GG Network zarzuca PBI, że wyniki badania Megapanel są manipulowane na korzyść firm związanych z PBI, a na niekorzyść największego polskiego komunikatora Gadu-Gadu. Chodzi o wielkie pieniądze, więc strony nie przebierają w słowach. GG Network zapowiada własny standard badań internetu, który “podważa sens istnienia PBI”.
Zastrzeżenia GG Network wzbudza zlikwidowanie wskaźnika “Real Users” na rzecz “liczby aktywnych programów”. GG Network twierdzi, że jest to kolejna próba PBI pomniejszenia wartości reklamowej Gadu-Gadu poprzez sugerowanie, że publikowane w komunikatorze treści nie docierają do użytkownika, który włącza aplikację, ale niekoniecznie z niej korzysta.
- PBI od dawna stało nad merytoryczną przepaścią a teraz uczyniło istotny krok naprzód. Teraz już chyba nikt nie powinien mieć wątpliwości co do intencji działania tej firmy – mówi Krzysztof Łada, dyrektor reklamy GG Network.
W odpowiedzi na zarzuty GG Network swoje stanowisko prezentuje Sławomir Pliszka, dyrektor ds. badań PBI:
- Jeśli jakaś aplikacja uruchomi się w autostarcie to pokazuje się w procesie systemu operacyjnego. Firma Gemius rejestruje tę aplikację jako aktywną nawet jeśli internauta jej nie używa. Dlatego dużo bardziej adekwatnym określeniem jest liczna aktywnych programów, niż liczba użytkowników.
Kluczowy w zaistniałej sytuacji jest fakt, że GG Network jest aktywnym uczestnikiem inicjatywy, która konsekwentnie dąży do utworzenia alternatywnego dla PBI standardu pomiaru Internetu uwzględniającego m.in. własne interesy. W skład inicjatywy wchodzi 25-ciu wydawców, czyli więcej niż w przypadku PBI, a jej działania – zdaniem GG Network – wprost podważają sens istnienia PBI.