REKLAMA

Hulajnogi elektryczne znikną z chodników, ale nie wcześniej niż latem

2020-01-30 09:15
publikacja
2020-01-30 09:15

Dopiero wiosną rząd zajmie się przepisami, które uregulują jazdę hulajnogami elektrycznymi. Te znikną z chodników, ale o ich wypożyczenie będzie trudniej – informuje „Rzeczpospolita”.

fot. Andrzej Hulimka / / FORUM

Projekt nowelizacji kodeksu drogowego, do którego zostanie wprowadzone pojęcie urządzenia transportu osobistego (UTO) trafi pod obrady rządu na przełomie marca i kwietnia. Kiedy nowe przepisy wejdą w życie, nie wiadomo. Na pewno jednak nie zostaną uchwalone przed szczytem sezonu.

Wiadomo jednak, co się zmieni. Urządzeniem transportu osobistego zostanie określone takie, które przeznaczone zostało do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości maksymalnej 1,25 m i masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h.

Na hulajnogach elektrycznych będzie można jeździć wyłącznie po ścieżkach rowerowych, a w przypadku ich braku, po jezdni, jeśli dozwolona prędkość nie jest wyższa niż 30 km/h. Hulajnogi elektryczne będą mogły znaleźć się na chodniku tylko w razie braku drogi rowerowej biegnącej wzdłuż jedni, na której dozwolona prędkość jest wyższa niż 30 km/h. Co więcej, chodnik będzie musiał mieć co najmniej 2 m szerokości. Jeśli żaden z tych warunków nie zostanie spełniony, hulajnogę trzeba będzie prowadzić.

Z hulajnóg elektrycznych nie będą mogli korzystać jednak wszyscy. Aby jeździć urządzeniem transportu osobistego, trzeba będzie mieć ukończone 10 lat. Osoby niepełnoletnie, aby korzystać z hulajnóg elektrycznych, będą musiały posiadać kartę rowerową. Dorośli nie będą objęci wymogiem znajomości przepisów.

MKZ

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (16)

dodaj komentarz
grizley
nareszczie poczatek regulacji i mam nadzieje, ze koniec tej hipsterskiej zarazy i tandety... czy Warszawa, czy Zurich, czy LA, 30 kg zlomu i przynajmniej kilkadziesiat kilogramow masy ciala, zapieprzajace po chodnikach ponad 20 km/h miedzy przechodniami w samym centrum turystycznym miasta, bez OC czy jakiegokolwiek ubezpieczenia,nareszczie poczatek regulacji i mam nadzieje, ze koniec tej hipsterskiej zarazy i tandety... czy Warszawa, czy Zurich, czy LA, 30 kg zlomu i przynajmniej kilkadziesiat kilogramow masy ciala, zapieprzajace po chodnikach ponad 20 km/h miedzy przechodniami w samym centrum turystycznym miasta, bez OC czy jakiegokolwiek ubezpieczenia, za to po alkoholu i z duza dawka ulanskiej fantazji, a na koniec jeszcze rzucony ten zlom pod nogi na chodniku. w najlepszym wypadku konczy sie smietniskiem na ulicach i chodnikach, w najgorszym ciezkim uszczerbkiem na zdrowiu i brakiem odpowiedzialnosci za wyrzadzone szkody i koszty leczenia. gorzej niz dziki zachod.
thekarol
Ale rowery są już ok? Rozumiem - jazda po chodniku takim pojazdem nie jest niczym dobrym i powinna być zabroniona, ale po ścieżkach rowerowych czemu nie? OC? Na rower masz wykupione OC? Z rozrzuconymi hulajnogami też się zgodzę bo panuje w tym niezła fantazja...
johny_kielbasiany
No jak znikna jak ja żem właśnie kupił sobie .
wolekk
W najnowoczesniejszym miescie swiata nikt nie ma problemow z hulajnogami na chodnikach. Korzystaja z nich nawet elity. Tylko nie wiem, skad u Polakow to idiotyczne przyzwyczajenie do zostawiania ich na srodku chodnikow. Czyzby Polacy w chamstwie, zidioceniu i chaosie zaczeli sie znizac do poziomu Anglikow?
dziki_losos
Nie ma problemów? Proszę bardzo:
* "San Francisco's scooter war: city hits back as 'unlawful' schemes flood streets ", The Guardian, 2018
* "Readers React: Not on my sidewalk: How Bird scooters annoy readers and make them condone vandalism ", LA Times, 2018
* "E-scooters aren't getting
Nie ma problemów? Proszę bardzo:
* "San Francisco's scooter war: city hits back as 'unlawful' schemes flood streets ", The Guardian, 2018
* "Readers React: Not on my sidewalk: How Bird scooters annoy readers and make them condone vandalism ", LA Times, 2018
* "E-scooters aren't getting stolen, the real issue is sidewalk litter", Mashable, 2018
* "Scooters are littering sidewalks and injuring pedestrians. Can this start-up bring order to the chaos?", The Washington Post, 2019
* "As scooters flood Los Angeles, the number of tickets written to riders is soaring", LA Times, 2019

To nie są tylko polskie problemy.
marianpazdzioch
Brakuje jeszcze tylko karty pływackiej.
sammler
Pływając możesz wyrządzić komuś krzywdę? Bo jadąc tym urządzeniem 25 kmh (dziś nawet szybciej) jak najbardziej możesz.
januszcebulak
Hulajnogi elektryczne znikną z chodników, ale nie te zaparkowane...

Miałem nadzieję, że będzie jakiś zakaz zostawiania tych dziadowskich hulajnóg na środku chodnika.
sammler
W weekend byłem w Trójmieście. Stały na środku (!) molo.
innowierca
Jak pisalem w tamtym roku ze ureguluja to nie i nie bylo na forum. Rozumiem za nastolatkowie beda wyrabiac karte moto-rowerowa a to juz kasa.
Zjawisko rozwinelo sie dosc szybko i to dopiero poczatek regulacji. Beda jeszcze zmiany. Pojawi sie oplata skarbowa i dopiero zostawia. W Polsce sie placi za konto bankowe, to i bedzie sie
Jak pisalem w tamtym roku ze ureguluja to nie i nie bylo na forum. Rozumiem za nastolatkowie beda wyrabiac karte moto-rowerowa a to juz kasa.
Zjawisko rozwinelo sie dosc szybko i to dopiero poczatek regulacji. Beda jeszcze zmiany. Pojawi sie oplata skarbowa i dopiero zostawia. W Polsce sie placi za konto bankowe, to i bedzie sie placic za hulajnoge.
Oczywiscie bezpieczenstwo na 1 miejscu i tu sie zgadzam.

Powiązane: Hulajnogi

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki