W lutym 2024 r. do Polski sprowadzono ponad 72 tys. używanych samochodów osobowych – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To najlepszy drugi miesiąc roku od 2020 r. Razem z nowymi autami w lutym w Polsce przybyło ponad 118 tys. osobówek.
Tak znacznego zainteresowania samochodami używanymi nie było w Polsce od początku pandemii COVID-19 i to pomimo faktu, że ceny, choć ustabilizowały się, to znajdują się na najwyższych poziomach w historii.
Tegoroczny luty był drugim najlepszym w ostatniej dekadzie. Więcej używanych aut sprowadziliśmy do Polski jedynie w lutym 2020 r. W porównaniu ze styczniem 2024 r. import używanych aut osobowych do polskich komisów wzrósł o 9,4 proc. W ujęciu rocznym wzrost wyniósł blisko 37 proc., choć trzeba pamiętać o efekcie niskiej bazy. Przed rokiem pisaliśmy bowiem o tym, że właściciele komisów samochodowych przeżywali najgorszy luty od dekady.
W ciągu dwóch pierwszych miesiącach 2024 r. do Polski trafiło 138 248 używanych osobówek z zagranicy. Łącznie z autami dostawczymi o masie do 3,5 t sprowadzono blisko 152 tys. samochodów. Tradycyjnie więcej niż połowa (78 951 szt.) trafiła do kraju z Niemiec. Najwyraźniej wzrósł jednak import używanych aut ze Stanów Zjednoczonych, skąd do Polski trafiło 9440 aut – o blisko 80 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.
Swoją przewagę nad resztą stawki buduje opel astra (3855 szt.), który wyprzedza volkswagena golfa (3579 szt.). Podium uzupełnia najpopularniejsze używane auto poprzednich lat – audi a4 (3547 szt.).
Ceny aut używanych na szczytach
Jak wynika z danych AAA Auto, w lutym 2024 r. mediana ceny oczekiwanej za używany samochód osobowych w Polsce wyniosła 32,9 tys. zł. Była tym samym o 1 tys. zł niższa niż miesiąc wcześniej i o 1,4 tys. zł wyższa niż przed rokiem, co oznaczało wzrost o 4,4 proc. r/r.
Lutym był tym samym ósmym miesiącem z rzędu z medianą znacznie powyżej 30 tys. zł. Tym razem jednak w żadnym z województw nie odnotowano mediany, która przekraczałaby 40 tys. zł. Najbliżej tego było na Mazowszu (39,9 tys. zł), a próg 30 tys. zł przekroczony został jeszcze w województwach: małopolskim (35 tys. zł), śląskim (34,9 tys. zł), pomorskim (34,9 tys. zł), wielkopolskim (34,3 tys. zł).
Na najtańsze używane auta można było liczyć w komisach znajdujących się w woj. warmińsko-mazurskim (mediana wyniosła 26,4 tys. zł). Niższe ceny miały jednak swoje odzwierciedlenie w przebiegu, w przypadku którego mediana wyniosła blisko 200 tys. km – o ponad 30 tys. km więcej niż w woj. śląskim. Wysoka była także mediana wieku, która przekroczyła 14 lat, o trzy lata więcej niż w woj. mazowieckim, śląskim i wielkopolskim.