REKLAMA
RELACJA Z FORUM FINANSÓW

Kabbage.com: innowacyjne pożyczki dla aukcyjnych sprzedawców

Michał Kisiel2012-01-09 09:30analityk Bankier.pl
publikacja
2012-01-09 09:30
Handel elektroniczny działa na zupełnie innych zasadach niż tradycyjne sklepy. Transakcje zawierane są non-stop - 24 godziny na dobę, bez świąt i wolnych niedziel. Przedsiębiorcy handlujący w internecie oczekują, że obsługa ich finansowych potrzeb będzie dostosowana do pulsu e-biznesu. Amerykański serwis Kabbage jest przykładem, że takiemu wyzwaniu można sprostać.

Pochodzący z Atlanty startup działa na amerykańskim rynku od 2009 roku. Jego misją jest dostarczanie kapitału obrotowego kupcom sprzedającym swoje towary w internecie - przede wszystkim na platformach handlowych stworzonych przez eBay i Amazon.

Kapitał obrotowy w przypadku firm handlowych to, w dużym uproszczeniu, gotówka zamrożona w towarach, które czekają na nabywcę. Niemal każdy przedsiębiorca zmaga się od czasu do czasu z jego niedostatkiem, w szczególności, gdy obroty firmy nagle rosną a sprzedaż szybuje w górę. Internetowi sprzedawcy nie należą do wyjątków, lecz w ich przypadku szczególne znaczenie ma szybkość działania. Funkcjonują bowiem w środowisku, w którym czas realizacji zamówienia ma kluczowe znaczenie, a klienci którzy nie znajdą na wirtualnej półce towaru, szybko przenoszą się do konkurencji.

Patent na zdolność kredytową


Czy w ciągu 30 sekund można ocenić, czy przedsiębiorstwo jest wiarygodne i powinno otrzymać kredyt? Kabbage chwali się, że jest w stanie w takim czasie sprawdzić zdolność kredytową pożyczkobiorcy, a kilka minut później sfinalizować pożyczkę i przekazać pieniądze. Kluczem do spełnienia tej obietnicy jest opatentowany przez firmę algorytm oceny ryzyka pożyczki. Tworząc profil potencjalnego pożyczkobiorcy, Kabbage sięga zarówno po tradycyjne źródła informacji (np. raporty o historii kredytowej i scoringu biur kredytowych) jak i dotąd niewykorzystywane pokłady danych.

Jednym z takich źródeł są dane o liczbie sprzedawanych towarów, prawdopodobieństwie ich sprzedania w określonym czasie, a także realizowanej marży zysku. Kabbage może oszacować obrót pożyczkobiorcy czerpiąc informacje wprost z internetowych platform handlowych, automatycznie przeglądając sklep starającego się o pożyczkę klienta i porównując go z konkurencją. Dodatkowo automatycznej ocenie podlega satysfakcja klientów, której poziom może być wyznacznikiem sprawności działania handlowca.

Szybki zastrzyk kapitału


Jeśli ocena wiarygodności handlowca przynosi pozytywny rezultat, to następnym krokiem w serwisie Kabbage jest złożenie elektronicznego wniosku o pożyczkę. Wypłata „zaliczki” (advance), jak nazywa swój produkt firma, odbywa się poprzez system PayPal. Klient otrzymuje środki niemal natychmiast. Detaliści, którzy nie chcą korzystać z usług potentata rynku e-płatności, mogą wybrać przelew na swój rachunek bankowy, lecz w amerykańskich realiach oznacza to 1-3 dniowe opóźnienie w otrzymaniu pieniędzy.


www.ZłotyBankier.pl


Kabbage kieruje swoje usługi przede wszystkim do internetowych handlowców, którzy z różnych powodów nie mogą liczyć na bankowe finansowanie lub dla których podstawowe znaczenie ma szybkość decyzji kredytowej i transferu pożyczonych środków. Rozwój firmy, która zyskała finansowe wsparcie m.in. od jednego z założycieli innowacyjnego startupu działającego w branży płatności Square, pokazuje, że Kabbage trafnie zdiagnozował potrzeby dość specyficznej niszy e-detalistów.

Na polskim rynku finansowania e-handlu banki nie mają jak dotąd poważniejszej konkurencji. Być może jest to wynik sprawnego działania rodzimych instytucji. Kilka z nich oferuje przecież kredyty, które można zaciągnąć online, nawet w ciągu kilkunastu minut. Jednak wśród ponad 12 milionów użytkowników platformy Allegro, na pewno znaleźliby się potencjalni klienci szybkich biznesowych pożyczek. Firma, która sprawnie wykorzysta WebAPI Allegro i możliwości systemu płatności PayU, mogłaby stworzyć usługę, która byłaby hitem na lokalnym elektronicznym rynku.



Komentuje Maciej Biniek, członek zarządu PayU SA

Model biznesowy Kabbage.com dobrze trafia w sedno potrzeb finansowych małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż przez internet. Istotną rolę pełnią tutaj nowe trendy charakterystyczne dla przestrzeni internetu – behawioralna ocena scoringowa zdolności kredytowej przedsiębiorstwa oraz przeniesienie do sieci całości procesu wnioskowania o kredyt i jego obsługi. To są z pewnością najważniejsze cechy wschodzących usług finansowych oferowanych przez internet. Należy przy tym bardzo ostrożnie podchodzić do zagadnienia wiarygodności i jakości danych o przedsiębiorstwie.

Myślę, że taki model może się przyjąć w Polsce. Mamy dobrze rozwinięty handel elektroniczny, coraz większą liczbę klientów kupujących przez internet, a także dobrze rozwiniętą bankowość elektroniczną. Czas wykorzystać te atuty i rodzące się nowe mechanizmy ekonomii online.


Michał Kisiel
analityk Bankier.pl
m.kisiel@bankier.pl

Źródło:

Do pobrania

MaciejBiniek2012resize2jpg
Michał Kisiel
Michał Kisiel
analityk Bankier.pl

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z psychologią finansów, analizuje, jak płacą i zadłużają się Polacy. Doktor nauk ekonomicznych, zwolennik idei społeczeństwa bez gotówki. Pomysłodawca finansowego eksperymentu "2 tygodnie bez portfela", w ramach którego banknoty i karty płatnicze zamienił na smartfona. Telefon: 501 820 788

Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (1)

dodaj komentarz
~marcin97
Czysta reklama. Jakos nie podano tutaj zadnych tabel oplat. Na stronie kapusty tez nic nie ma. Nikt nie odpisuje na zadane pytania na blogu mimo nowych "wiadomosci." Lepiej trzymac sie z dala od takich naciagaczy.

Powiązane: Zakupy w sieci

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki