Nowa klasa E Mercedesa jest pierwszym na świecie samochodem, w którym reflektory główne nieprzerwanie dostosowują się do aktualnej sytuacji na drodze. System ten, opracowany wspólnie przez inżynierów Daimlera i Helli, zapewnia kierowcy najlepsze możliwe oświetlenie drogi we wszelkich warunkach, bez oślepiania innych użytkowników szosy.
![]() |
Wykrywa pojazdy i dopasowuje światło |
Mając na pokładzie adaptacyjny, aktywny system asystenta świateł drogowych, kierowca może podróżować nocą o wiele bezpieczniej. Praktyczne testy potwierdzają, że mimo obecności samochodów nadjeżdżających z przeciwka, grupy pieszych na poboczu były wykrywane z odległości około 260 m, a więc o 150 m wcześniej niż przy zastosowaniu oświetlenia konwencjonalnymi lampami mijania.
Dynamiczne doświetlanie zakrętów, pierwszy system tego rodzaju, także wszedł do produkcji seryjnej w Mercedesie klasy E. Na zakrętach system ten niemal podwaja zasięg świateł mijania, a tym samym widoczności kierowcy. Kolejnym krokiem – także już w produkcji seryjnej – był zaawansowany system oświetlenia przedniego (Advanced Frontlighting System, AFS), oparty na hellowskim module lampy głównej VarioX. Światło wytwarzane przez tę lampę oświetla drogę, dopasowując się do jej przebiegu, prędkości auta i pogody.
źródło: Hella