Każdy z liczących się graczy na rynku paliwowym oferuje klientom programy lojalnościowe. Zebrane za tankowanie i zakupy punkty można przeznaczyć na nagrody. Pojawia się tylko pytanie: czy gra jest warta świeczki?
W zestawieniu zostały uwzględnione największe koncerny paliwowe, które posiadają sieć stacji z dostępnymi programami lojalnościowymi: Orlen, Shell, Lotos, BP, Statoil. W tym gronie wyróżnia się BP, które nie ma swojego autorskiego programu, a korzysta z systemu Payback, którego baza partnerów jest bardzo szeroka.
Przed przystąpieniem do któregokolwiek z programów warto rozważyć dostępność stacji danej marki w okolicy. Największą sieć stacji ma Orlen, co oznacza, że najłatwiej jest ją znaleźć i zebrać na niej punkty. Reszta stacji występuje głównie w okolicach i na terenach większych aglomeracji miejskich.
Porównanie programów lojalnościowych na stacjach benzynowych
ORLEN | SHELL | BP | LOTOS | STATOIL | |
Nazwa programu | Vitay | ClubSmart | Payback | Navigator | Premium Club |
Jak dołączyć? | Wypełniając formularz na stacji | Wypełniając formularz na stacji | Wypełniając formularz na stacji payback | Wypełniając formularz na stacji | Wypełniając formularz na stacji |
Za co dostaniesz punkty? | paliwo, produkty promocyjne, myjnia, płatności kartą kredytową PKO BP: PKO Vitay, | paliwo, produkty spożywcze, produkty promocyjne, myjnia, płatności kartą Pekao S.A. | paliwo, produkty spożywcze, produkty promocyjne, myjnia, płatności kartą kredytową Citi | paliwo, produkty spożywcze, produkty promocyjne, myjnia | paliwo, produkty spożywcze, produkty promocyjne myjnia |
Liczba punktów na start | 200 | 50 | Nd. | Nd. | Nd. |
Czas ważności punktów | 3 lata | 4 lata | 3 lata | Zależnie od edycji 1-2 lata | 3 lata |
Liczba stacji w Polsce* | 1420 | 378 | 461 | 439 | 354 |
Jak zacząć zbierać punkty za tankowanie?
Kartę lojalnościową do zbierania punktów można dostać od ręki na każdej stacji partnerskiej. Podstawą jest wypełnienie odpowiedniego formularza. W przypadku Statoil i BP, kartę należy dodatkowo zarejestrować na stronie internetowej.
W przypadku niektórych firm można się spotkać z bonusem na zachętę przy założeniu karty. Jest tak na stacjach Orlen, gdzie pakiet na start wynosi 200 punktów. Nie ma co liczyć, że za taką pulę dostaniemy coś w zamian. Aktualnie najtańsza nagroda to ciastko w ofercie promocyjnej za 390 pkt. Nie inaczej jest na stacjach Shell. Tutaj za rejestrację karty konto zasilane jest 50 punktami, a do małej kawy brakuje drugie tyle.
Trzeba pamiętać, że punkty nie mogą się kumulować w nieskończoność - mają one termin ważności. Średnio jest to okres 3 lat. Wynik ten zawyża Shell (4 lata ważności), a zaniża Lotos, który wprowadza edycje w zbieraniu punktów. Pierwsze edycje trwały rok, a aktualna aktywna jest już prawie 2 lata.
Źródło: Thinkstock
Za co dostanę punkty?
Jak można się spodziewać po stacjach paliw, premiowane w programach lojalnościowych będzie korzystanie z ich podstawowej działalności, czyli zakup paliwa. Ponadto punkty można otrzymać także za korzystanie z firmowej myjni oraz kawiarni. Co może zaskoczyć, za kawę z logiem koncernu dostaniemy więcej punktów niż za litr paliwa. Dla przykładu Statoil daje 1 pkt za każde wydane 3 zł w sklepie oraz 1 pkt za 1 litr paliwa (ponad 5 zł). Standardem jest też promowanie własnych produktów do konserwacji pojazdów. Za każdy płyn do spryskiwaczy czy olej silnikowy dostaniemy zdecydowanie większą liczbę punktów.
Niektóre z programów posiadają również szeroką listę partnerów. Pomijając zewnętrzny system Payback wykorzystywany przez BP, prym na tym polu wiedzie polski koncern Orlen. Punkty można otrzymać za zakupy w MediaMarkt, perfumeriach Douglas czy księgarniach Matras (nawet 14 pkt za każdą wydaną złotówkę). Partnerstwo dotyczy również płatności specjalnymi kartami kredytowymi partnerów. W przypadku PKN Orlen są to karty PKO Vitay, dla BP Motokarty przygotował Citibank, a Shell premiuje płatności kartą Pekao SA.
Czy opłaca się tankować za punkty?
Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy sprawdzić , ile punktów trzeba zebrać, aby „wygrać” porównywalny produkt w każdym z programów i przeliczyć je na złotówki. Do porównania wybraliśmy czajnik elektryczny o mocy 2200/2400W (każda stacja oferuje czajnik innego producenta). Cena, jaką trzeba za taki czajnik zapłacić w sklepie internetowym to około 100 zł (według wyszukiwarki ofert Ceneo.pl).
Porównanie oferty programu lojalnościowego na przykładzie konkretnego produktu z katalogu
Czajnik elektryczny 2200/2400W | Ile potrzeba punktów? | Liczba pkt za 1l Pb95 | Ile potrzeba litrów? [l] | Koszt* |
ORLEN | 45 900 pkt | 6 pkt | 7650 | 40 927,5 zł |
SHELL | 6 800 pkt + 1zł | 1 pkt | 6 800 | 36 381 zł |
LOTOS | 2 200 pkt + 0,01 zł | 1 pkt** | 2200 | 11 770,01 zł |
BP | 10 890 pkt + 1zł | 1,5 pkt** | 7260 | 38 842 zł |
STATOIL | 4 590 pkt + 1zł | 1 pkt | 4590 | 24 557,5 zł |
Zwycięzcą tego zestawienia okazuje się program lojalnościowy stacji Lotos. Warto jednak zwrócić uwagę, że punkty naliczane są za każde 5 l paliwa, więc tankując 29,9 l stracimy 5 pkt, które dostalibyśmy, tankując pełne 30 l. Najgorzej wypada Orlen i BP, które z kolei mają najwięcej powiązań partnerskich, co sprawia, że punkty zbiera się łatwiej i szybciej. Shell pod tym względem wypada dużo gorzej, a liczba punktów do uzyskania jest niewiele mniejsza. Zasadniczym pytaniem jest więc nie tyle, którą stację wybrać, ale jak bardzo opłaca się klientowi bycie lojalnym - czy faktycznie opłacalne jest ograniczanie się do jednej stacji i szukanie na siłę okazji do skorzystania z jej usług.
Mateusz Gawin, Bankier.pl