W 2019 r. Polacy wyrejestrowali ponad pół miliona aut, z których 90 proc. zostało poddane kasacji – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Których marek i modeli Polacy pozbywali się najczęściej?
Kasacji, według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, poddano 468 882 samochody. To o 7 proc. mniej niż w 2018 r.
Samochody zdemontowane w Polsce w 2019 r. – najpopularniejsze marki
Lp. | Marka | Liczba zdemontowanych egzemplarzy |
1. | Opel | 77 453 |
2. | Volkswagen | 61 055 |
3. | Fiat | 60 928 |
4. | Renault | 42 873 |
5. | Ford | 41 374 |
6. | Daewoo | 29 409 |
7. | Peugeot | 16 231 |
8. | Audi | 15 518 |
9. | Seat | 14 461 |
10. | Skoda | 13 120 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Co drugie auto z importu
Większość pojazdów (70 proc.), które uległy demontażowi, zostało wyprodukowanych jeszcze w XX wieku, zaś na złom najczęściej trafiały auta z rocznika 1999.
Więcej niż co drugie auto poddawane kasacji zostało wcześniej sprowadzone do Polski. Taką przeszłością charakteryzowało się 60 proc. z nich. Z kolei trzy na cztery demontowane auta wyposażone były w silniki benzynowe.
Najczęściej kasowane były samochody niemieckich marek: ople (77 453 egzemplarze) i volkswageny (61 055 egzemplarzy), które stanowiły blisko 30 proc. ogółu.
Na złom trafiały też często popularne w latach 90. XX w. i pierwszej dekadzie XXI w. samochody produkowane przez koreańskie Daewoo (29 409 egzemplarzy).
Samochody zdemontowane w Polsce w 2019 r. – najpopularniejsze modele
Lp. | Model | Liczba zdemontowanych egzemplarzy |
1. | opel astra (I generacja) | 25 011 |
2. | volkswagen golf (III generacja) | 24 290 |
3. | fiat seicento | 18 080 |
4. | opel corsa (II generacja) | 17 429 |
5. | opel vectra (II generacja) | 16 973 |
6. | volkswagen polo (III generacja) | 13 688 |
7. | daewoo matiz | 11 374 |
8. | ford focus (I generacja) | 11 295 |
9. | daewoo lanos | 9609 |
10. | renault megane (I generacja) | 9500 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
Klasyki sprzed 20 lat odchodzą
Co trzecim oplem, który zniknął w 2019 r. z polskich dróg była astra pierwszej generacji. Demontażowi uległo 25 011 egzemplarzy tego modelu. Kasacji poddawano także corsy drugiej generacji (17 429 egzemplarzy) i vectry drugiej generacji (16 973 egzemplarze). Z kolei wśród volkswagenów dominowały golfy trzeciej generacji (24 090 egzemplarzy).
W liczbie większej niż 10 tys. poddano kasacji w 2019 r. także fiaty seicento (18 080 egzemplarzy), volkswageny polo trzeciej generacji (13 688 egzemplarzy), daewoo matizy (11 374 egzemplarze) i fordy focusy pierwszej generacji (11 295 egzemplarzy).
W pierwszej dwudziestce najczęściej kasowanych w 2019 r. aut znalazły się także popularne w latach 90. XX w. modele: skoda felicia (8291 sztuk), fiat cinquecento (7824 sztuki) czy audi 80 (6561 sztuk).
Najwięcej aut w 2019 r. wyrejestrowano w woj. śląskim (61 986 egzemplarzy), z kolei najmniej w sąsiednim woj. opolskim (11 185 egzemplarzy).