Każdy podatnik może poprosić urząd skarbowy o poświadczenie, że nie zalega z zapłatą podatków. Wystarczy napisać wniosek i uiścić opłatę skarbową. Zaświadczenie powinno być gotowe w ciągu tygodnia.
Wniosek to podstawa
W różnych sytuacjach podatnik może być poproszony o przedstawienie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości - gdy stara się o kredyt, podpisuje umowę leasingu, przystępuje do przetargu. Nie pozostaje mu wówczas nic innego, jak zwrócić się do urzędu skarbowego o wystawienie takiego dokumentu. Urząd skarbowy ma obowiązek wydać zaświadczenie potwierdzające fakty albo stan prawny, wynikające z jego ewidencji, rejestrów i posiadanych danych. Trzeba jednak złożyć wniosek.
Nie ma urzędowego wzoru wniosku o wydanie zaświadczenia. Można napisać go samemu lub skorzystać z gotowych druków przygotowanych przez dany urząd skarbowy.
Osoby, które wybiorą tę pierwszą opcję, powinny wiedzieć, co w takim wniosku należy zawrzeć. Jego niezbędnym elementem są dane wnioskodawcy: imię i nazwisko lub nazwa, adres, NIP. Należy również wskazać, do kogo wniosek jest kierowany. Zazwyczaj jest to urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podatnika. Meritum wniosku to wskazanie zakresu informacji, które mają być potwierdzone, oraz sprecyzowanie celu ubiegania się o zaświadczenie. W zaświadczeniu może znaleźć się nie tylko informacja o braku zaległości podatkowych lub ich stanie. Na żądanie wnioskodawcy podaje się dodatkowe informacje, np. czy w stosunku do niego prowadzone jest postępowanie podatkowe (więcej w ramce). Można ponadto zaznaczyć formę odbioru zaświadczenia: osobiście, przez pełnomocnika, listownie. Wniosek musi być oczywiście podpisany - przez podatnika lub uprawnioną osobę.
Trzeba zapłacić
Wniosek to nie wszystko. Należy jeszcze uiścić opłatę skarbową, a dowód zapłaty dołączyć do wniosku.
Za wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stanie zaległości podatkowych pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 21 zł. Tyle trzeba zapłacić za każdy egzemplarz zaświadczenia.
Opłatę skarbową można uiścić przelewem lub gotówką. Nie robi się tego jednak w urzędzie skarbowym. Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. Wynika to z art. 12 ustawy o opłacie skarbowej. W przypadku zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości opłatę skarbową wpłaca się w kasie lub na rachunek urzędu miasta, właściwego ze względu na siedzibę urzędu skarbowego, który ma wydać zaświadczenie.
Urząd skarbowy musi mimo wszystko mieć dowód uregulowania należnej opłaty. Nie trzeba dołączać go od razu do wniosku o wydanie zaświadczenia. Można dostarczyć go w ciągu 3 dni od dnia złożenia wniosku. Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej.
Odbiór zaświadczenia
Wniosek można złożyć w urzędzie skarbowym lub wysłać pocztą na jego adres. Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten wynika z art. 306a § 5 Ordynacji podatkowej.
Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania. Przed jego wydaniem ustala się, czy wobec wnioskodawcy prowadzone jest postępowanie mające na celu ustalenie lub określenie wysokości jego zobowiązań podatkowych. Jeżeli taka sprawa toczy się i zgromadzony materiał dowodowy pozwala na jej zakończenie, powinna być niezwłocznie wydana decyzja ustalająca lub określająca wysokość zobowiązań podatkowych, w celu wykazania ich w zaświadczeniu. Nie zawsze zakończenie postępowania podatkowego przed upływem terminu do wydania zaświadczenia wchodzi w rachubę. Mimo to urząd skarbowy nie może odmówić jego wystawienia. W zaświadczeniu podaje jednak informacje o prowadzonym postępowaniu.
Zaświadczenie można odebrać osobiście lub przez pełnomocnika. Można również poprosić o przesłanie go pod wskazany adres. Osoba, która osobiście chce odebrać zaświadczenie, powinna mieć przy sobie dowód osobisty. Jeżeli po zaświadczenie zgłasza się pełnomocnik ustanowiony przez podatnika, musi dysponować odpowiednim upoważnieniem i dowodem osobistym.
Zdarza się, że urząd skarbowy odmawia wydania zaświadczenia lub nie chce wystawić zaświadczenia o treści, jakiej domaga się wnioskodawca. Wydaje wówczas postanowienie. Można złożyć na nie zażalenie. Należy je wnieść w ciągu 7 dni od otrzymania postanowienia.
Dodatkowe informacje w zaświadczeniu |
Na żądanie wnioskodawcy podaje się informacje o:
|
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.),
- ustawa z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. nr 225, poz. 1635 ze zm.).
Gazeta Podatkowa Nr 588 z dnia 2009-08-27