Napięta sytuacja wokół banków biznesmena Leszka Czarneckiego zaniepokoiła klientów deponujących tam oszczędności. NBP zadeklarował wsparcie dla Idea Banku i Getin Banku. Komitet Stabilności Finansowej podkreśla, że system finansowy jest stabilny i przypomina, że pieniądze klientów są bezpieczne.
W ubiegły wtorek „Gazeta Wyborcza” ujawniła stenogramy rozmów biznesmena Leszka Czarneckiego z przewodniczącym Komisji Nadzoru Finansowego Markiem Chrzanowskim. Dziennik podał, że szef KNF mógł się dopuścić propozycji korupcyjnej. Tego samego dnia Chrzanowski podał się do dymisji, a Idea Bank został wpisany na listę ostrzeżeń publicznych KNF. Jest to pierwszy bank, który trafił do tego rejestru. Mimo że wpis dotyczy spraw, które miały miejsce w przeszłości (sprzedaż obligacji GetBack) i nie ma wpływu na bieżącą działalność operacyjną Idea Banku, decyzja KNF wywołała niepokój wśród klientów. By zatrzymać ewentualny odpływ depozytów, oba banki należące do Leszka Czarneckiego – Idea Bank i Getin Bank – podniosły oprocentowanie lokat.


NBP zapewni wsparcie Idea Bankowi i Getin Bankowi
W niedzielę miało miejsce kilkugodzinne posiedzenie Komitetu Stabilności Finansowej. Brali w nim udział przedstawiciele NBP, resortu finansów, Komisji Nadzoru Finansowego oraz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Przedmiotem obrad było omówienie aktualnej sytuacji Getin Banku i Idea Banku. Po spotkaniu opublikowany został komunikat, zgodnie z którym wszystkie strony potwierdziły, że system finansowy jest stabilny.
"Członkowie Komitetu wysłuchali przedstawicieli obu banków, którzy poinformowali, że banki te podjęły stosowne działania i na bieżąco regulują zobowiązania wobec klientów. Narodowy Bank Polski zadeklarował gotowość natychmiastowego uruchomienia wsparcia płynnościowego w celu zapewnienia obsługi zobowiązań wobec klientów" – napisano w komunikacie. Przypomniano także, że depozyty zgromadzone w obu bankach są objęte ochroną Bankowego Funduszu Gwarancyjnego do kwoty 100 tys. euro na jednego klienta (około 430 tys. zł).
Jak działa Bankowy Fundusz Gwarancyjny?
Bankowy Fundusz Gwarancyjny działa na mocy ustawy z 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1937, z późn. zm.), która obowiązuje od 9 października 2016 r. Do dnia 8 października 2016 r. system gwarantowania depozytów funkcjonował na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym.
Zadaniem Bankowego Funduszu Gwarancyjnego jest zapewnienie stabilności krajowego systemu finansowego. Instytucja gwarantuje depozyty zgromadzone w bankach i SKOK-ach oraz odpowiada za przeprowadzanie przymusowej restrukturyzacji instytucji finansowych zagrożonych bankructwem. Fundusz – za pośrednictwem wskazanego banku – dokonuje wypłaty środków gwarantowanych deponentom i wykonuje innych obowiązki wynikające z gwarantowania depozytów.
Co podlega ochronie depozytów?
System gwarancyjny zapewnia klientom zwrot pełnej kwoty zdeponowanych oszczędności do równowartości kwoty 100 tys. euro na osobę. W przypadku rachunków wspólnych, kwota ta gwarantowana jest każdemu posiadaczowi z osobna. Jeżeli klient ma więcej oszczędności, wypłata obejmie środki do równowartości 100 tys. euro. Zwrot nadwyżki ponad tę sumę będzie przebiegał na zasadach wyznaczonych przez prawo upadłościowe i naprawcze.
Gwarancjami objęte są wszystkie rodzaje rachunków bankowych, których klient jest posiadaczem, nominowanych zarówno w złotych, jak i w walutach obcych. Pod system gwarantowania depozytów nie podlegają natomiast te produkty, przy sprzedaży których bank pełnił jedynie rolę pośrednika (np. jednostki funduszy inwestycyjnych, ubezpieczenia inwestycyjne).
Pieniądze zwracane są szybko
W przypadku podjęcia decyzji o zawieszeniu działalności banku rozpoczyna się procedura realizowania gwarancji dla klientów. Na stronie BFG zostaje zamieszczona informacja o tym, który bank podejmie się zrealizowania wypłat z funduszu (np. po upadku SK Banku wypłat dokonywał BZ WBK). Wypłaty rozpoczną się najpóźniej w ciągu 7 dni roboczych. Do ich zrealizowania potrzebny jest jedynie dowód osobisty. Pieniądze można pobrać w gotówce we wskazanej kasie banku lub zlecić bezpłatny przelew na rachunek do innego banku.
W ciągu ostatnich lat ze wsparcia BFG korzystano kilkukrotnie. Oprócz wspomnianego już wyżej SK Banku, wypłacono pieniądze klientom Banku Spółdzielczego w Nadarzynie i 11 SKOK-ów. W każdym przypadku wypłaty przebiegały w terminie i w sposób bezproblemowy.