REKLAMA

Karty płatnicze przestają interesować oszustów

Michał Kisiel2021-09-23 11:07analityk Bankier.pl
publikacja
2021-09-23 11:07
Karty płatnicze przestają interesować oszustów
Karty płatnicze przestają interesować oszustów
fot. Tanasan Sungkaew / / Shutterstock

Najnowszy raport UK Finance o przestępstwach finansowych w Wielkiej Brytanii wskazuje na istotne zmiany w zainteresowaniach oszustów. Po raz pierwszy skala wyłudzeń opartych na przelewach była większa niż oszustw bazujących na kartach płatniczych.

APP, czyli Authorized Push Payment – taką nazwę noszą przestępstwa, w których oszuści nakłaniają swoje ofiary do przesłania im pieniędzy. Przestępcy nie muszą łamać zabezpieczeń, wykradać danych dostępowych i poszukiwać zaawansowanych technicznie narzędzi – wystarczy odpowiednia „przynęta”, a konsument sam wysyła środki.

Z najnowszego raportu UK Finance, branżowej organizacji sektora finansowego w Wielkiej Brytanii, wynika, że w I połowie 2021 r. po raz pierwszy w historii tego typu oszustwa przyniosły większe straty niż przestępstwa z użyciem kart płatniczych. Straty brutto (bez uwzględnienia odzyskanych środków) w kategorii oszustw kartowych oszacowano na 261,7 mln funtów, podczas gdy przestępstwa „przelewowe” – na 355,3 mln funtów.

Analitycy UK Finance zwracają uwagę, że oszustwa typu APP coraz częściej bazują na wykorzystaniu internetu. 70 proc. przypadków tego rodzaju ma swój początek na platformach społecznościowych (fałszywe posty i strony), w wyszukiwarkach (podstawione reklamy) i podrobionych serwisach. Popularnością nadal cieszą się różne odmiany metody „na wnuczka” – podszywanie się pod instytucje rządowe, finansowe, a także ochrony zdrowia.

Dynamika wzrostu liczby przypadków oszustw APP wyniosła 60 proc. (I poł. 2021 r. kontra I poł. 2020 r.). Dwucyfrowy był także wzrost wartości wyłudzeń (71 proc.), jak również, co można uznać za dowód rosnącej skuteczności banków w ochronie klientów, wartości środków zwróconych ofiarom (83 proc.).

Równie szybko rosną wskaźniki dotyczące nieautoryzowanych transakcji zlecanych przez oszustów w imieniu klientów w kanałach bankowości elektronicznej (internet, telefon, aplikacje mobilne). Liczba przypadków wzrosła w tym okresie o 68 proc., a wartość strat brutto – o 67 proc.

W przypadku nieautoryzowanych transakcji kartowych dynamika wartości była ujemna (-9 proc. rdr), a liczby przypadków stosunkowo niska (+7 proc.). W raporcie zwrócono uwagę na znaczenie wprowadzenia nowych reguł potwierdzania transakcji w sieci. Przypomnijmy, że wymagania dotyczące tzw. silnego uwierzytelnienia w operacjach online, stały się obowiązujące z końcem 2020 r.

Źródło:
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona.

Tematy
Zyskaj nawet 250 zł z Kontem 360°

Zyskaj nawet 250 zł z Kontem 360°

Komentarze (2)

dodaj komentarz
fiat126p
Nie podali jaka była kwota oszustw przy płaceniu gotówką. Zapewne mniejsza?
samsza
Ludzie dają się też nakłaniać do PiSu, po, szczepionek, LGBT, wiary i cnót niewieścich...

Powiązane: Cyberbezpieczeństwo

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki