć turbosprężarkę i z silnika 1,0 L uzyskujemy 100 KM. A mimo to auto z takim silnikiem będzie opodatkowane mniej niż auto z silnikiem 1,2 60 KM, które służy do spokojnej jazdy po mieście.
~Dżejms
Do k. nędzy - a może ktoś wreszcie weźmie pod uwagę jaką mamy siłę nabywczą? A dowalić wieśwagenowi parę miliardów i robić własne fabryki to kiedy? Co to ma być - wpychanie w objęcia dilerów nowych aut z zagranicy? Kogo na to stać? Pora robić własne - najlepiej od A do Z. Będzie praca, płaca to będziemy kupować nowe.
~drit odpowiada (usunięty)
Te, kapitalistyczna gomulko , furmanką jeździłeś.

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki