Monika Zalewska-Biełło z redakcji Babyboom.pl wymienia cechy, którymi powinna charakteryzować się dobra zabawka. Na początek radzi zwrócić uwagę na jej jakość i efektywność. Przedszkolaki są ciekawskie, lubią sprawdzać, „jak to działa”. Zabawka powinna wspomagać rozwój dobrych emocji i postaw. Jednocześnie jej intensywna eksploatacja wymaga solidnego wykonania.
Kreatywność to trzecia cecha dobrej zabawki. Plastelina, ciastolina, różne farby (do papieru, do ciała), stempelki, mozaiki, układanki rozwijają wyobraźnię. Monika Zalewska-Biełło dodaje do tego pokrewną właściwość zabawki, czyli to, że jest ona inspirująca: dzięki niej dziecko tworzy nowe światy, urządza przyjęcie na niby, gra w teatr, bawi się w Eskimosa. Z tym związana jest edukacyjna rola zabawki. Spełniają ją na przykład gry planszowe, tablice z magnetycznymi literkami, łamigłówki, klocki. Uczą one logicznego porządkowania faktów, czytania, pisania, liczenia, a w końcu – umiejętności pracy w grupie. Są zabawki, którymi mogą bawić się wspólnie dzieci z rodzicami, na przykład gry planszowe, kolejka, klocki, puzzle i bierki. Umożliwianie przez zabawkę wspólnej zabawy skutkuje umiejętnościami dzielenia się, pomagania innym, jest też przygotowaniem do przebywania z rówieśnikami w szkole.
Zabawki uczą życia. Stąd przydatność zestawów typu „Mały majsterkowicz”, „Mały kucharz”, kasy sklepowej, zestawu do pielęgnacji lalek-niemowląt. Monika Zalewska-Biełło słusznie przy tym zauważa: „W tym wieku zazwyczaj bardziej niż dotychczas dobór zabawek dla dziecka podyktowany jest jego płcią i tak to dziewczynki dostają lalki, a chłopcy samochody. Ale uwaga – zadbajmy o to, by mały mężczyzna umiał opiekować się szmacianą Zuzią, a dziewczynka nieźle radziła sobie ze zdalnie sterowanym Subaru”. Umiejętności intelektualne związane z przyszłym zajęciem są równie ważne jak sprawność ruchowa. Jej ćwiczeniu służą np. piłka, rowerek, zjeżdżalnia, skakanka i trampolina.
– A brązowy miś-przytulanka? – Ta zabawka bywa wiernym towarzyszem w podróży, na kolonii, podczas choroby i wizyty u lekarza. Również ona uczy dziecko okazywania emocji, dbania o innych.
Pomysłowe akcesoria dla dzieci można znaleźć np. w sklepach IKEI. Wędrując między półkami, oglądamy przedmioty, dobierając kształty, kolory i wielkość. Co jest ważne dla małego konsumenta, może on osobiście sprawdzić zabawkę, biorąc ją do ręki. Dobranie zabawki do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dziecka pozwala na to, by ona rzeczywiście wspierała jego rozwój.
Korzystałam z: M. Zalewska-Biełło, „Kupujemy zabawki dla przedszkolaka – czym się kierować?”, Babyboom.pl.
Aleksandra Solarewicz