Choć spada odsetek Polaków deklarujących udział w programach lojalnościowych, nadal wielu z nich posiada karty stałego klienta w swoich portfelach. Najczęściej korzystają z Tesco Clubcard, Payback oraz Orlen-Vitay. Sprawdziliśmy, w których sklepach stacjonarnych w wybranych kategoriach opłaca się być lojalnym klientem.
41 proc. Polaków uczestniczy w programach lojalnościowych – wynika z Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia. W porównaniu do wyników poprzedniej edycji widoczny jest spadek odsetka uczestników o 6 punktów procentowych. Ponad połowa osób, które zdeklarowały korzystanie z przywilejów stałego klienta danej marki przyznało, że program miał wpływ na ich zachowanie zakupowe i skłonił do zrobienia zakupów w danej sieci. Przeanalizowaliśmy ofertę wynikającą z karty stałego klienta w ponad 50 sklepach stacjonarnych.


Karty lojalnościowe w marketach
We wrześniu ubiegłego roku do grona uczestników oferujących programy lojalnościowe dołączyła sieć dyskontów Biedronka. W marketach tej sieci Polacy nie mogą korzystać ze stałego rabatu na całe zakupy, a jedynie z promocji na wybrany asortyment ogłaszany zazwyczaj raz w tygodniu. Na stałą zniżkę 3-5 proc. mogą liczyć klienci sieci Piotr i Paweł, a dwuprocentowy rabat naliczany jest dla klientów marketów Społem.
Reklama
Wybrana oferta kart lojalnościowych w marketach spożywczych |
|||
---|---|---|---|
Market |
Warunki uczestnictwa |
Stały rabat |
Korzyści |
Piotr i Paweł |
Karty są wydawane przy zakupach powyżej 50 lub powyżej 150 zł w zależności od marketów |
Tak |
Rachunek od 50 zł obniżony o 3%, przy zakupach od 150 zł o 4%, przy zakupach od 300 zł - 5% rabatu |
Biedronka |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Rabaty na wybrany asortyment |
Carrefour |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Kupony o wartości 10 zł |
Tesco |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Otrzymanie kuponów CLUBCARD – wybrane produkty w niższej cenie |
Auchan |
Założenie karty kredytowej Visa Auchan |
Nie |
Przy cenie każdego artykułu dostępnego w programie lojalnościowym Skarbonka można znaleźć kwotę, jaka zostanie dodana do karty |
Społem |
Zakup karty (koszt 5 zł) |
Tak |
2% upustu przy zakupach powyżej 20 zł |
Źródło: opracowanie własne Bankier.pl |
W tej kategorii największą popularnością cieszą się karty Tesco. Do klientów Clubcard należy 23 proc. ankietowanych przez firmę ARC Rynek i Opinia – znacznie mniejszy udział, bo 5 proc., stanowią posiadacze kart lojalnościowych Auchan „Skarbonka”.
Karty lojalnościowe w sklepach odzieżowych i drogeriach
W Monitorze Programów Lojalnościowych znalazły się jedynie dwa sklepy odzieżowe – 13 proc. Polaków korzysta z karty stałego klienta marki CCC, która daje możliwość udziału w akcjach promocyjnych, a 5 proc. deklaruje członkostwo w klubie Orsay.
W tej kategorii większość sklepów oferuje zniżki po zebraniu odpowiedniej liczby punktów na swojej karcie. Na stały rabat mogą liczyć jedynie klienci punktów 4F, Wittchen, Big Star, Ochnik i Triumph. Ciekawą ofertę przygotowała marka Promod, która jako nieliczna sieciówka na tej półce cenowej oferuje swoim klubowiczom darmowe skracanie spodni i możliwość rezerwacji produktów na 7 dni.
