Poważne luki między ambicjami a rzeczywistością wdrażania sztucznej inteligencji w firmach. Organizacje mają wysokie oczekiwania wobec pracowników, ale nie oferują im odpowiedniego wsparcia - takie wnioski można wysnuć z nowego globalnego raportu Adecco Group „Leading in the Age of AI”.


Raport Adecco Group ujawnia, że firmy mają wysokie oczekiwania wobec pracowników w zakresie dostosowania się do zmian związanych ze sztuczną inteligencją – aż 60% organizacji oczekuje, że pracownicy sami zaktualizują swoje kompetencje, role i obowiązki. Jednocześnie tylko jedna czwarta pracowników deklaruje, że przeszła jakiekolwiek szkolenie dotyczące praktycznego wykorzystania AI w pracy. Co więcej, aż jedna trzecia firm nie posiada żadnej formalnej polityki dotyczącej stosowania AI, pozostawiając decyzje w tej kwestii samym pracownikom.
- Firmy muszą pilnie opracować odpowiedzialne podejście do wykorzystania sztucznej inteligencji. Nie chodzi wyłącznie o wdrożenie technologii, ale o stworzenie etycznych ram jej użycia, zapewnienie pracownikom szkoleń oraz otwartej przestrzeni do dialogu i zgłaszania obaw. Pracownicy powinni być świadomi zarówno korzyści, jakie mogą wynikać z wykorzystania AI, jak i ryzyk, które się z tym wiążą, aby móc podejmować świadome decyzje w codziennej pracy i współtworzyć bezpieczne oraz odpowiedzialne środowisko technologiczne" - komentuje Marta Gerlach - Kaleta, dyrektor HR w Adecco Poland.
Tylko 1 na 10 firm gotowych na rewolucję AI – ale to one wyznaczają kierunek zmian
Jedynie 10% firm na świecie można uznać za gotowe na przyszłość – są to tzw. organizacje future-ready, które łączą rozwój technologii z realnym wsparciem dla ludzi. To firmy, które rozwijają nowoczesne modele przywództwa, promują kulturę uczenia się i wymiany wiedzy, wspierają mobilność wewnętrzną oraz dążą do odpowiedzialnej i spójnej integracji AI z polityką zarządzania talentami.
Aż 75% z nich deklaruje, że dzięki transformacji cyfrowej zwiększyły efektywność operacyjną, a 64% – że AI poprawiła produktywność ich pracowników.
- Przyszłości nie zbudujemy w oparciu wyłącznie o technologię – kluczowe jest połączenie strategii AI z inwestycją w ludzi. To właśnie organizacje, które mierzą kompetencje liderów w zakresie AI, wspierają mobilność wewnętrzną i tworzą przestrzeń na rozwój umiejętności, osiągają realne korzyści z wdrażania sztucznej inteligencji. Inwestycja w człowieka to nie koszt, lecz warunek trwałej zmiany" – dodaje Marta Gerlach - Kaleta, Dyrektor HR w Adecco Poland.
Raport The Adecco Group to nie tylko diagnoza, ale i apel do liderów: technologia sama nie wystarczy – przyszłość firm zależy od ludzi, którzy ją tworzą, rozumieją i potrafią z niej korzystać. W badaniu udział wzięło 2000 przedstawicieli kadry zarządzającej z 13 krajów, w tym CEO, CFO, CHRO i CTO.

























































