Sezon ślubny w pełni, co oznacza nierzadko spore wydatki - nie tylko dla państwa młodych, ale również dla gości zaproszonych na uroczystość. Jednym z odwiecznych pytań jest to, ile "powinno się" dać do koperty. Nie ma na to uniwersalnej odpowiedzi, ale badanie „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2023” pokazuje, jak podchodzą do zagadnienia inni.


Jak wynika z badania „Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2023” Santander Consumer Banku, 24 proc. Polaków zamierza przeznaczyć od 301 do 500 zł na udział w uroczystości weselnej u rodziny lub przyjaciół. „Najczęściej odpowiadali tak mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. osób (32 proc.), zarabiający od 3 000 do 3 999 zł netto (46 proc.) oraz najmłodsi badani w wieku 18-29 lat (30 proc.)” – stwierdzono.


18 proc. ankietowanych zadeklarowało kwotę od 701 do 1000 zł. Zgodnie z raportem, w tej grupie przeważali 40-49 latkowie (34 proc.) i osoby najlepiej zarabiające z dochodami od 7000 zł netto wzwyż (42 proc.). „Warto zauważyć tutaj, że często odpowiadały tak również osoby z niższymi zarobkami od 2 000 do 2 999 zł na rękę (22 proc.)” – stwierdzono.
Jak przekazała cytowana w raporcie Ewa Cegielska z Santander Consumer Banku, 16 proc. Polaków deklaruje, że jest gotowe przeznaczyć na tzw. kopertę lub prezent dla państwa młodych kwotę powyżej 1000 zł.
Spora część badanych byłaby skłonna zrezygnować z przyjścia na imprezę weselną ze względu na chęć ograniczenia wydatków.


Zgodnie z raportem, za najbardziej obciążające finansowo wydatki związane z organizacją wesela respondenci wskazali m.in.: koszt sali i cateringu (83 proc.), alkohol i napoje (36 proc.), cenę zespołu lub DJ’a i wodzireja (34 proc.), zakup sukni ślubnej i garnituru dla pana młodego (26 proc.) oraz koszt fotografa i kamerzysty (19 proc.).


Wesele czy inne duże przyjęcia to wydatek nie tylko dla organizatorów, ale także dla osób zaproszonych. Zdecydowana większość ankietowanych odpowiedziała, że największym obciążeniem dla ich portfela jest sfinansowanie prezentu czy koperty.


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1001 dorosłych Polaków. (PAP)
pap/bpl