Śmierć niesie ze sobą nie tylko konieczność uporządkowania spraw administracyjnych czy finansowych. Coraz częściej po zmarłym pozostają jeszcze zdjęcia, posty oraz filmy udostępnione na serwisach społecznościowych. Członkowie rodziny i bliscy osoby zmarłej mogą złożyć wniosek o usunięcie konta np. na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy YouTube. Są również inne opcje, umożliwiające pozostawienie części danych w sieci.Po śmierci członkowie rodziny i najbliżsi znajomi mogą uporządkować nie tylko fizyczne, ale także wirtualne wspomnienia po zmarłym. Dla części krewnych najlepszym rozwiązaniem będzie całkowite usunięcie profilu z platform społecznościowych. Niektórzy będą woleli nadać kontu specjalny status „In memoriam” i pozostawić go w sieci. Przeanalizowaliśmy dostępne opcje umożliwiające odzyskanie dane z mediów społecznościowych osób zmarłych.Jak usunąć konto na Facebooku?Pierwszą opcją na zabezpieczenie danych osoby zmarłej jest usunięcie konta. Facebook umożliwia takie rozwiązanie. Po weryfikacji pokrewieństwa członkowie rodziny zmarłego mogą poprosić o usunięcie konta z portalu społecznościowego. Najszybszym sposobem jest przesłanie skanu lub zdjęcia świadectwa zgonu. Jeżeli osoba wnioskująca nie posiada tego dokumentu, to może przedstawić inny, potwierdzający jej uprawnienia. Należy do nich: pełnomocnictwo, akt urodzenia, ostatnią wolę i testament lub zaświadczenie o powołaniu na zarządcę majątku spadkowego. Oprócz tego należy dołączyć nekrolog lub kartę upamiętniająca zmarłego.Nie tylko usuwanie konta Facebook oferuje również inne rozwiązanie w przypadku śmierci użytkownika serwisu. Polega ono na nadaniu statusu „In memoriam”. Jeżeli bliscy zdecydują się na taką opcję, muszą być świadomi, że materiały udostępnione przez zmarłą osobę (np. zdjęcia oraz posty) pozostaną widoczne dla użytkowników Facebooka - w takim zakresie, w jakim zostały udostępnione przed śmiercią. Nadanie statusu jest możliwe na wniosek członka rodziny lub bliskiego znajomego zmarłego. Administratorzy po otrzymaniu aktu zgonu lub innych dokumentów zamykają profil osoby zmarłej i umieszczają pod nazwiskiem podpis „na zawsze pozostanie w naszej pamięci”. Opcja zabezpiecza przed włamaniem na konto. Profile ze statusem „In memoriam” nie pojawiają się m.in. w przypomnieniach o urodzinach oraz propozycjach nowych znajomych. „Jeśli właściciel konta wskazał opiekuna konta, osoba ta może decydować o tym, komu wolno złożyć hołd osobie zmarłej i kto zobaczy posty publikowane na danym koncie ze statusem In memoriam” [...] Nadanie kontu statusu „In memoriam” zabezpiecza je również przed zalogowaniem się do niego innej osoby” - czytamy w zakładce Centrum pomocy na Facebooku.Zdarzają się sytuacje, w których rodzina zmarłego ubiega o dostęp do dodatkowych informacji o koncie lub jego zawartości. Zgodnie z instrukcji zamieszczonej w serwisie, osoba wnioskująca musi przedstawić dowód upoważniający oraz nakaz sądowy. Po wysłaniu formularza Facebook automatycznie nadaje kontu zmarłej osoby status „In memoriam”.Konto na Instagramie po śmierci użytkownikaInstagram, podobnie jak Facebook, udostępnia możliwość zmiany statusu konta po śmierci właściciela na „In memoriam”. Do nadania kontu statusu „In memoriam” wymagane jest potwierdzenia zgonu, przykładowo wysyłając linku do nekrologu lub artykułu prasowego - podaje serwis społecznościowy. Członkowie najbliższej rodziny mogą również złożyć wniosek online o usunięcie konta bliskiej osoby z serwisu. Formularz można wypełnić za pośrednictwem strony internetowej, podając kilka informacji: imię i nazwisko osoby składającej wniosek, adres e-mail, pełne imię i nazwisko, nazwę użytkownika Instagramu zmarłej osoby, datę śmierci oraz link do konta Instagram zmarłej osoby. Dodatkowo należy dołączyć dowód pokrewieństwa. Może być to akt urodzenia zmarłej osoby, akt zgonu zmarłej osoby lub zgodny z lokalnym prawem dokument potwierdzający pełnomocnictwo przedstawiciela zmarłej osoby, lub wykonawcy testamentu.Twitter po śmierci użytkownikaTwitter, w przeciwieństwie do Facebooka i Instagrama, nie posiada opcji umożliwiającej zmiany statusu konta na upamiętniające. Członkowie rodziny zmarłego mogą wypełnić specjalny formularz dostępny w serwisie. Następnie należy przedstawić dokumenty potwierdzające śmierć bliskiej osoby. Na ich podstawie administratorzy Twittera usuwają konto na platformie społecznościowej.Profil na LinkedIn po śmierci właścicielaLinkedIn posiada jeszcze większy zakres działań po śmierci użytkownika. Rodzina zmarłego może zdecydować o usunięciu profilu. W takim przypadku powinna przedstawić następujące dokumenty: pełne imię i nazwisko, link/adres URL do profilu LinkedIn, stopień relacji ze zmarłym, adres e-mail zmarłego, data śmierci oraz link do nekrologu. Na tej podstawie administrator usuwa konto. Serwis udostępnia także opcję dla osób, które nie są członkami rodzinny zmarłego. Współpracownicy, koledze lub koleżanki z klasy mogą skontaktować się z administratorami LinkedIn i poinformować o sytuacji. „Zgłoszenie zmarłego członka skutkuje ukryciem jego konta. Ukryte konto nie będzie już widoczne na LinkedIn, ani nie będzie go można wyszukać, ale nadal jest dostępne do upamiętnienia lub zamknięcia przez osoby upoważnione do działania w imieniu konta” - podaje serwis.Trzecia opcja dotyczy upamiętnienia osoby zmarłej. W tym przypadku LinkedIn ma taką samą politykę jak Facebook i Instagram, a więc umożliwia członkom rodziny lub bliskim wybranie opcji informującej o śmierci osoby przeglądające konto zmarłego. Profil zostanie oznaczony jako „upamiętniony”, a dostęp do konta będzie zablokowany. Kanał na YouTube po śmierci użytkownikaNieco inaczej wygląda sytuacja na YouTube. Użytkownicy YouTube mogą wybrać osobę zaufaną, która otrzyma dostęp do ich konta (np. w przypadku śmierci właściciela kanału). Właściciel konta ustawia także okres jego możliwiej nieaktywności, po którym wskazana osoba otrzymuje wiadomość od serwisu. Jej treść jest przygotowana przez użytkownika. „Zdajemy sobie sprawę, że wiele osób nie zostawia jasnych instrukcji, jak mamy postępować z kontami po ich śmierci. Dlatego na prośbę osoby z najbliższej rodziny zmarłego użytkownika lub jego przedstawiciela możemy zamknąć jego konto. W określonych okolicznościach możemy też udostępnić treści zapisane na koncie osoby zmarłej. We wszystkich przypadkach jesteśmy w pierwszej kolejności zobowiązani dbać o bezpieczeństwo i prywatność danych użytkownika. Nie możemy podać haseł, ani innych danych logowania. Każdą decyzję związaną z kontami zmarłego użytkownika podejmujemy dopiero po dokładnym rozpatrzeniu prośby” - informuje YouTube.DF