Grupa Jeronimo Martins, właściciel m.in. sklepów Biedronka, miała w czwartym kwartale 2022 roku 171 mln euro zysku netto jednostki dominującej, o 23,3 proc. więcej niż przed rokiem - podała spółka w raporcie.


Przychody wzrosły w tym okresie o 23 proc. do 6,99 mld euro. EBITDA spółki wyniosła 506 mln euro, co oznacza wzrost o 14,8 proc. rdr.
W całym 2022 roku EBITDA grupy wzrosła o 17 proc. rok do roku do 1,85 mld euro przy przychodach na poziomie 25,39 mld euro (wzrost o 21,5 proc.). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 590 mln euro (wzrost o 27,5 proc.).
EBITDA Biedronki w 2022 roku wyniosła 1,54 mld euro wobec 1,34 mld euro rok wcześniej. Przychody w złotych wzrosły o 24,1 proc., a w euro sprzedaż wzrosła o 20,9 proc. rdr do 17,6 mld euro. Marża EBITDA spadła o 45 pb. do 8,8 proc.
W IV kwartale marża EBITDA Biedronki wyniosła 8,7 proc. wobec 9,4 proc. rok wcześniej.

Bezpieczny kredyt 2% - najważniejsze fakty
Na czym polega? Kto może skorzystać? Ile kredytu można dostać? Co z wkładem własnym? Czy dopłaty można stracić? Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl
Sprzedaż porównywalna Biedronki w czwartym kwartale wzrosła o 23,4 proc. wobec wzrostu o 23,3 proc. w trzecim kwartale 2022 roku. W całym 2022 roku wzrost LFL w Biedronce wyniósł 20,6 proc.
Rada dyrektorów Jeronimo Martins proponuje, by na dywidendę trafiło 0,55 euro na akcję.
Właściciel Biedronki: obserwujemy większą ostrożność konsumentów w Polsce
Jeronimo Martins, właściciel m.in. sieci Biedronka, obserwuje, że konsumenci w Polsce są teraz bardziej ostrożni w decyzjach zakupowych - poinformowali przedstawiciele grupy podczas telekonferencji. Biedronka będzie nadal inwestować w ceny.
"Obserwujemy, że polski konsument jest teraz bardziej ostrożny w związku z wysoką inflacją i wysokimi stopami procentowymi" - powiedziała podczas czwartkowej telekonferencji Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.
Jak wskazała, na wszystkich rynkach, na których działa grupa Jeronimo Martins, widać zjawisko "trading down", czyli wybierania przez klientów tańszych produktów, choć najbardziej jest to widoczne w Kolumbii. W Polsce część klientów też kupuje mniej i tańsze produkty, ale są też tacy, którzy nie zmienili swoich zachowań.
Jak poinformowała, liczba klientów Biedronki rośnie.
Pytana o konkurencję na polskim rynku, odpowiedziała: "Polski rynek detaliczny jest bardzo konkurencyjny, ale i dość odporny po stronie konsumentów dzięki działaniom rządowym wspierającym budżety rodzin. (...) Udziały rynkowe zyskują formaty dyskontowe: Biedronka, Lidl, Dino radzą sobie lepiej dzięki swojemu modelowi biznesowemu".
Jej zdaniem Biedronka ma najlepsze ceny na rynku i będzie nadal jedną z najczęściej wybieranych sieci, co pozwoli chronić sprzedaż i rentowność.
"Biedronka będzie nadal inwestować w konkurencyjność cenową" - powiedziała Ana Luisa Virginia.
EBITDA Biedronki w 2022 roku wyniosła 1,54 mld euro wobec 1,34 mld euro rok wcześniej. Przychody w złotych wzrosły o 24,1 proc., a w euro sprzedaż wzrosła o 20,9 proc. rdr do 17,6 mld euro. Marża EBITDA spadła o 45 pb. do 8,8 proc.
Sprzedaż porównywalna Biedronki w czwartym kwartale wzrosła o 23,4 proc. wobec wzrostu o 23,3 proc. w trzecim kwartale 2022 roku. W całym 2022 roku wzrost LFL w Biedronce wyniósł 20,6 proc.
EBITDA grupy Jeronimo Martins w 2022 roku wzrosła o 17 proc. rok do roku do 1,85 mld euro przy przychodach na poziomie 25,39 mld euro (wzrost o 21,5 proc.). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 590 mln euro (wzrost o 27,5 proc.).
Grupa Jeronimo Martins wskazuje, że inflacja cen żywności pozostaje wysoka i pojawiają się dopiero wczesne oznaki jej wyhamowania.
Jak poinformowała dyrektor finansowa, grupa spodziewa się dezinflacji w tym roku, choć ciężko obecnie przewidzieć jej tempo.
"Widzimy, że wysoka inflacja na początku tego roku się utrzymuje bardziej niż można się było spodziewać pod koniec ubiegłego roku. Zakładamy, że będzie ona wywierać presję nie tylko na konsumentów, ale i na naszych dostawców" - powiedziała Ana Luisa Virginia.
Dodała, że polityka cenowa pozostanie w centrum strategii grupy w tym roku, a koncentracja na wzroście sprzedaży, by wesprzeć wzrost EBITDA w warunkach inflacji kosztowej, będzie wywierać presję na marżę EBITDA grupy.(PAP Biznes)
pel/ osz/