Wybrana oferta kart lojalnościowych w sklepach odzieżowych |
|||
---|---|---|---|
Sklep |
Warunki uczestnictwa w programie lojalnościowym |
Stały rabat |
Korzyści |
CCC |
Rejestracja karty |
Nie |
Brak stałego rabatu, ustalane na bieżąco |
KappAhl |
Rejestracja karty |
Nie |
Wybrane rabaty dla klubowiczów |
Orsay |
Rejestracja karty |
Nie |
22 zł bonu powitalnego i możliwość zbierania punktów klubowych |
4F |
Jednorazowy zakup za min. 300 zł |
Tak |
Stały rabat 5% |
Sizeer |
Rejestracja karty |
Nie |
Rabaty na wybrane produkty, akcje promocyjne |
Wittchen |
Dokonać jednorazowego zakupu na kwotę 500 zł lub okazać paragony za ostatnie 3 miesiące o łącznej kwocie 1000 zł |
Tak |
10% stałego rabatu |
Big Star |
Rejestracja karty |
Tak |
Przekroczenie zakupów na kwotę 250 zł daje 5% rabatu, a za 500 zł – 10% |
Vistula, Wólczanka, Lambert |
Dokonanie zakupów w jednym ze sklepów i rejestracja karty |
Nie |
Pierwszeństwo w wyprzedażach oraz promocje na wybrany asortyment |
Ochnik |
Dokonanie zakupów w ciągu dwóch lat na kwotę min. 2000 zł |
Tak |
5 proc. na cały asortyment i akcje promocyjne |
Lavard |
Dokonanie jednorazowego zakupu za minimum 1000 zł |
Nie |
Po uzyskaniu 2000 punktów – kupon rabatowy upoważniający do 20% rabatu |
Triumph |
Jednorazowe dokonanie zakupów na kwotę 300 złotych w wybranych sklepach |
Tak |
Stały rabat 7 proc. |
Deichmann |
Rejestracja w programie |
Nie |
Zwrot bez paragonu i kupony rabatowe |
Camaieu |
Dokonanie zakupów i zarejestrowanie karty |
Nie |
Za każde 350 punktów klient otrzymuje bon o wartości 15 zł |
Promod |
Założenie karty (koszt 25 zł) |
Nie |
Za każde 5 zł można otrzymać 1 punkt Promod, 100 punktów (zebranych w trakcie miesiąca) – bon o wartości 20 zł. Rezerwacja produktów na 7 dni, skrócenie spodni gratis |
Go Sport |
Dokonanie zakupów i zarejestrowanie karty |
Nie |
1 zł =1 punkt, po uzbieraniu 450 punktów – można otrzymać bon rabatowy - 5% |
Bytom |
Dokonanie zakupów |
Nie |
Każde wydane 10 zł daje 1 zł rabatu do wykorzystania przy następnych zakupów |
H&M |
Zainstalowanie aplikacji i rejestracja w programie |
Nie |
Zebranie odpowiedniej liczby punktów uprawnia posiadacza karty do skorzystania ze specjalnie przygotowanych ofert |
Wojas |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Rabat urodzinowy 20%, oferty na wybrany asortyment |
Źródło: opracowanie własne Bankier.pl |
W kategorii drogerie największą popularnością cieszą się karty Hebe (uczestnictwo w tym programie zdeklarowało 5 proc. Polaków), które uprawniają do zakupu wybranego asortymentu w niższych cenach. Rodzicom może natomiast przydać się karta Rossnę, dzięki której młodzi rodzice mogą kupować produkty dziecięce ze specjalną zniżką w drogeriach Rossmann.
Wybrana oferta kart lojalnościowych w drogeriach |
|||
---|---|---|---|
Drogeria |
Warunki uczestnictwa w programie lojalnościowym |
Stały rabat |
Korzyści |
Rossmann |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Artykuły dziecięce ze zniżką |
Super-Pharm |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Wybrane zniżki |
Hebe |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Wybrane zniżki |
Sephora |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
5 próbek w miesiącu gratis, pakowanie prezentów, rabaty na wybrane produkty |
Natura |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Wybrane zniżki oraz pierwszeństwo otrzymywania informacji o promocjach |
Yves Rocher |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Wybrane promocje dla klubowiczów |
Douglas |
Dokonanie zakupów i zarejestrowanie karty |
Nie |
40 zł rabatu na początek |
Jasmin |
Rejestracja karty |
Nie |
W zależności od lokalizacji drogerii i przeznaczonych pieniędzy na zakupy można otrzymać rabat do 20% na kolejne zakupy |
Źródło: opracowanie własne Bankier.pl |
Stałe zniżki czekają za to na klientów sklepów jubilerskich. W tym zakresie największe upusty oferują punkty Ani Kruk - minus 10 proc. rabatu za uczestnictwo w programie lojalnościowym. Popularne sieciówki typu Apart oraz W.Kruk dają swoim klientom (którzy wcześniej dokonali zakupów za określoną kwotę) upusty w wysokości 5 proc.
Wybrana oferta kart lojalnościowych w sklepach z biżuterią |
|||
---|---|---|---|
Sklep |
Warunki uczestnictwa w programie lojalnościowym |
Stały rabat |
Korzyści |
W.Kruk |
Możliwość założenia po pierwszych zakupach |
Tak |
5% stałego rabatu, 30% na naprawy i 5% na usługi zegarmistrzowskie |
Ania Kruk |
Dokonanie zakupów w okresie 6 miesięcy na kwotę min. 300 zł |
Tak |
10% rabatu |
Apart |
Dokonać dowolnego zakupu, zarejestrować kartę i uzbierać 500 punktów (1zł – 1 punkt) |
Tak |
5% rabatu |
YES |
Dokonać zakupów na kwotę min. 500 zł w ciągu 12 miesięcy |
Tak |
5% rabatu |
ORSKA |
Dokonanie zakupów i rejestracja karty |
Nie |
Po zebraniu w okresie nie dłuższym niż 24 miesiące na karcie 4000 punktów o wartości 4000 zł, uczestnik programu otrzymuje 10% rabatu na każde kolejne zakupy w wybranych butikach ORSKA oraz w sklepie internetowym |
Źródło: opracowanie własne Bankier.pl |
Karty stałego klienta w marketach budowlanych i księgarniach
Stałe rabaty dla klientów księgarni czekają w Matrasie i w Świecie Książki – tam w zależności od wydanej kwoty można zaoszczędzić od 5 do 10 proc. wartości zamówienia. W zakresie marketów budowlanych i sklepów meblowych żaden z prezentowanych punktów nie oferuje stałej zniżki, większość natomiast proponuje swoim klientom promocje na wybrany asortyment lub udział w programie rabatowym po uzbieraniu konkretnej liczby punktów.
Wybrana oferta kart lojalnościowych w marketach i sklepach w kategorii dom |
|||
---|---|---|---|
Sklep |
Warunki uczestnictwa w programie lojalnościowym |
Stały rabat |
Korzyści |
Ikea |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Promocje na wybrany asortyment |
Leroy Merlin |
Zakup karty (koszt 20 zł) |
Nie |
5% powitalnego rabatu, rabat 10% po uzbieraniu 1000 punktów (1 punkt = 10 zł) |
Praktiker |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
Zniżki na wybrany asortyment |
PSB Mrówka |
Zarejestrowanie karty |
Tak |
- od 250 zł obrotu za ostatnie 3 miesiące liczone od daty dokonania zakupu – 1% rabatu - od 500 zł obrotu za ostatnie 3 miesiące liczone od daty dokonania zakupu – 2% rabatu - od 750 zł obrotu za ostatnie 3 miesiące liczone od daty dokonania zakupu – 3% rabatu - od 1250 zł obrotu za ostatnie 3 miesiące liczone od daty dokonania zakupu – 4% rabatu |
Twoje soczewki |
Dokonanie zakupów i rejestracja karty |
Tak |
Stały rabat 10% na soczewki korekcyjne okularowe w sklepach stacjonarnych |
Smyk |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
10% rabatu na pierwsze zakupy |
Decathlon |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
1 zł = 1 punkt, po uzbieraniu 1000 punktów – bon w wysokości 20 zł |
Empik |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
10 zł bonu powitalnego przy zakupach za min. 50 zł, zniżki dla posiadaczy karty |
Jula |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
1 zł = 1 punkt, za zebranie 1000 punktów firma przyznaje bon |
Tchibo |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
1 zł = 1 ziarno, zebrane ziarna można wymieniać na produkty marki |
Selgros |
Zarejestrowanie karty |
Nie |
50 zł na pierwsze zakupy |
Matras księgarnie |
Dokonanie zakupów za kwotę min. 500 zł w ciągu 2 lat |
Tak |
5% rabatu przy karcie niebieskiej |
Świat książki |
Wypełnienie ankiety w sklepie stacjonarnym |
Tak |
10% rabatu na zakupy w księgarniach Świat Książki, 20% rabatu przy zakupie książek w sklepie internetowym www.swiatksiazki.pl, - korzystanie z oferty przygotowanej tylko dla stałych klientów księgarń Świat Książki |
Źródło: opracowanie własne Bankier.pl |
Z przedstawionego zestawienia wynika, że firmy rzadko oferują swoim klientom stałe rabaty. Najczęściej jest to udział w programach polegającej na zbieraniu punktów i wymianie ich na rabat przy okazji następnych zakupów.
Karta stałego klienta i dane osobowe
Po przystąpieniu do danego programu lojalnościowego klient musi wyrazić zgodę m.in. na przetwarzanie danych osobowych czy zgodę na przekazywanie informacji handlowych za pośrednictwem poczty e-mail i wiadomości SMS.
Do najczęstszych wymogów otrzymania karty stałego klienta jest wyrażenie zgody na:
- podanie danych osobowych w zakresie imienia i numeru telefonu kontaktowego,
- przesyłanie informacji handlowej,
- przetwarzanie przez organizatora swoich danych osobowych podanych w formularzu zgłoszeniowym w celach marketingowych i statystycznych.
– Systematycznie ubywa osób, które uczestniczą w programach lojalnościowych, jednak warto zauważyć, że ci, którzy zostają, w dużej części przyznają, że programy lojalnościowe mają wpływ na ich zachowania zakupowe. Oznacza to, że mimo spadku zainteresowania, na pewno nie jest to koniec programów lojalnościowych – komentuje Adam Czarnecki, Wiceprezes ARC Rynek i Opinia.
Na temat programów lojalnościowych na stacjach paliw, pisaliśmy na łamach Bankier.pl w artykule: Czy warto zbierać punkty za tankowanie? Przegląd programów lojalnościowych na stacjach paliw.