REKLAMA
TYLKO U NAS

Kubilius: Polska powinna zaprzeczyć pogłoskom o sprzedaży Możejek

2010-02-19 11:54
publikacja
2010-02-19 11:54
19.02. Wilno (PAP) - Premier Litwy Andrius Kubilius uważa, że w interesie strony polskiej jest zaprzeczenie wszelkim pogłoskom o możliwości sprzedaży akcji rafinerii Orlen Lietuva, gdyż zmniejszają one entuzjazm Litwy ws. rozstrzygania problemów logistycznych przedsiębiorstwa.

W piątkowym wywiadzie dla polskiej rozgłośni w Wilnie Kubilius zaznaczył, że inaczej będą rozstrzygane problemy logistyczne rafinerii Orlen Lietuva, jeżeli wiadome będzie, że PKN Orlen Orlen nie zamierza sprzedawać akcji swej litewskiej spółki, a inaczej, jeżeli się okaże, że rafineria w Możejkach ma przejść w ręce jakiegoś przedsiębiorstwa rosyjskiego.

"Nie chciałbym, by za pośrednictwem polskich inwestycji strategicznych, które bardzo wspieramy, na Litwę przyszedłby bardzo niepożądany kapitał" - powiedział premier.

Według niego, pogłoski o możliwości sprzedaży akcji rafinerii w Możejkach zmniejszają też zaufanie wobec strategicznego partnera, jakim jest Polska, i to może mieć wpływ na realizację wspólnych projektów energetycznych - budowy polsko-litewskiego mostu energetycznego i budowy elektrowni atomowej w Ignalinie, wspólnym projekcie Litwy, Polski, Łotwy i Estonii.

Premier powtórzył raz jeszcze, że Litwa nie sprzeda PKN Orlen terminalu naftowego w Kłajpedzie, ale zapewnił, że strona litewska dokłada wszelkich starań, by rozstrzygnąć problemy logistyczne rafinerii Orlen Lietuva.

Od kilku miesięcy media na Litwie i w Polsce spekulują na temat możliwości sprzedaży Rosjanom rafinerii Orlen Lietuva w Możejkach. Spekulacje te pojawiły się także w kontekście nieudanych dla PKN Orlen starań o przejęcie kontroli operacyjnej nad litewskim, państwowym terminalem morskim w Kłajpedzie, głównym punktem eksportowym produktów Orlen Lietuva.

W ocenie PKN Orlen, brak dogodnego dostępu do eksportu produktów Orlen Lietuva przez morze wpływa niekorzystnie na wyniki działalności litewskiej spółki i obniża rentowność tej inwestycji.

W czwartek biuro prasowe PKN Orlen poinformowało PAP, iż płocki koncern rozważa wariant pozyskania w przyszłości partnera strategicznego dla Orlen Lietuva, jednak dotychczas nie prowadził w tej sprawie żadnych rozmów.

W swym stanowisku PKN Orlen podał, że "otoczenie makroekonomiczne w ciągu ostatniego półtora roku, szczególnie niski dyferencjał i marże rafineryjne nie sprzyjają osiąganiu przez Orlen Lietuva oczekiwanych wyników finansowych". W ocenie płockiego koncernu, dodatkowym utrudnieniem dla funkcjonowania litewskiej spółki są "wciąż nierozwiązane problemy logistyczne i brak postępu w negocjacjach, które powinny te problemy rozwiązać".     Według PKN Orlen, podstawowym celem pozostaje zapewnienie rentowności Orlen Lietuva. "Wcześniejsze plany rozwoju firmy w obszarze inwestycyjno-logistycznym, w kontekście artykułowanego sprzeciwu władz Litwy wobec obecności PKN Orlen w akcjonariacie czy operacyjnym zarządzaniu terminalem w Kłajpedzie, nie mogą być uruchomione. Dlatego rozważamy opcję pozyskania partnera strategicznego" - napisano w stanowisku płockiego koncernu.

W ubiegłym tygodniu rzecznik prasowy PKN Orlen Dawid Piekarz powiedział PAP, iż koncern nie prowadzi żadnych rozmów w sprawie sprzedaży Orlen Lietuva. "Nie ma żadnych tego typu rozmów. W ogóle nie rozmawiamy z nikim na temat sprzedaży Orlen Lietuva - ani z Rosją, ani z nikim innym" - oświadczył.

Na początku lutego PKN Orlen podał, iż dotychczasowe rozmowy z władzami litewskimi w sprawie uzyskania przez płocki koncern kontroli operacyjnej nad terminalem w Kłajpedzie nie przyniosły rezultatu. Jednocześnie uchylił się od odpowiedzi na pytanie, czy możliwa jest wobec tego sprzedaż Orlen Lietuva. "Niczego nie wykluczamy. Dalece niezadowalająca sytuacja rafinerii w Możejkach zmusza nas do kontynuacji bardzo ostrych działań restrukturyzacyjnych" - powiedział wówczas PAP Piekarz.

W ostatnim czasie PKN Orlen przyznał, iż przygotowuje skargę do Komisji Europejskiej w Brukseli na państwowe Koleje Litewskie, które w 2008 r. rozebrały, a obecnie zwlekają z odbudową części torów na trasie umożliwiającej krótszy i tańszy transport paliw z litewskiej spółki Orlen Lietuva na Łotwę. Chodzi o tory przez łotewskie Renge.

Aleksandra Akińczo (PAP)

aki/ mb/ pad/ mag/

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~stan
Jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie. Pan kubilius roni krokodyle lzy. ale prawdziwe oblicze pokazal juz wcześniej. jaki jest sens utrzymywac biznes do ktorego trzeba caly czas doplacać ? Moze niech wytlumaczy to akcjonariuszom Orlenu.
~Kosikm
Nie ma problemu z dostarczaniem ani wywozeniem towaru. Nie dziwie sie litwinom ze nie chca sprzedac portu bo nasz rzad moglby go opylic ruskim i litwini dopiero by wyladowali.
tak patrze na litwe i ich rzad porownuje do naszego i mam wrazenie ze znowu nasi sasiedzi beda nas wyciagac z tarapatow
~fakty
zdaje lub kazali ci tak napisać (ci co ci płacą za te dyrdymały - jeśli płacą :)
Stwierdzam fakty które są brutalne. Płacisz więcej za paliwo (jak masz auto) albo więcej za bułki w sklepie bo płocka firemka musi sobie odbić nietrafioną ekonomicznie inwestycje u księcia Witolda. Gdyby kupili to ruscy lub ktokolwiek inny (tylko
zdaje lub kazali ci tak napisać (ci co ci płacą za te dyrdymały - jeśli płacą :)
Stwierdzam fakty które są brutalne. Płacisz więcej za paliwo (jak masz auto) albo więcej za bułki w sklepie bo płocka firemka musi sobie odbić nietrafioną ekonomicznie inwestycje u księcia Witolda. Gdyby kupili to ruscy lub ktokolwiek inny (tylko oni wtedy poważnie chcieli) to na stacjach do linii rzeki Wisły a może i dalej na zachód zrobiło by się tanio i to mimo tego że ponad 50% ceny paliwa to podatki (zobacz ile kosztuje paliwo na Białorusi a naszemu nie ustępuje niczym - ma się rozumieć poza ceną). A zrobiła by to konkurencja (wiesz co to jest konkurencja i jaki zbawienny ma ona wpływ na rynek ?) czyli chęć sprzedaży więcej i taniej paliw przez właściciela Możejek zagranicą nawet jeśli celem tego miało by być wykończenie polskiego monopolisty lub choćby zmniejszenie jego zysków.
Jakie to ma znaczenie kto cie łupi: "polski" monopol czy "czekiści" za Buga? Zanim zaczęli by rolę polskiego monopolisty przejmować "czekiści" (pod warunkiem że wpierw zdołali by wykończyć Płock i Gdańsk) miałbyś przynajmniej przez parę lat tańsze paliwo - czytaj niższe ceny towarów i usług. A tak masz coraz droższe i zachowany monopol firmy która interes narodowy postrzega tylko z perspektywy golenia do gołej skóry swoich chlebodawców /klientów.
Chłopcy z CPN'u mają teraz dylemat moralny:
1. opchnąć ruskim ten cały interes i wiać żeby zminimalizować straty
2. trzymać się uparcie mimo strat bo boją się że w dłuższej perspektywie stracą jeszcze więcej po odebraniu im monopolu na produkcje paliw u Bałtów i na wschodzie Polski
3. wejść w kooperacje z ruskimi do spółki dzięki pod warunkiem że tamci zagwarantują im monopol w dziedzinie sprzedaży na posiadanych rynkach i zadowolą się zyskiem ze sprzedaży ale bez walki konkurencyjnej.

Ostatnie doniesienia z 48h wskazują coraz bardziej na rozwiązanie nr. 3 - na nasze nieszczęście bo tylko pogłębi to naszą tj. konsumentów niewolę.
Dlatego wpierw pomyśl a potem dopiero pisz swoje spostrzeżenia ..
~fakty
biznesowa prywatnej firmy (co prawda ze znacznym udziałem SP) a jak Litwiny chcą żeby polscy kierowcy dalej dopłacali do deficytowej rafinerii do której nie można przesłać surowca ani ropociągiem (ruscy zamknęli parę lat temu rurę pod pretekstem remontu) ani koleją (Litwinie pod pretekstem remontu właśnie rozebrali tory na najlepszej biznesowa prywatnej firmy (co prawda ze znacznym udziałem SP) a jak Litwiny chcą żeby polscy kierowcy dalej dopłacali do deficytowej rafinerii do której nie można przesłać surowca ani ropociągiem (ruscy zamknęli parę lat temu rurę pod pretekstem remontu) ani koleją (Litwinie pod pretekstem remontu właśnie rozebrali tory na najlepszej trasie kolejowej) to niech uruchomią swoje "mrówki" które w pół litrówkach będą nosili ropę dla rafinerii z terminalu naftowego na wybrzeżu tak jak nasze "mrówki" nosiły swego czasu piwo i gorzałę. Albo niech wymyślą jakiś inny pomysł żeby chciało się tam jeszcze tą ropę przerabiać

Powiązane: pknorlen

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki