Grupa EM&F, która w 2013 roku zanotowała 300 mln zł straty netto po dokonaniu odpisów w segmencie modowym, chce do końca tego roku wycofać się całkowicie z tego segmentu - poinformował PAP Jacek Bagiński, członek zarządu spółki. Nakłady inwestycyjne wyniosą w tym roku 80-90 mln zł, otwartych ma być około 50 nowych placówek.
"EM&F kończy przygodę z modą. W czwartym kwartale 2013 roku doszliśmy do wniosku, że nie ma sensu dłużej reanimować segmentu modowego. Postanowiliśmy definitywnie zamknąć i sprzedać co tylko możliwe w tym segmencie do końca tego roku" - powiedział PAP Bagiński.
"W 2012 roku podjęliśmy wysiłek mający na celu poprawę warunków handlowych z partnerami, którzy udzielili franczyzy. Te warunki udało się wtedy poprawić, ale mimo to generowaliśmy w tym segmencie stratę, która się pogłębiała" - dodał.
W rezultacie decyzji o zaniechaniu działalności w zakresie handlu odzieżą i obuwiem w modelu franczyzowym, spółka zawiązała w wynikach 2013 roku 326 mln zł odpisów aktualizujących wartość majątku trwałego, obrotowego, wartość firmy i wartość udziałów segmentu moda. Strata netto na działalności zaniechanej, w związku z zakończeniem działalności w tym segmencie, wyniosła w ubiegłym roku 371 mln zł w porównaniu do 110 mln zł w 2012 roku, a całkowita strata netto Grupy EM&F wyniosła w 2013 roku 300 mln złotych wobec 6 mln zł straty w 2012 roku.
Na koniec grudnia 2013 r. w sieci Grupy EM&F było 118 placówek w segmencie modowym. Większość placówek jest franczyzowych, część prowadzonych na bazie umów joint venture. W portfelu spółki znajdują się m.in. sklepy marek Esprit, Aldo, River Island.
"Trudno będzie znaleźć nabywcę na wszystkie brandy łącznie, będziemy szukać nabywców na poszczególne marki. Na pierwszym etapie rozmawiamy z właścicielami marek, proponując im sprzedaż tych placówek i równolegle szukamy innych nabywców, franczyzobiorców, którzy byliby gotowi prowadzić ten biznes na własny rachunek" - powiedział Bagiński.
Dodał, że spółka nie oczekuje istotnych przychodów z tytułu sprzedaży tych aktywów.
"Segment modowy jeszcze będzie trochę ważył w wynikach 2014 roku, gdyż operacyjnie wygeneruje jakąś stratę" - powiedział.
W '14 OK. 50 NOWYCH OTWARĆ; CAPEX WYNIESIE 80-90 MLN ZŁ
Grupa zakłada, że tegoroczne nakłady inwestycyjne będą niższe rok do roku i wyniosą 80-90 mln zł wobec 147 mln zł w 2013 roku.
"Wstępny plan zakłada, że otworzymy w tym roku 15-20 placówek Empiku, 15-20 sklepów Smyk i 10 szkół językowych, czyli łącznie około 50 nowych placówek" - powiedział członek zarządu NFI EMF.
"Całkowite nakłady inwestycyjne na otwarcia, ale i na rozbudowę internetu wyniosą 80-90 mln zł" - dodał.
Na koniec grudnia 2013 r. łączna powierzchnia handlowo-usługowa Grupy EM&F wynosiła 351.614 m kw. i liczyła 647 placówek, z czego 118 placówek (o powierzchni 42.930 m kw.) należało do segmentu moda. Z pominięciem tych placówek, sieć handlowo-usługowa Grupy EM&F, w trakcie IV kwartału zwiększyła się o 16 placówek netto.
Rozwój sieci nastąpił w Grupie Smyk (gdzie otworzono 10 salonów, z czego 8 w Polsce), a także w grupie Empik, gdzie również otworzono 10 salonów (głównie mniejszych placówek o powierzchni około 250 m kw każda).
Przychody netto z działalności kontynuowanej za 2013 rok wyniosły w grupie 3.037 mln zł i wzrosły o 2 proc. rdr. Do wzrostu przychodów przyczyniła się głównie Grupa Smyk, a w szczególności spółki Smyk w Polsce i na Ukrainie.
W IV kwartale 2013 r. przychody ze sprzedaży LFL Grupy EM&F spadły o 0,4 proc. rdr, a w całym 2013 roku wzrosły o 2,3 proc. W ubiegłym roku wzrost sprzedaży LFL w grupie Smyk wyniósł 4,2 proc., a w szkołach językowych 6,6 proc. Sprzedaż porównywalna w Empiku spadła w IV kwartale o 6,8 proc., a w całym 2013 roku o 1,6 proc.
"W tym roku w Empiku chcielibyśmy utrzymać sprzedaż LFL na poziomie porównywalnym rok do roku. Zakładamy, że w Smyku sprzedaż LFL wzrośnie o 3-5 proc." - powiedział Bagiński.
Poinformował, że w sieci Empik spółka chce w tym roku zahamować spadek przychodów i kontynuować poprawę rentowności poprzez zwiększenie sprzedaży produktów wysokomarżowych, np. dekoracyjnych, lifestylowych. W grupie Smyk w Niemczech planowana jest poprawa miksu produktowego i rozwój sprzedaży internetowej.
Anna Pełka (PAP)
pel/ jtt/