REKLAMA
ZAPISZ SIĘ

Inflacyjne dylematy. Większość Polaków szuka w sklepach tańszych produktów lub zamienników

2022-07-15 05:56
publikacja
2022-07-15 05:56

Blisko 80 proc. Polaków szuka w sklepach tańszych produktów lub zamienników, żeby zaoszczędzić – wynika z badania przekazanego PAP. 40 proc. respondentów oszczędza na produktach spożywczych.

Inflacyjne dylematy. Większość Polaków szuka w sklepach tańszych produktów lub zamienników
Inflacyjne dylematy. Większość Polaków szuka w sklepach tańszych produktów lub zamienników
fot. Adam Chełstowski / / FORUM

Z badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę Blix „Inflacyjne dylematy Polaków. Na czym oszczędzamy w sklepach?” wynika, że ze względu na rosnące ceny, aż 78,8 proc. konsumentów szuka tańszych produktów lub ich zamienników.

15,5 proc. ankietowanych tego nie robi, 3,5 proc. badanych nie jest zainteresowanych taką praktyką, a 2,2 proc. respondentów nie pamięta, żeby szukała zamienników.

Jak zauważył wiceprezes Grupy BLIX Marcin Lenkiewicz, konsekwencją wysokich cen produktów pierwszej potrzeby jest tzw. product switching. "Część konsumentów, która wcześniej regularnie kupowała np. łososia, teraz wybiera kurczaka. Podobne zachowanie jest widoczne wśród osób do niedawna nabywających masło, teraz sięgających po margarynę" - wyjaśnił. Jak dodał, niektórzy producenci FMCG szybko dostrzegli te zmiany i zaczęli przedstawiać swoje produkty jako tańszą alternatywę, np. mięso w puszce jako smaczny i tańszy zamiennik wędlin pakowanych.

Według autorów badania, żeby zamiennik był dla Polaków interesujący, musi być tańszy od ulubionego produktu. Na redukcję ceny nawet o połowę wskazało ponad 6 proc. respondentów, zaoszczędzenie od 30-40 proc. ceny ulubionego produktu wskazało niespełna 9 proc. pytanych. Największy odsetek badanych - ponad 26 proc. chciałoby zaoszczędzić 20-30 proc. Dla niespełna 24,5 proc. satysfakcjonującym byłby od 10 do 20 proc., blisko 13 proc. badanych wskazało na przedział 5-10 proc. ceny, z kolei 17,4 proc. nie potrafi tego określić.

Bezpieczny kredyt 2% - najważniejsze fakty

Bezpieczny kredyt 2% - najważniejsze fakty

Na czym polega? Kto może skorzystać? Ile kredytu można dostać? Co z wkładem własnym? Czy dopłaty można stracić? Pobierz e-book bezpłatnie lub kup za 10 zł.
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl

Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Podaj kod w formacie xx-xxx!
Pole wypełnione niepoprawnie!

Zdaniem Lenkiewicza, z analiz promocji i list zakupów wynika, że obniżki na poziomie 20-30 proc. są najczęściej postrzegane jako najbardziej atrakcyjne. "Konsumenci często uważają, że właśnie taki przedział może im kompensować szalejącą inflację. Jest też wystarczającym rabatem, aby nawet zmienić sklep"– ocenił ekspert.

Z badania wynika ponadto, że Polacy wbrew pozorom nie oszczędzają najbardziej na używkach i alkoholu, lecz na produktach spożywczych - 39,8 proc. wskazań.

Główny ekonomista Grupy BLIX Krzysztof Łuczak, zwrócił uwagę, że to bardzo szeroka kategoria, więc stosunkowo łatwo jest szukać tańszych zamienników. "Droższe owoce da się obecnie zastąpić tańszymi, sezonowymi. To samo dotyczy mięsa" - wskazał. Jak ocenił, mogłoby się wydawać, że w pierwszej kolejności konsumenci będą oszczędzać na rzeczach drugiej potrzeby.

Co ósmy badany wskazał, że stara się oszczędzać na słodyczach i przekąskach, a ponad 11 proc. konsumentów nie potrafi określić konkretnej grupy towarów. Co dziesiąty pytany wskazał na chemię gospodarczą, 7,4 proc. na – kosmetyki. Na zakupach odzieżowych oszczędza 6,9 proc. pytanych na, napojach alkoholowych – 4,2 proc.

Według Lenkiewicza, oszczędzanie na słodyczach i przekąskach może być związane ze zdrowym odżywianiem i dbaniem o wygląd fizyczny. "Jednak naprawdę niewielu Polaków szuka tańszych zamienników w obrębie tej kategorii, co może też oznaczać, że w trudnych ekonomicznie czasach ludzie nie chcą rezygnować z choćby małych przyjemności, takich jak np. batonik" - zaznaczył. –

Jak dodał ekspert Grupy Blix, wysoka inflacja zmusza Polaków do poszukiwania tańszych produktów. Kolejne podwyżki stóp procentowych, które podwyższą raty kredytów dodatkowo spotęgują efekt ograniczania konsumpcji i szukania oszczędności. "To może potrwać przez najbliższe dwa lata" - szacuje Łuczak.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Grupę Blix na próbie 1269 dorosłych Polaków odpowiedzialnych w swoich domach za codzienne zakupy.

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

Źródło:PAP
Tematy
Otwórz konto firmowe mBiznes Standard w mBanku wraz z kartą firmową np. Mastercard i zyskaj 350 zł premii

Otwórz konto firmowe mBiznes Standard w mBanku wraz z kartą firmową np. Mastercard i zyskaj 350 zł premii

Komentarze (6)

dodaj komentarz
faramir_z_gondoru
Ja już nie wiem co ten rząd musi jeszcze spieprzyć, żeby lud wyległ na ulice i pogonił tych nieudaczników. Chyba, że społeczeństwo jest już tak bierne, że położyło lagę na wszystkim, to wtedy już krzyż na drogę dla tego kraju.
samsza
Ludzie, jak tak będziecie chodzić i szukać, to kochanego ciała będzie mniej.
Jak będziecie mniej jeść jak poleca Czarnek, też.
Kiedy przyjdzie zima, ciała mało, będziecie marzli !
Wtedy zostanie tylko obłożyć okna chrustem, aby ciepło nie uciekało i uszczelnić mchem.
szprotkafinansjery
Słodycze zdrożały najmniej. Za to popularna margaryna rok temu kosztowała 4 zł, dziś 10 zł... Olej rzepakowy z 6 zl na 12 zł. Mleko z 2,80 na 3,80, podobnie śmietana o 1,00-1,50 w górę... Chleb z 2,50-3,50 na 4,00-5,50 zł.

Tylko ryż nadal tani! Jedzcie mniej, zaciskajcie zęby i bądźcie optymistami! I zbierajcie chrust i ciepłe
Słodycze zdrożały najmniej. Za to popularna margaryna rok temu kosztowała 4 zł, dziś 10 zł... Olej rzepakowy z 6 zl na 12 zł. Mleko z 2,80 na 3,80, podobnie śmietana o 1,00-1,50 w górę... Chleb z 2,50-3,50 na 4,00-5,50 zł.

Tylko ryż nadal tani! Jedzcie mniej, zaciskajcie zęby i bądźcie optymistami! I zbierajcie chrust i ciepłe ubrania na zimę!
szprotkafinansjery
Alkohol też podrożał niewiele, więc nie ma na czym oszczędzać. Podobnie ubrania... Wszyscy to wiedzą, tylko rząd, GUS i eksperci nie...
wojteqq
Jeśli zjawisko nie ma "uczonej" nazwy w języku angielskim, to nie istnieje. "Product switching"... Nawet nie jest śmieszne, to już żenujące. A teza z artykułu to odkrycie na miarę koła. No rzeczywiście, ludzie jak biednieją, to zaczynają oszczędzać! Eureka!
faramir_z_gondoru
Jak widać teksty redaguje gimbaza z tik-tokiem zamiast mózgu. Naczelny/korektor też jakiś niekumaty skoro puszcza takie gnioty, niezrozumiałe dla większości czytających. Niedługo trzeba będzie takie artykuły czytać ze słownikiem. Dno i tyle.

Powiązane: Budżet rodziny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki