REKLAMA
TYLKO U NAS

Jaka zabawka dla przedszkolaka?

2008-10-10 14:54
publikacja
2008-10-10 14:54
Tak jak dorosły człowiek otwiera szafę pełną rzeczy i mówi – Nie mam w co się ubrać, mały staje przed regałem pełnym zabawek i mówi – Nie mam w co się bawić.

Monika Zalewska-Biełło z redakcji Babyboom.pl wymienia cechy, którymi powinna charakteryzować się dobra zabawka. Na początek radzi zwrócić uwagę na jej jakość i efektywność. Przedszkolaki są ciekawskie, lubią sprawdzać, „jak to działa”. Zabawka powinna wspomagać rozwój dobrych emocji i postaw. Jednocześnie jej intensywna eksploatacja wymaga solidnego wykonania.

Kreatywność to trzecia cecha dobrej zabawki. Plastelina, ciastolina, różne farby (do papieru, do ciała), stempelki, mozaiki, układanki rozwijają wyobraźnię. Monika Zalewska-Biełło dodaje do tego pokrewną właściwość zabawki, czyli to, że jest ona inspirująca: dzięki niej dziecko tworzy nowe światy, urządza przyjęcie na niby, gra w teatr, bawi się w Eskimosa. Z tym związana jest edukacyjna rola zabawki. Spełniają ją na przykład gry planszowe, tablice z magnetycznymi literkami, łamigłówki, klocki. Uczą one logicznego porządkowania faktów, czytania, pisania, liczenia, a w końcu – umiejętności pracy w grupie. Są zabawki, którymi mogą bawić się wspólnie dzieci z rodzicami, na przykład gry planszowe, kolejka, klocki, puzzle i bierki. Umożliwianie przez zabawkę wspólnej zabawy skutkuje umiejętnościami dzielenia się, pomagania innym, jest też przygotowaniem do przebywania z rówieśnikami w szkole.

Zabawki uczą życia. Stąd przydatność zestawów typu „Mały majsterkowicz”, „Mały kucharz”, kasy sklepowej, zestawu do pielęgnacji lalek-niemowląt. Monika Zalewska-Biełło słusznie przy tym zauważa: „W tym wieku zazwyczaj bardziej niż dotychczas dobór zabawek dla dziecka podyktowany jest jego płcią i tak to dziewczynki dostają lalki, a chłopcy samochody. Ale uwaga – zadbajmy o to, by mały mężczyzna umiał opiekować się szmacianą Zuzią, a dziewczynka nieźle radziła sobie ze zdalnie sterowanym Subaru”. Umiejętności intelektualne związane z przyszłym zajęciem są równie ważne jak sprawność ruchowa. Jej ćwiczeniu służą np. piłka, rowerek, zjeżdżalnia, skakanka i trampolina.

– A brązowy miś-przytulanka? – Ta zabawka bywa wiernym towarzyszem w podróży, na kolonii, podczas choroby i wizyty u lekarza. Również ona uczy dziecko okazywania emocji, dbania o innych.

Pomysłowe akcesoria dla dzieci można znaleźć np. w sklepach IKEI. Wędrując między półkami, oglądamy przedmioty, dobierając kształty, kolory i wielkość. Co jest ważne dla małego konsumenta, może on osobiście sprawdzić zabawkę, biorąc ją do ręki. Dobranie zabawki do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dziecka pozwala na to, by ona rzeczywiście wspierała jego rozwój.

Korzystałam z: M. Zalewska-Biełło, „Kupujemy zabawki dla przedszkolaka – czym się kierować?”, Babyboom.pl.

Aleksandra Solarewicz
Źródło:
Tematy
Bezpłatne konto firmowe to dopiero początek. Sprawdź, które banki płacą najwięcej za oszczędności

Komentarze (3)

dodaj komentarz
~anula
polecam tekturowe zabawki www.ecofun.com.pl. proste, edukacyjne, ekologiczne,.
ciekawa oferta dla rodziców ktorzy szukaja czegos wyjatkowego dla swoich pociech.
~kasia...
polecić Wam czytelnicy mogę internetowy sklep www.bajkowykuferek.pl
Solidny sklep, zawsze tam kupuję i wszystko przebiega w najlepszym porządku...

Powiązane: Dzieci

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki