Uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych zakłada projekt nowelizacji Prawa farmaceutycznego, którego założenia opublikowano w piątek w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu.


Ministerstwo Zdrowia zaznaczyło, że w związku z uchyleniem zakazu reklamy aptek konieczne jest określenie zasad prowadzenia reklamy.
Ograniczenia w treści reklamy mają zabezpieczyć pacjentów przed zachęcaniem do nabywania leków lub innego asortymentu apteki oraz korzystania z usług apteki w sposób nieracjonalny i w oderwaniu od potrzeb zdrowotnych pacjenta.
Według resortu zdrowia proponowane przepisy uniemożliwią prowadzenie reklamy wykraczającej poza standard obiektywizmu i neutralności przekazu reklamowego.
Ponadto przepisy, zgodnie z wytycznymi zawartymi w wyroku TSUE, mają umożliwić prowadzenie reklamy usług świadczonych przez farmaceutów w sposób zapewniający poszanowanie zasad wykonywania zawodu farmaceuty oraz zgodnie z zasadami etyki.
Z założeń wynika, że trzykrotnie miałaby wzrosnąć maksymalna wysokość kary za naruszenie zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych, punktów aptecznych oraz ich działalności.
19 czerwca Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że zakaz całkowity reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych w Prawie farmaceutycznym jest środkiem nadmiernie restrykcyjnym i nieproporcjonalnym w stosunku do celu ochrony zdrowia publicznego. Skarga dotycząca tego przepisu w 2013 r. trafiła do Komisji Europejskiej. KE uznała skargę za zasadną i skierowała sprawę do TSUE. Całkowity zakaz reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych obowiązuje od 2012 r. (PAP)
kno/ mark/


























































