Przenoszenie finansów osobistych do innego banku wbrew pozorom nie jest skomplikowanym procesem. Możemy przenieść konto bankowe sami, ale pomóc może nam w tym nowy bank. Nie zawsze uda się jednak natychmiast zakończyć współpracę z dotychczasową instytucją.

Źródło: Thinkstock
Z reguły o zmianie konta myślimy, gdy nasz bank poinformuje nas o kolejnej podwyżce lub znajdziemy atrakcyjniejszą ofertę. Nie zawsze jednak decydujemy się na ten krok, bo kojarzy się nam ze skomplikowanym procesem przenoszenia. Czasami tkwimy w starym banku z przyzwyczajenia. Ale równie często nie śledzimy wprowadzanych przez niego nowych rozwiązań.
Tymczasem przenoszenie konta nie jest procesem skomplikowanym. Wiele zależy od tego, z ilu produktów korzystamy. Warto mieć też na uwadze, że potocznie mówi się o przenoszeniu konta, ale w rzeczywistości cały proces polega po prostu na otworzeniu nowego ROR i przeniesieniu tam swoich finansów. Wiąże się to ze zmianą numeru konta bankowego.
Jak przenieść konto bankowe - w kilku krokach
Swoje finanse możemy przenieść do innego banku samodzielnie albo skorzystać ze wsparcia nowego banku. Od 2010 roku obowiązuje rekomendacja Związku Banków Polskich, której zapisy zobowiązują banki do ułatwiania klientom procesu przenoszenia swoich finansów. Klient musi w tym celu wypełnić dostępny w nowym banku formularz, który upoważni pracownika do pomocy przy przenoszeniu finansów z dotychczasowego -salda, ustanowionych płatności automatycznych, ale też poinformuje niezbędne urzędy o zmianie numeru konta.
»Oszczędzanie na koncie osobistym |
Jeśli decydujemy się na przeniesienie konta na własną rękę, pierwszym krokiem jest otworzenie ROR-u w nowej instytucji. Nowy numer rachunku powinniśmy przekazać pracodawcy, poinformować o zmianie urząd skarbowy i ZUS. Kolejnym krokiem powinno być zamknięcie poleceń zapłaty w starym koncie i ustanowienie ich w nowym. Trzeba też przenieść zdefiniowanych stałych odbiorców płatności, np. dostawców mediów. Warto też pamiętać, by zaktualizować numer konta wszędzie tam, gdzie go zostawiliśmy, na przykład w portalach aukcyjnych czy pożyczkowych.
Klient z wieloma produktami będzie miał trudniej
Jeśli klient korzysta z większej liczby produktów, operacja może być bardziej skomplikowana. Może się okazać, że starego konta nie da się zamknąć od ręki, na przykład jeśli rachunek jest wskazany jako konto do pobierania raty kredytu. Problem może też pojawić się w przypadku trwających lokat - gdy stary numer konta wskazany jest jako rachunek do zwrotu środków z lokaty.

Należy pamiętać, że nawet gdy nie wiążą nas długoterminowe kredyty czy lokaty, ze starego banku nie zawsze da się odejść natychmiast, bo banki w umowie określają okres wypowiedzenia. Może to być nawet miesiąc lub dwa. W tym czasie bank nadal pobiera opłatę za prowadzenie rachunku czy kartę. Na czas trwania okresu wypowiedzenia powinniśmy więc zostawić na koncie kilka złotych, z których bank pobierze należną prowizję.
Jakie dodatkowe opłaty?
Warto mieć też na uwadze, że czasami z zamknięciem starego konta wiąże się dodatkowa opłata. Na przykład wtedy, gdy założyliśmy konto w promocji z jakimś gadżetem, a promocja obligowała do korzystania z rachunku przez rok czy dwa. Opłata może się też pojawić, jeśli będziemy chcieli zamknąć konto po trzech czy czterech miesiącach od jego otwarcia, jak również wtedy, gdy zmieniamy pakiet w ramach jednego banku. Zostawimy co prawda swój stary numer konta, ale za zmianę cennika będziemy musieli zapłacić nawet 50 zł.
Wojciech Boczoń
Analityk Bankier.pl