Dla wielu par ślub to najważniejszy dzień rozpoczynający nowy rozdział w życiu. Dlatego dążą do tego, aby był on wyjątkowy i niepowtarzalny. Jednak organizacja ślubu i wesela to nie lada wyzwanie, wymagające zaangażowania, dobrej koordynacji i umiejętności spięcia wielu marzeń czasami ograniczonym budżetem, a także poświęcenia sporej ilości czasu.


Organizacja tradycyjnego ślubu i wesela to wydatek sięgający nierzadko kilkudziesięciu tysięcy złotych. Koszty te są podobne w całym kraju, bez względu na miasto czy województwo. Oczywiście dokładny koszt całego przedsięwzięcia zależy od liczby zaproszonych gości, miejsca organizacji wesela, ceny zaangażowanych podwykonawców, jak zespół czy fotograf, a także dodatkowych atrakcji. Choć pary pochłonięte przygotowaniami zwykle nie biorą tego czynnika pod uwagę, do kosztów alternatywnych zaliczyć trzeba potrzebny na organizację przyjęcia czas.
Dla zapracowanych – wedding planner
To właśnie zapracowane, zabiegane i nie dysponujące czasem osoby najczęściej pukają do drzwi wedding plannera. – Nie jest tak, że pary przychodzą do nas z konkretną wizją ślubu. Wprost przeciwnie. Są to osoby bardzo zapracowane, które nierzadko nie mają nawet czasu pomyśleć wcześniej nad tym, jak wyobrażają sobie ten dzień. To właśnie od nas oczekują pomocy przy kreowaniu wizji ich wesela, a potem przy organizacji i koordynacji tego dnia. Często powtarzają czego nie chcą na swoim ślubie, a do nas należy zaproponowanie rozwiązań, pomysłów , poszczególnych podwykonawców – potwierdza Karina Komorowska, konsultantka ślubna Perfect Moments, członek Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych.
W ofercie wedding plannerów znajduje się zarówno kompleksowa organizacja ślubów zarówno w kraju, jak i za granicą wraz z poszukiwaniem miejsca weselnego, pomoc w organizowaniu formalności, wyborze podwykonawców, jak i koordynacją w dniu ślubu. Jednak pary mogą również wybrać węższy zakres usługi. Często firmy udostępniają kilka pakietów usług.
O zaletach organizacji ślubu przez agencje ślubne nad tymi organizowanymi samodzielnie przekonuje Anna Piwońska, Perfect Day Wedding Consultant i członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych: – Przede wszystkim konsultant ślubny ma doświadczenie – wie, czego unikać, a jakie rozwiązania się sprawdzają. Organizując samodzielnie po raz pierwszy wesele, młoda para nie wie, jakie rozwiązania są najlepsze i gdzie czyhają niebezpieczeństwa. Konsultant dba również o detale, z których młoda para nie zdaje sobie sprawy i jest przygotowany na wszelkie problematyczne sytuacje. Ponadto podczas ślubu i wesela konsultant osobiście synchronizuje i nadzoruje prace podwykonawców, co nie jest w stu procentach możliwe do wykonania przez młodą parę - wymienia konsultantka Perfect Day.
Przeczytaj także
Weselny budżet jak dobre auto
Konsultant ślubny pomaga dobrać usługi do budżetu, jakim dysponuje para młoda. – Wesele na 100 osób to zwykle wydatek 40 000-60 000 zł w całym kraju, bez względu na miasto czy województwo. Jest to wesele na poziomie, dobrze zorganizowane, z atrakcjami i prowizją agencji – wyjaśnia Karina Komorowska, konsultantka ślubna Perfect Moments. Zdarza się jednak, że przyszli małżonkowie nie dysponują taką kwotą. – Konsultant ślubny jest od tego, aby doradzić na czym warto zaoszczędzić, a na czym nie. W takich sytuacjach szukamy priorytetów dla pary młodej. Konsultant szuka alternatywy np. są pary, które na dekoracje chcą wydać 30 tys zł, ale jeśli para młoda ma na dekoracje obejmującą wszystkie elementy (tzn. bukiety, butonierki, dekoracja lokalu, kościoła, samochodu, etc.) przeznaczone 1000 zł – to do nas należy dopasowanie takich rozwiązań aby się w tym budżecie zmieścić . Jednak to para młoda decyduje ile jest w stanie przeznaczyć na poszczególne elementy wesela. Nie jest sztuką zorganizować przyjęcie przy ogromnym budżecie, ale znaleźć takie rozwiązania, które pozwolą przy ograniczonych budżetach zorganizować wesele pod konkretne wymagania pary młodej – dodaje konsultantka Perfect Moments.
Przy określaniu budżetu weselnego ważny jest typ lokalu, w którym młodzi zdecydują się zorganizować przyjęcie. – Najdroższe są ekskluzywne restauracje położone w oryginalnych miejscach, pięciogwiazdkowe hotele oraz restauracje zlokalizowane w obiektach historycznych. W tego typu obiektach cena za menu waha się między 350 a 550 zł od osoby. Natomiast na drugim krańcu znajdują się przydrożne sale weselne oraz restauracje, gdzie cena za menu weselne mieści się w granicy 150-200 zł za osobę – wyjaśnia Anna Piwońska , Perfect Day Wedding Consultant.
Podobne różnice w cenach występują u podwykonawców świadczących usługi wideo czy wśród zespołów muzycznych. – Film ze ślubu i wesela nagrany przez jednego operatora kosztuje w granicy ok. 2 000-2 500 zł. Ale film ze ślubu i wesela, nagrany przez dwóch lub trzech operatorów, przy użyciu aparatów fotograficznych, steady-cam’u kosztuje już 6 000 zł. To samo dotyczy zespołu muzycznego. Przeciętny zespół muzyczny, składający się z 3 czy 4 osób, kosztuje 3 500-4 500 zł. Natomiast zespół muzyczny składający się z minimum 5 profesjonalnych muzyków, dobrych wokalistów, posiadający dobrze dobrany repertuar kosztuje minimum 8 000 zł – kontynuuje Anna Piwońska.
Ile kosztuje usługa konsultanta ślubnego
Przy korzystaniu z usług konsultanta ślubnego trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami tytułem wynagrodzenia agencji. Cena tych usług zależna jest od tego, jaki zakres prac młodzi powierzą konsultantowi, nie jest uzależniona natomiast od zaplanowanego na wesele budżetu. Za pakiet usług zawierających kompleksową organizację ślubu i wesela w Polsce można zapłacić nawet ponad 10 000 zł. Koszty mogą być różne w zależności od miasta, w którym organizowane jest przyjęcie.
– Warto jednak podkreślić, że nasza praca nad jednym weselem to setki godzin spędzonych na rozmowach z klientami, z podwykonawcami, mnóstwo telefonów, czasu spędzonego przy komputerze. Efekt finalny widać w dniu ślubu i wesela, gdzie przygotowania do tego dnia intensywnie trwały od tygodni, a dziś pilnujemy tylko, żeby wszystkie ustalenia zostały wcielone w życie. Nasze wynagrodzenie jest uzależnione zatem od ilości elementów, którymi mamy się zająć. Pary młode najczęściej przychodzą do nas na około rok albo na osiem miesięcy przed organizacją przy chęci skorzystania z kompleksowej usługi. Za ten czas pracy dostajemy około 7-10 tysięcy, w zależności od województwa, wliczając w to koordynację dnia ślubu i wesela, a nierzadko także poprawin. Dodatkowo jeden konsultant jest w stanie dobrze obsłużyć tylko kilku klientów kompleksowych w roku – zauważa Karina Komorowska, konsultantka ślubna Perfect Moments.
Z nieco wyższymi kosztami usług wedding plannera wiążą się także wesela za granicą. – Do podstawowych usług w takim przypadku dochodzą dodatkowe prace związane z tłumaczeniem dokumentów, odbiorem gości z lotniska, opieką nad gośćmi z zagranicy, organizowaniem podwykonawców posługujących się językiem ojczystym jednego z narzeczonych – wyjaśnia Anna Piwońska, Perfect Day Wedding Consultant.
Indywidualne stawki obowiązują też dla par chcących zorganizować wesele w odległych zakątkach świata czy pragnących spełnić niestandardowe życzenia wymagające od konsultantów dodatkowej pracy.





















































