Karty stałego klienta – przegląd programów lojalnościowych

redaktor Bankier.pl

Choć spada odsetek Polaków deklarujących udział w programach lojalnościowych, nadal wielu z nich posiada karty stałego klienta w swoich portfelach. Najczęściej korzystają z Tesco Clubcard, Payback oraz Orlen-Vitay. Sprawdziliśmy, w których sklepach stacjonarnych w wybranych kategoriach opłaca się być lojalnym klientem.

41 proc. Polaków uczestniczy w programach lojalnościowych – wynika z Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia. W porównaniu do wyników poprzedniej edycji widoczny jest spadek odsetka uczestników o 6 punktów procentowych. Ponad połowa osób, które zdeklarowały korzystanie z przywilejów stałego klienta danej marki przyznało, że program miał wpływ na ich zachowanie zakupowe i skłonił do zrobienia zakupów w danej sieci. Przeanalizowaliśmy ofertę wynikającą z karty stałego klienta w ponad 50 sklepach stacjonarnych. 

(fot. Marek Skorupski / FORUM)

Karty lojalnościowe w marketach           

We wrześniu ubiegłego roku do grona uczestników oferujących programy lojalnościowe dołączyła sieć dyskontów Biedronka. W marketach tej sieci Polacy nie mogą korzystać ze stałego rabatu na całe zakupy, a jedynie z promocji na wybrany asortyment ogłaszany zazwyczaj raz w tygodniu. Na stałą zniżkę 3-5 proc. mogą liczyć klienci sieci Piotr i Paweł, a dwuprocentowy rabat naliczany jest dla klientów marketów Społem.

Wybrana oferta kart lojalnościowych w marketach spożywczych

Market

Warunki uczestnictwa

Stały rabat

Korzyści

Piotr i Paweł

Karty są wydawane przy zakupach powyżej 50 lub powyżej 150 zł w zależności od marketów

Tak

Rachunek od 50 zł obniżony o 3%, przy zakupach od 150 zł o 4%, przy zakupach od 300 zł - 5% rabatu

Biedronka

Zarejestrowanie karty

Nie

Rabaty na wybrany asortyment

Carrefour

Zarejestrowanie karty

Nie

Kupony o wartości 10 zł

Tesco

Zarejestrowanie karty

Nie

Otrzymanie kuponów CLUBCARD – wybrane produkty w niższej cenie

Auchan

Założenie karty kredytowej Visa Auchan

Nie

Przy cenie każdego artykułu dostępnego w programie lojalnościowym Skarbonka można znaleźć kwotę, jaka zostanie dodana do karty

Społem

Zakup karty (koszt 5 zł)

Tak

2% upustu przy zakupach powyżej 20 zł

Źródło: opracowanie własne Bankier.pl

W tej kategorii największą popularnością cieszą się karty Tesco. Do klientów Clubcard należy 23 proc. ankietowanych przez firmę ARC Rynek i Opinia – znacznie mniejszy udział, bo 5 proc., stanowią posiadacze kart lojalnościowych Auchan „Skarbonka”. 

Karty lojalnościowe w sklepach odzieżowych i drogeriach

W Monitorze Programów Lojalnościowych znalazły się jedynie dwa sklepy odzieżowe – 13 proc. Polaków korzysta z karty stałego klienta marki CCC, która daje możliwość udziału w akcjach promocyjnych, a 5 proc. deklaruje członkostwo w klubie Orsay. 

W tej kategorii większość sklepów oferuje zniżki po zebraniu odpowiedniej liczby punktów na swojej karcie. Na stały rabat mogą liczyć jedynie klienci punktów 4F, Wittchen, Big Star, Ochnik i Triumph. Ciekawą ofertę przygotowała marka Promod, która jako nieliczna sieciówka na tej półce cenowej oferuje swoim klubowiczom darmowe skracanie spodni i możliwość rezerwacji produktów na 7 dni.

Wybrana oferta kart lojalnościowych w sklepach odzieżowych

Sklep

Warunki uczestnictwa w programie lojalnościowym

Stały rabat

Korzyści

CCC

Rejestracja karty

Nie

Brak stałego rabatu, ustalane na bieżąco

KappAhl

Rejestracja karty

Nie

Wybrane rabaty dla klubowiczów

Orsay

Rejestracja karty

Nie

22 zł bonu powitalnego i możliwość zbierania punktów klubowych

4F

Jednorazowy zakup za min. 300 zł

Tak

Stały rabat 5%

Sizeer

Rejestracja karty

Nie

Rabaty na wybrane produkty, akcje promocyjne

Wittchen

Dokonać jednorazowego zakupu na kwotę 500 zł lub okazać paragony za ostatnie 3 miesiące o łącznej kwocie 1000 zł

Tak

10% stałego rabatu

Big Star

Rejestracja karty

Tak

Przekroczenie zakupów na kwotę 250 zł daje 5% rabatu, a za 500 zł – 10%

Vistula, Wólczanka, Lambert

Dokonanie zakupów w jednym ze sklepów i rejestracja karty

Nie

Pierwszeństwo w wyprzedażach oraz promocje na wybrany asortyment

Ochnik

Dokonanie zakupów w ciągu dwóch lat na kwotę min. 2000 zł

Tak

5 proc. na cały asortyment i akcje promocyjne

Lavard

Dokonanie jednorazowego zakupu  za minimum 1000 zł

Nie

Po uzyskaniu 2000 punktów – kupon rabatowy upoważniający do 20% rabatu

Triumph

Jednorazowe dokonanie zakupów na kwotę 300 złotych w wybranych sklepach

Tak

Stały rabat 7 proc.

Deichmann

Rejestracja w programie

Nie

Zwrot bez paragonu i kupony rabatowe

Camaieu

Dokonanie zakupów i zarejestrowanie karty

Nie

Za każde 350 punktów klient otrzymuje bon o wartości 15 zł

Promod

Założenie karty (koszt 25 zł)

Nie

Za każde 5 zł można otrzymać 1 punkt Promod, 100 punktów (zebranych w trakcie miesiąca) – bon o wartości 20 zł.

Rezerwacja produktów na 7 dni, skrócenie spodni gratis

Go Sport

Dokonanie zakupów i zarejestrowanie karty

Nie

1 zł =1 punkt, po uzbieraniu 450 punktów – można otrzymać bon rabatowy - 5%

Bytom

Dokonanie zakupów

Nie

Każde wydane 10 zł daje 1 zł rabatu do wykorzystania przy następnych zakupów

H&M

Zainstalowanie aplikacji i rejestracja w programie

Nie

Zebranie odpowiedniej liczby punktów uprawnia posiadacza karty do skorzystania ze specjalnie przygotowanych ofert

Wojas

Zarejestrowanie karty

Nie

Rabat urodzinowy 20%, oferty na wybrany asortyment

Źródło: opracowanie własne Bankier.pl

W kategorii drogerie największą popularnością cieszą się karty Hebe (uczestnictwo w tym programie zdeklarowało 5 proc. Polaków), które uprawniają do zakupu wybranego asortymentu w niższych cenach. Rodzicom może natomiast przydać się karta Rossnę, dzięki której młodzi rodzice mogą kupować produkty dziecięce ze specjalną zniżką w drogeriach Rossmann.

Wybrana oferta kart lojalnościowych w drogeriach

Drogeria

Warunki uczestnictwa w programie lojalnościowym

Stały rabat

Korzyści

Rossmann

Zarejestrowanie karty

Nie

Artykuły dziecięce ze zniżką

Super-Pharm

Zarejestrowanie karty

Nie

Wybrane zniżki

Hebe

Zarejestrowanie karty

Nie

Wybrane zniżki

Sephora

Zarejestrowanie karty

Nie

5 próbek w miesiącu gratis, pakowanie prezentów, rabaty na wybrane produkty

Natura

Zarejestrowanie karty

Nie

Wybrane zniżki oraz pierwszeństwo otrzymywania informacji o promocjach

Yves Rocher

Zarejestrowanie karty

Nie

Wybrane promocje dla klubowiczów

Douglas

Dokonanie zakupów i zarejestrowanie karty

Nie

40 zł rabatu na początek

Jasmin

Rejestracja karty

Nie

W zależności od lokalizacji drogerii i przeznaczonych pieniędzy na zakupy można otrzymać rabat do 20% na kolejne zakupy

Źródło: opracowanie własne Bankier.pl

Stałe zniżki czekają za to na klientów sklepów jubilerskich. W tym zakresie największe upusty oferują punkty Ani Kruk - minus 10 proc. rabatu za uczestnictwo w programie lojalnościowym. Popularne sieciówki typu Apart oraz W.Kruk dają swoim klientom (którzy wcześniej dokonali zakupów za określoną kwotę) upusty w wysokości 5 proc.

Wybrana oferta kart lojalnościowych w sklepach z biżuterią

Sklep

Warunki uczestnictwa w programie lojalnościowym

Stały rabat

Korzyści

W.Kruk

Możliwość założenia po pierwszych zakupach

Tak

5% stałego rabatu, 30% na naprawy i 5% na usługi zegarmistrzowskie

Ania Kruk

Dokonanie zakupów w okresie 6 miesięcy

na kwotę min. 300 zł

Tak

10% rabatu

Apart

Dokonać dowolnego zakupu, zarejestrować kartę i uzbierać 500 punktów (1zł – 1 punkt)

Tak

5% rabatu

YES

Dokonać zakupów na kwotę min. 500 zł w ciągu 12 miesięcy

Tak

5% rabatu

ORSKA

Dokonanie zakupów i rejestracja karty

Nie

Po zebraniu w okresie nie dłuższym niż 24 miesiące na karcie 4000 punktów o wartości 4000 zł, uczestnik programu otrzymuje 10% rabatu na każde kolejne zakupy w wybranych butikach ORSKA oraz w sklepie internetowym

Źródło: opracowanie własne Bankier.pl

Karty stałego klienta w marketach budowlanych i księgarniach

Stałe rabaty dla klientów księgarni czekają w Matrasie i w Świecie Książki – tam w zależności od wydanej kwoty można zaoszczędzić od 5 do 10 proc. wartości zamówienia. W zakresie marketów budowlanych i sklepów meblowych żaden z prezentowanych punktów nie oferuje stałej zniżki, większość natomiast proponuje swoim klientom promocje na wybrany asortyment lub udział w programie rabatowym po uzbieraniu konkretnej liczby punktów.

Wybrana oferta kart lojalnościowych w marketach i sklepach w kategorii dom

Sklep

Warunki uczestnictwa w programie lojalnościowym

Stały rabat

Korzyści

Ikea

Zarejestrowanie karty

Nie

Promocje na wybrany asortyment

Leroy Merlin

Zakup karty (koszt 20 zł)

Nie

5% powitalnego rabatu, rabat 10% po uzbieraniu 1000 punktów (1 punkt = 10 zł)

Praktiker

Zarejestrowanie karty

Nie

Zniżki na wybrany asortyment

PSB Mrówka

Zarejestrowanie karty

Tak

- od 250 zł obrotu za ostatnie 3 miesiące liczone od daty dokonania zakupu – 1% rabatu

- od 500 zł obrotu za ostatnie 3 miesiące liczone od daty dokonania zakupu – 2% rabatu

- od 750 zł obrotu za ostatnie 3 miesiące liczone od daty dokonania zakupu – 3% rabatu

- od 1250 zł obrotu za ostatnie 3 miesiące liczone od daty dokonania zakupu – 4% rabatu

Twoje soczewki

Dokonanie zakupów i rejestracja karty

Tak

Stały rabat 10% na soczewki korekcyjne okularowe w sklepach stacjonarnych

Smyk

Zarejestrowanie karty

Nie

10% rabatu na pierwsze zakupy

Decathlon

Zarejestrowanie karty

Nie

1 zł = 1 punkt, po uzbieraniu 1000 punktów – bon w wysokości 20 zł

Empik

Zarejestrowanie karty

Nie

10 zł bonu powitalnego przy zakupach za min. 50 zł, zniżki dla posiadaczy karty

Jula

Zarejestrowanie karty

Nie

1 zł = 1 punkt, za zebranie 1000 punktów firma przyznaje bon

Tchibo

Zarejestrowanie karty

Nie

1 zł = 1 ziarno, zebrane ziarna można wymieniać na produkty marki

Selgros

Zarejestrowanie karty

Nie

50 zł na pierwsze zakupy

Matras księgarnie

Dokonanie zakupów za kwotę min. 500 zł w ciągu 2 lat

Tak

5% rabatu przy karcie niebieskiej

Świat książki

Wypełnienie ankiety w sklepie stacjonarnym

Tak

10% rabatu na zakupy w księgarniach Świat Książki,

20% rabatu przy zakupie książek w sklepie internetowym www.swiatksiazki.pl,

- korzystanie z oferty przygotowanej tylko dla stałych klientów księgarń Świat Książki

Źródło: opracowanie własne Bankier.pl

Z przedstawionego zestawienia wynika, że firmy rzadko oferują swoim klientom stałe rabaty. Najczęściej jest to udział w programach polegającej na zbieraniu punktów i wymianie ich na rabat przy okazji następnych zakupów.

Karta stałego klienta i dane osobowe

Po przystąpieniu do danego programu lojalnościowego klient musi wyrazić zgodę m.in. na przetwarzanie danych osobowych czy zgodę na przekazywanie informacji handlowych za pośrednictwem poczty e-mail i wiadomości SMS.

Do najczęstszych wymogów otrzymania karty stałego klienta jest wyrażenie zgody na:

  • podanie danych osobowych w zakresie imienia i numeru telefonu kontaktowego,
  • przesyłanie informacji handlowej,
  • przetwarzanie przez organizatora swoich danych osobowych podanych w formularzu zgłoszeniowym w celach marketingowych i statystycznych.

– Systematycznie ubywa osób, które uczestniczą w programach lojalnościowych, jednak warto zauważyć, że ci, którzy zostają, w dużej części przyznają, że programy lojalnościowe mają wpływ na ich zachowania zakupowe. Oznacza to, że mimo spadku zainteresowania, na pewno nie jest to koniec programów lojalnościowych – komentuje Adam Czarnecki, Wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Na temat programów lojalnościowych na stacjach paliw, pisaliśmy na łamach Bankier.pl w artykule: Czy warto zbierać punkty za tankowanie? Przegląd programów lojalnościowych na stacjach paliw

Weronika Szkwarek

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 2 venus607

Można mieć jedna kartę Cashback World do ponad 90000 firm na całym świecie i jeszcze na tym zarabiać. Jak to możliwe opisuję na swoim blogu http://annabednarczyk.pl/jak-zarabiac-na-zakupach/

! Odpowiedz
1 0 jaspers

Mam karty w większości sklepów, w których kupuję. Robiłem wczoraj zakupy w Empiku online - dosyć że wszystko kupowane z wyprzedaży, to w dodatku dali mi dodatkowo 20 zł do wydania na kolejne zakupy. Ale ogólnie - zawsze są jakieś promocje dla posiadaczy kart. Po zalogowaniu widzę produkty na które mam rabat, a w niektórych przypadkach te rabaty są naprawdę bardzo wysokie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
5 11 ~klient

Mnie interesuje towar i cena w danym sklepie a nie zabawy w bzdurne rejestracje i noszenie stosu kart.

! Odpowiedz
0 2 (usunięty)

(wiadomość usunięta przez moderatora)

! Odpowiedz
1 1 ~Michał

Payback marnie , ja korzystam z programu gdzie bp mam 1,5% empik 3%

! Odpowiedz
13 4 ~mhm

Dodam, że w PiP oprócz tego rabatu 3% lub 4% lub 5% mona dostać 5% moneyback (zwrot), jeśli płaci się niektórymi kartami Millennium.

Mi osobiście ten sklep pasuje, bo często koło niego przechodzę, asortyment ma całkiem dobry i nie trzeba się przepychać wśród śmierdzącego polactwa, jak w wiadomych sieciach, a przy takim skumulowanym rabacie ceny też stają się atrakcyjne.


Jak chodzi o księgarnie, to wyróżnia się internetowy sklep wydawnictwa Znak, nie mają wprawdzie stałego rabatu, ale zawsze duża część asortymentu jest bardzo tania, a po zapisaniu się do newslettera otrzymuje się jeszcze więcej promocyjnych ofert, często bardzo atrakcyjnych.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 9 ~xteve

BP i inni oferują karty PAYBACK ale ,żeby kupić coś sensownego za punkty na karcie to "zwykły zjadacz chleba" musi się naprawdę długo natrudzić - nawet kilka lat przy czym ważność punktów to 3 lata co też jest dodatkowym utrudnieniem

! Odpowiedz
0 14 ~mhm

Payback is dead.

Kiedyś bywały różne promocje, w których dostawało się ekstra punkty, więc po pierwsze dało się sporo punktów uzbierać, po drugie, można nimi było płacić w Empiku — teraz się skończyło...

! Odpowiedz
5 1 ~md71 odpowiada ~mhm

Payback będzie naprawdę dead, jak skarbówka się dobierze do jego odbiorców.
Nie wiem jak to działa w praktyce, bo nie miałem z żadnym takim programem do czynienia, ale ten bankowy Payback - wpłać ileśtam, a my ci oddamy ileśtam, śmierdzi na kilometr.
No chyba, że firmy za klientów odprowadzają dochodowy od tych payback'ów.
Jak władzy kasy zabraknie, to i za programy punktowe może się zabrać...
i będzie jak z przewidywanym 'abonamentem' - dane klientów do ogolenia przekazać do odpowiedniego urzędu.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
0 5 ~md71 odpowiada ~md71

O q, skłamałem. Nie wiem czy moja kablówka odprowadziła podatek za miesiąc czy dwa bezpłatnego pakietu filmowego? W sumie to jak dochód. :/

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne