REKLAMA

KSeF z ostatnim brakującym elementem. Od listopada 2025 r. rusza moduł certyfikatów

Dominika Florek2025-10-31 09:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2025-10-31 09:00

Od 1 listopada 2025 r. firmy będą mogły pobierać w KSeF własne certyfikaty – cyfrowe „pieczęcie” potwierdzające, kto faktycznie wystawił e-fakturę. To ostatni krok Ministerstwa Finansów przed obowiązkowym e-fakturowaniem zaplanowanym na 1 lutego 2026 r. Ekspert radzi zrobić to z wyprzedzeniem, żeby uniknąć kolejek i problemów z dostępem.

KSeF z ostatnim brakującym elementem. Od listopada 2025 r. rusza moduł certyfikatów
KSeF z ostatnim brakującym elementem. Od listopada 2025 r. rusza moduł certyfikatów
fot. vittaya pinpan / / shutterstock

Od 1 listopada 2025 r. firmy dostaną do ręki brakujący element układanki wokół KSeF – Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU). To z niego będą pobierane certyfikaty KSeF, czyli cyfrowe „pieczęcie”, bez których nie będzie można w sposób pewny potwierdzić, kto faktycznie wystawił e-fakturę. Resort finansów traktuje to jako ostatni krok przed pełnym startem obowiązkowego e-fakturowania zaplanowanym na luty 2026 r.

Certyfikat – nowy klucz do KSeF

– MCU to system służący do wydawania certyfikatów KSeF, czyli elektronicznych „pieczęci” identyfikujących podmiot w procesie wystawiania faktur ustrukturyzowanych. Certyfikat pozwala przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej na uwierzytelnianie się w KSeF, a tym samym, na bezpieczne wystawianie, podpisywanie i przesyłanie e-faktur do systemu Ministerstwa Finansów. Certyfikaty staną się jednym z kluczowych narzędzi w nowym modelu dostępu do KSeF, alternatywnym wobec tokenów i podpisów kwalifikowanych. Umożliwią szybkie i bezpieczne potwierdzanie tożsamości użytkownika, a ich dane będą automatycznie umieszczane w kodach QR widocznych na fakturach – wyjaśnia Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy inFakt. 

Certyfikat na fakturze i w dwóch kodach QR

Nowością, która odróżni ten etap KSeF od wcześniejszych zapowiedzi, jest mocne powiązanie certyfikatu z samą fakturą, podkreśla Piotr Juszczyk. W trybie online identyfikator certyfikatu będzie zapisany w kodzie QR prowadzącym bezpośrednio do faktury w systemie KSeF. Z kolei trybie offline, czyli wtedy, gdy faktura zostanie wystawiona poza systemem, ale strony uzgodnią taki sposób przekazania na wizualizacji dokumentu pojawią się dwa kody QR. Jak wylicza rozmówca:

  • pierwszy – prowadzący do treści faktury w KSeF,
  • drugi – służący do weryfikacji tożsamości wystawcy przy pomocy certyfikatu KSeF.

Jak podkreśla Juszczyk takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo obrotu i ułatwia pracę odbiorcy. Nabywca będzie mógł od razu sprawdzić, czy dokument faktycznie wystawiła firma, z którą współpracuje, a nie ktoś podszywający się pod kontrahenta. To ważne w kontekście coraz liczniejszych prób wyłudzeń na „podstawioną” fakturę.

Kiedy i gdzie po certyfikat?

Moduł Certyfikatów i Uprawnień wystartuje 1 listopada 2025 r. w ramach Modułów Centralnych Usług (MCU) Ministerstwa Finansów. Jak podkreśla Piotr Juszczyk certyfikat będzie można uzyskać całkowicie online po zalogowaniu przez login.gov.pl albo z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Natomiast od 1 lutego 2026 r. certyfikaty będą już widoczne także w Aplikacji Podatnika KSeF. To oznacza, że w okresie przejściowym (od listopada 2025 r. do końca stycznia 2026 r.) będą one co prawda wydawane, ale jeszcze nie w pełni wykorzystywane w samym KSeF. Zdaniem doradcy podatkowego warto uzyskać je z wyprzedzeniem, żeby na starcie obowiązkowego systemu uniknąć kolejek i problemów z dostępem.

Po co to wszystko robić przed lutym 2026 r.?

Piotr Juszczyk zaznacza, że w okresie przejściowym tj. od 1 listopada 2025 r. do 31 stycznia 2026 r. certyfikaty będą de facto w trybie uśpienia. W tym okresie przedsiębiorcy i firmy mogą:

  • zweryfikować uprawnienia: kto w organizacji faktycznie będzie mógł wystawiać, podpisywać i wysyłać e-faktury w KSeF;
  • zbudować politykę dostępu: inaczej będzie wyglądał dostęp w jednoosobowej działalności, inaczej w spółce z kilkoma działami, a jeszcze inaczej u biura rachunkowego obsługującego kilkudziesięciu klientów;
  • przygotować oprogramowanie: dostawcy systemów FK będą mogli wdrożyć obsługę certyfikatów i przetestować ją z klientami przed startem obowiązku.

– Dzięki temu od 1 lutego 2026 roku, gdy certyfikaty staną się aktywne w Aplikacji Podatnika KSeF, przedsiębiorcy będą mogli bez zakłóceń rozpocząć korzystanie z systemu – wskazuje Piotr Juszczyk.

Nowy standard bezpieczeństwa

Resort finansów przewidział dla certyfikatów ograniczony okres ważności  2 lata. Po tym czasie trzeba będzie je odnowić. To ważne z dwóch powodów:

  • rotacja dostępu – w firmach zmieniają się pracownicy i zakresy obowiązków; możliwość wygaszenia certyfikatu i wydania nowego pozwala utrzymać porządek w uprawnieniach;
  • bezpieczeństwo – krótszy cykl życia certyfikatu oznacza mniejsze ryzyko, że ktoś będzie używał „starego”, zapomnianego dostępu.

Ministerstwo Finansów zapowiada też możliwość wygaszania i ponownego wydawania certyfikatów. To daje administracji i przedsiębiorcom narzędzie do szybkiej reakcji w sytuacjach incydentów bezpieczeństwa.

Co to oznacza dla firm i księgowych?

Dla przedsiębiorców, biur rachunkowych i dostawców oprogramowania to kolejny etap wdrożenia Krajowego Systemu eFaktur. O ile dotychczas koncentrowali się głównie na tym, jak wystawić fakturę ustrukturyzowaną i jak ją wysłać do KSeF, o tyle teraz na pierwszy plan wychodzi zarządzanie tożsamością i uprawnieniami w środowisku cyfrowym. Innymi słowy, nie tylko „czy faktura została wystawiona”, ale też „kto i na jakiej podstawie ją wystawił”.

Źródło:
Dominika Florek
Dominika Florek
redaktor Bankier.pl

Redaktor prowadząca (p.o.) dział „Twoje Finanse – Biznes” w Bankier.pl. Doktorantka na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Zajmuje się tematyką podatkową i konsumencką, śledzi także nowości w sektorze MSP. Monitoruje ofertę produktów bankowych dla firm, przygotowując rankingi kont dla przedsiębiorców. Śledzi zmiany legislacyjne i ich wpływ na przedsiębiorców. Prywatnie zgłębia temat motywacji podatkowej polskich podatników. Wierzy, że dobra książka potrafi wytłumaczyć świat lepiej niż niejeden wykres. Tel.: +48 539 733 969

Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (8)

dodaj komentarz
dzyszla
Oh nie, braków to jest więcej!
Ledwo dziś dopiero dostaliśmy rozwiązanie, które ma pomóc wizualizować. Kwestia "potwierdzeń transakcji" robi więcej zamieszania niż pożytku, a nie ma w ogóle podstaw prawnych. Offline24 jest gigantyczną pułapką na kogoś, komu się zdarzy 2-dniowa awaria. Do dziś nie ma rozporządzeń wykonawczych
Oh nie, braków to jest więcej!
Ledwo dziś dopiero dostaliśmy rozwiązanie, które ma pomóc wizualizować. Kwestia "potwierdzeń transakcji" robi więcej zamieszania niż pożytku, a nie ma w ogóle podstaw prawnych. Offline24 jest gigantyczną pułapką na kogoś, komu się zdarzy 2-dniowa awaria. Do dziś nie ma rozporządzeń wykonawczych przyjętych. Dalej wymieniać, dlaczego dostajemy niedokończony system? Dlaczego podręczniki są niezgodne z dokumentacją techniczną? Dlaczego nie ma angielskiej wersji dokumentacji?
pjsalata
Ale czego dotyczy ten komentarz? Artykuł jest o certyfikatach KSeF.
pjsalata
Wydaje się, że w artykule, niestety, nie uchwycono istoty certyfikatów KSeF. Mnogość stwierdzeń mylących i nieprawdziwych przemieszanych z poprawnymi zapewne wprowadza czytelników w błąd i wprowadza chaos poznawczy.

Istotę certyfikatów KSeF można opisać w kilku punktach:
1. W KSeF 2.0 wprowadzony zostaje formalnie tryb
Wydaje się, że w artykule, niestety, nie uchwycono istoty certyfikatów KSeF. Mnogość stwierdzeń mylących i nieprawdziwych przemieszanych z poprawnymi zapewne wprowadza czytelników w błąd i wprowadza chaos poznawczy.

Istotę certyfikatów KSeF można opisać w kilku punktach:
1. W KSeF 2.0 wprowadzony zostaje formalnie tryb offline i tryb awaryjny. Należy jakoś oznaczyć faktury wystawiane w tych trybach, aby odbiorca takiej faktury miał przynajmniej przekonanie, że dostał coś prawdziwego i jak tylko faktura ta pojawi się w KSeF, to będzie mógł zamienić tę otrzymaną fakturę elektroniczną na identyczną co do treści e-fakturę ustrukturyzowaną.
2. Aby umożliwić przynajmniej minimalny poziom weryfikacji wystawcy faktury offline (bo przecież nie ma tej faktury w systemie, więc mechanizmy bezpieczeństwa i uprawnień w KSeF nie działają), wprowadzono dodatkowy kod QR na fakturach offline zawierający informację o wystawcy. Jedynym sposobem na podanie danych wystawcy jest odwołanie się do jego certyfikatu zawierającego takie dane.
3. W KSeF 1 istnieje możliwość użycia do uwierzytelnienia w systemie certyfikatów kwalifikowanych. W zasadzie można by ich użyć również do oznaczania faktur offline. Z punktu widzenia technicznego problem byłby rozwiązany.
4. Jednak rozwiązanie opisane w p. 3 wymagałoby w praktyce od każdego użytkownika KSeF wystawiającego faktury offline posiadania płatnego certyfikatu kwalifikowanego. To zaś nałożyłoby dodatkowe koszty na przedsiębiorców.
5. Aby tego uniknąć, opracowaliśmy rozwiązanie, dzięki któremu można uwierzytelniać się w KSeF oraz oznaczać faktury offline bez konieczności płacenia za certyfikaty kwalifikowane. Czyli powstały certyfikaty KSeF, które mogą być wykorzystywane w obu celach.

Jak widać, sprawa certyfikatów KSeF jest w istocie bardzo prosta.
carlito1
Ogólnie totalnie wszytsko byle by tylko utrudnić życie.
pjsalata
Nie bardzo. Akurat certyfikaty KSeF zostały wprowadzone po to, aby ułatwić życie. Można w skrócie powiedzieć, że dzięki nim można w KSeF uzyskać to samo, a nawet więcej, co dotychczas przy użyciu certyfikatów kwalifikowanych. A za nie trzeba płacić. Chodzi więc o to, aby mieć certyfikaty tak samo dobre,a nawet lepsze, ale bezpłatne.
pjsalata
Znów, przykro mi to stwierdzić, kolejny artykuł z błędami i nieścisłościami dotyczącymi certyfikatów KSeF.
Zajmijmy się nimi po kolei:
1. Od razu w pierwszym zdaniu poważne błędy: "Od 1 listopada 2025 r. firmy będą mogły pobierać w KSeF własne certyfikaty – cyfrowe „pieczęcie” potwierdzające, kto faktycznie wystawił e-
Znów, przykro mi to stwierdzić, kolejny artykuł z błędami i nieścisłościami dotyczącymi certyfikatów KSeF.
Zajmijmy się nimi po kolei:
1. Od razu w pierwszym zdaniu poważne błędy: "Od 1 listopada 2025 r. firmy będą mogły pobierać w KSeF własne certyfikaty – cyfrowe „pieczęcie” potwierdzające, kto faktycznie wystawił e-fakturę"
Po pierwsze - to nie firmy będą pobierać certyfikaty, ale użytkownicy KSeF. Certyfikaty będą służyć m.in. do uwierzytelnienia, a uwierzytelnia się użytkownik (którym w KSeF może być zarówno osoba fizyczna, jak i podmiot), a nie firma. Firma (podatnik) jest kontekstem, w którym pracuje użytkownik.
Po drugie - certyfikat w KSeF może być zarówno certyfikatem podpisu elektronicznego (dla osoby fizycznej), jak i certyfikatem pieczęci elektronicznej (dla podmiotu). Zatem stwierdzenie "certyfikaty - cyfrowe pieczęcie" nie jest prawidłowe. Ponadto - żeby być jeszcze bardziej precyzyjnym, to nie certyfikat jest pieczęcią lub podpisem, tylko to, co przy jego pomocy umieścimy na dokumencie. Certyfikat jest raczej "elektronicznym dowodem tożsamości" niosącym informację o osobie fizycznej (certyfikat podpisu) lub o firmie (certyfikat pieczęci).
Po trzecie - sam certyfikat nie potwierdza, kto wystawił fakturę. Certyfikat pozwala odbiorcy na sprawdzenie tego poprzez wykorzystanie odpowiednich mechanizmów PKI (infrastruktury klucza publicznego) wydawcy certyfikatu. Dopiero weryfikacja podpisu/pieczęci w odpowiedniej usłudze pozwala na stwierdzenie, czy certyfikat jest prawidłowy i czy był/jest ważny.
Po czwarte - jeśli certyfikat KSeF jest certyfikatem pieczęci, to jest związany z podmiotem, nie zaś z osobą fizyczną. Użyty do oznaczenia faktury nie pozwoli więc w żaden sposób na stwierdzenie, kto (która osoba) wystawił fakturę. Najczęściej z taką sytuacja będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy faktury nie są wystawiane przez osoby fizyczne, ale masowo przez system.
Dużo błędów jak na jedno zdanie.
idziemy dalej:
2. "MCU to system służący do wydawania certyfikatów KSeF, czyli elektronicznych „pieczęci” identyfikujących podmiot w procesie wystawiania faktur ustrukturyzowanych"
MCU to nie system. To w istocie fragment przyszłego systemu KSeF 2.0, który został udostępniony już teraz, aby zapewnić podatnikom odpowiedni czas na przygotowanie do lutowego pełnego wdrożenia. Tak więc już obecnie można dzięki MCU nadawać uprawnienia, które będą obowiązywały w KSeF 2.0 (to główne przeznaczenie MCU) oraz dodatkowo wnioskować o certyfikaty KSeF i ja pobierać.
MCU NIE WYDAJE CERTYFIKATÓW. Certyfikaty wydawane są przez Centrum Certyfikacji Ministerstwa Finansów. MCU jest pośrednikiem pomiędzy użytkownikami KSeF i CCMF - służy do składania wniosków o wydanie certyfikatów KSeF oraz do pobierania wydanych certyfikatów.
3. "Certyfikat pozwala przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej na uwierzytelnianie się w KSeF, a tym samym, na bezpieczne wystawianie, podpisywanie i przesyłanie e-faktur do systemu Ministerstwa Finansów"
Znów mnóstwo do wyjaśniania:
Widać tutaj niezrozumienie sprawy. raz jest mowa o "pieczęciach na fakturach", a zaraz potem o uwierzytelnieniu. W rzeczywistości są dwa rodzaje certyfikatów KSeF: (1) przeznaczone do uwierzytelnienia oraz (2) przeznaczone do oznaczania faktur offline. Są to dwa różne certyfikaty, wystawiane oddzielnie i wykorzystywane w różnych celach.
"Certyfikat pozwala (...) na uwierzytelnienie się w KSeF" - no tak, certyfikat służący do uwierzytelnienia pozwala na to, ale to nie jest jedyny sposób uwierzytelnienia. Można do tego celu użyć profilu zaufanego (osoba fizyczna) lub certyfikatu kwalifikowanego (osoba fizyczna lub podmiot). Co istotne - certyfikat KSeF NIE MOŻE być użyty do uwierzytelnienia w Aplikacji Podatnika KSeF, ponieważ nie ma tam (przynajmniej na razie) stworzonych odpowiednich mechanizmów. Ten sposób uwierzytelnienia będzie dostępny wyłącznie w systemach zewnętrznych, które zaimplementują odpowiedni mechanizm.
"... uwierzytelnianie się w KSeF, a tym samym, na bezpieczne wystawianie...". To pomieszanie zagadnień. Uwierzytelnienie w KSeF certyfikatem KSeF nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem operacji na fakturach. Każde bowiem działanie na dokumentach w KSeF (z wyjątkiem tzw. dostępu anonimowego, ale to teraz pomińmy) wymaga uwierzytelnienia. Po uwierzytelnieniu operacje na fakturach są tak samo bezpieczne, niezależnie od użytej metody uwierzytelnienia. Bezpieczeństwo jest w istocie zapewnione przez odpowiednie mechanizmy szyfrowania danych i inne zabezpieczenia systemu, uwierzytelnienie certyfikatem KSeF nie ma tu nic do rzeczy.
4. "(certyfikaty) Umożliwią szybkie i bezpieczne potwierdzanie tożsamości użytkownika, a ich dane będą automatycznie umieszczane w kodach QR widocznych na fakturach"
Znów kilka nieporozumień:
Bezpieczeństwo certyfikatów KSeF jest takie samo, jak certyfikatów kwalifikowanych, ale z racji tego, że certyfikatów KSeF będzie zapewne dużo więcej, niż kwalifikowanych, a centrum certyfikacji - tylko jedno, należy przypuszczać, że szybkość działania rozwiązania będzie niższa, niż dla certyfikatów kwalifikowanych.
Dane nie będą automatycznie umieszczane na fakturach.
Po pierwsze - umieszczanie kodów QR na fakturach to zadanie aplikacji do wystawiania faktur. Ona musi być zgodna z przepisami rozporządzenia o KSeF, w którym mowa jest m.in. o kodach QR. Jak ta aplikacja działa, na ile poszczególne funkcje działają tam automatycznie, to już kwestia aplikacji i problem jej producenta i użytkowników. Być może w aplikacji inFakt jest to robione automatycznie, ale nie jest to cecha ani wymóg KSeF.
Co najistotniejsze - certyfikaty KSeF (typu "offline") wykorzystywane są wyłącznie do oznaczania faktur wystawianych offline (czyli w trybie offline lub awaryjnym). Czyli nie jest prawdą, że dane certyfikatów będą umieszczane w kodach QR na fakturach. Każda faktura ma być oznaczona tzw. kodem weryfikacyjnym zawierającym w największym uproszczeniu podstawowe dane faktury, w tym datę, NIP wystawcy i numer KSeF faktury oraz link pozwalający na dostęp do tej faktury w KSeF. Ale tu nie ma nic o certyfikacie! Certyfikat występuje w drugim kodzie QR, który jest umieszczane wyłącznie na fakturach offline. I w nim właśnie znajduje się m.in. identyfikator certyfikatu KSeF oraz link podpisany tym certyfikatem.
Podsumowując - to zdanie generalnie może czytelników wprowadzać wielokrotnie w błąd.
5. "W trybie online identyfikator certyfikatu będzie zapisany w kodzie QR prowadzącym bezpośrednio do faktury w systemie KSeF"
To po prostu nieprawda! Oznaczałoby to, że certyfikaty KSeF są niezbędne do wystawiania faktur, bo muszą się pojawić na każdej fakturze. A to nieprawda. Certyfikat KSeF nie jest w żaden sposób wykorzystywany w linku prowadzącym do faktury w KSeF.
Zaraz poniżej jest napisane o dwóch kodach na fakturach offline. I to jest prawda. Zauważmy, że certyfikat KSeF występuje tam tylko w drugim punkcie.
6. "Natomiast od 1 lutego 2026 r. certyfikaty będą już widoczne także w Aplikacji Podatnika KSeF. To oznacza, że w okresie przejściowym (od listopada 2025 r. do końca stycznia 2026 r.) będą one co prawda wydawane, ale jeszcze nie w pełni wykorzystywane w samym KSeF. "
To jest już wstęp do DUŻEGO NIEPOROZUMIENIA. Istotnie, od 1.11 do 31.01 certyfikaty będą wydawane, ale an potrzeby użycie w KSeF 2.0. KSeF 1 (działający do 31.01) w ogóle nie zna certyfikatów, więc ich nie wykorzystuje. Nie można więc powiedzieć, że certyfikaty będą "nie w pełni wykorzystywane w KSeF". One w ogóle nie będą wykorzystywane, będą czekały na wykorzystanie w KSeF 2.0.
I owszem, od 1.02.2026 certyfikaty będą widoczne w Aplikacji Podatnika. Stanie się tak, ponieważ to, co obecnie nazywane jest modułem MCU, jest w istocie częścią Aplikacji Podatnika. Od lutego po prostu zostanie udostępniona cała reszta funkcjonalności AP KSeF 2.0. Można zatem powiedzieć, że już teraz certyfikaty będą widoczne w Aplikacji Podatnika, ale nie będzie jeszcze widoczna pozostała część aplikacji. Inaczej mówiąc - w zakresie certyfikatów dla użytkownika przejście z MCU do AP 2.0 nie spowoduje żadnych zmian.
7. "Dzięki temu od 1 lutego 2026 roku, gdy certyfikaty staną się aktywne w Aplikacji Podatnika KSeF, przedsiębiorcy będą mogli bez zakłóceń rozpocząć korzystanie z systemu"
i to jest największe NIEPOROZUMIENIE. Aplikacja Podatnika w zakresie certyfikatów służy WYŁĄCZNIE do składania wniosków i pobierania certyfikatów. NIE WYKORZYSTUJE ICH natomiast do żadnego działania. W Aplikacji Podatnika nie ma (przynajmniej obecnie) i na razie nie przewiduje się mechanizmu uwierzytelnienia przy użyciu certyfikatu KSeF (można to zrobić przy użyciu profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego). Po drugie - Aplikacja Podatnika jest aplikację webową, więc nie działa, gdy jest awaria KSeF lub brak połączenia internetowego. Czyli nie obsługuje trybu offline, bo nie ma takiej możliwości. A zatem oczywiście nie może zawierać mechanizmu użycia certyfikatów do oznaczania kodem QR faktur offline. Podsumowując: Aplikacja Podatnika nie ma nic wspólnego z wykorzystaniem certyfikatów.
8. "Resort finansów przewidział dla certyfikatów ograniczony okres ważności 2 lata. Po tym czasie trzeba będzie je odnowić. To ważne z dwóch powodów:" i tutaj są dwa powody. Oba nieprawdziwe!
Najpierw należy wyjaśnić podstawowy błąd terminologiczny. Nie ma czegoś takiego, jak "wygaszanie" certyfikatów. Jest:
- wygaśnięcie certyfikatu, czyli upływa czasu, na który został wydany (ważne - to się dzieje samoczynnie, nie można aktywnie "wygasić" certyfikatu, ponieważ nie można zmienić daty jego obowiązywania).
- unieważnienie certyfikatu - działanie polegające na natychmiastowym zakończeniu ważności certyfikatu.
Oba przedstawione powody mają się nijak do okresu ważności certyfikatów. W istocie zarówno obsługa rotacji kadr, jak i zarządzanie uprawnieniami (niepoprawnie nazwanymi "dostępami") jest całkowicie niezależne od certyfikatów. Uprawnieniami należy zarządzać w firmie we właściwy sposób niezależnie od tego, czy pracownicy uwierzytelniają się w KSeF certyfikatami KSeF czy innymi metodami. I czy w ogóle mają certyfikaty KSeF. Należy bowiem przypomnieć, że certyfikaty KSeF nie są powiązane z uprawnieniami właściciela certyfikatu, lecz wyłącznie niosą informacje o jego tożsamości.
9. "To daje administracji i przedsiębiorcom narzędzie do szybkiej reakcji w sytuacjach incydentów bezpieczeństwa"
Absolutna nieprawda! To, co należy podkreślić, to to, że o unieważnienie certyfikatu może wystąpić wyłącznie jego właściciel - analogicznie jak w przypadku certyfikatów kwalifikowanych. Nie istnieje zatem taki mechanizm, który zapewne wiele osób sobie wyobraża, że szef firmy rozdaje certyfikaty pracownikom i może je odebrać. Ani tym bardziej jakaś mniej lub bardziej enigmatyczna "administracja". Każdy występuje o swój certyfikat osobiście i osobiście nim zarządza.
Do zarządzania bezpieczeństwem w dostępie do funkcji systemu oraz do danych służą UPRAWNIENIA, nie certyfikaty!

Dużo tego, jak na tak krótki artykuł
dzyszla
Najlepsze jest to, że najmniej rozumieją szkolący w ramach "śród". Techniczne osoby dużo się domyślają co do zamysłów. Przeciętny użytkownik to kompletnie się w tym pogubi dokładnie tak, jak widać po artykule.
pjsalata odpowiada dzyszla
Niestety, nie wiem, kto szkoli w ramach "śród". Ale rozumiem, że ich samych powinno się najpierw przeszkolić, bo niczego dobrze nie wyjaśniają.

Powiązane: Krajowy System e-Faktur

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki