REKLAMA

Assistance nie pomoże blisko domu? Przed podpisaniem polisy warto zwrócić uwagę na franszyzę kilometrową

2024-07-28 06:00
publikacja
2024-07-28 06:00

Assistance to ubezpieczenie, które rodzimym kierowcom zwykle kojarzy się z dalszym wyjazdem zagranicznym. Podstawowym celem takiej polisy jest zabezpieczenie kierowcy podczas kłopotów w podróży. Jednak czasem problemy mogą pojawić się już na starcie wakacyjnej wycieczki.

Assistance nie pomoże blisko domu? Przed podpisaniem polisy warto zwrócić uwagę na franszyzę kilometrową
Assistance nie pomoże blisko domu? Przed podpisaniem polisy warto zwrócić uwagę na franszyzę kilometrową
fot. Bilanol / / Shutterstock

Eksperci multiagencji ubezpieczeniowej Unilink sprawdzili, jak w przypadku dostępnych na rynku polis moto assistance (AS) wygląda tak zwana franszyza kilometrowa. Chodzi o rozwiązanie aktywujące ochronę z AS dopiero po pewnym oddaleniu się od domu.

Franszyza kilometrowa: ubezpieczyciele mają swobodę

Polisy assistance są ubezpieczeniami całkowicie dobrowolnymi, dlatego firmy ubezpieczeniowe mają swobodę w zakresie wyznaczania zasad ochrony. Chodzi tutaj również o minimalną odległość od miejsca zamieszkania kierowcy aktywującą ochronę z ubezpieczenia AS (w całości lub części).

„Informacje na temat wspomnianego dystansu znajdziemy między innymi w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Na podstawie OWU powstała właśnie tabela będąca częścią tego artykułu” - wyjaśnia Maciej Łoboz, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.

Kiedy ochrona z assistance zacznie działać

Wspomniana wyżej swoboda ubezpieczycieli w zakresie wyznaczania zasad franszyzy kilometrowej jest widoczna również w poniższej tabeli. To zestawienie przedstawia „odległościowe” zasady świadczenia ochrony z assistance przez jedenastu wybranych ubezpieczycieli z oferty Unilink SA. „Wszystkie analizowane firmy i marki ubezpieczeniowe poza dwiema przewidują franszyzę kilometrową w assistance, ale takie ograniczenie ochrony na ogół nie jest uciążliwe” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert multiagencji ubezpieczeniowej Unilink.

Warto zwrócić uwagę, że franszyza kilometrowa może obejmować jedynie zakwaterowanie w hotelu. „Jeżeli zakład ubezpieczeniowy ogranicza możliwość skorzystania z noclegu do zdarzeń, które miały miejsce minimum 20 kilometrów, a nawet 50 kilometrów od miejsca zamieszkania ubezpieczonego, to trudno uznać, że mamy do czynienia z istotnym ograniczeniem ochrony. Pamiętajmy, że franszyza kilometrowa przyczynia się do obniżenia składki assistance” - podkreśla Maciej Łoboz.

Zebrane informacje wskazują również, że kilometrowy wymiar franszyzy na ogół nie przekracza 50 kilometrów od miejsca zamieszkania ubezpieczonego, a często zdarzają się też mniej restrykcyjne ograniczenia (20 km lub 25 km). Postrzeganie franszyzy kilometrowej jako uciążliwości może oczywiście zależeć od tego, jak często i daleko podróżuje kierowca. „Co ważne, niektórzy ubezpieczyciele przewidują możliwość zmniejszenia lub nawet zredukowania tego ograniczenia do 0 km pod warunkiem dopłaty składki” - dodaje Andrzej Prajsnar.

Przy zakupie assistance liczą się również inne kwestie

Franszyza kilometrowa to oczywiście ważny, lecz nie jedyny aspekt ubezpieczenia assistance, na który warto zwrócić uwagę przy zakupie takiej polisy. Jeżeli chodzi o wartości wyrażane w kilometrach, to kluczowe wydają się też limity odległości holowania.

Dobry agent ubezpieczeniowy na życzenie klienta sprawdzi również inne aspekty - dotyczące na przykład okresu korzystania z samochodu zastępczego. „Dzięki pomocy takiego eksperta można nawet nabyć swoisty pakiet bezpiecznego turysty: nie tylko assistance, ale również ubezpieczenie turystyczne. Dlatego warto zawsze konsultować z agentem dostępne warianty polisy” - podsumowuje Maciej Łoboz.

Franszyza kilometrowa w assistance: zasady u 11 wybranych ubezpieczycieli 

Nazwa ubezpieczyciela / 

Nazwa polisy 

Franszyza w kilometrach 

Uwagi 

Allianz / Auto Assistance 

50 km

Franszyza dotyczy zakwaterowania w hotelu.

AXA / Moto Assistance 

20 km

Franszyza dotyczy transportu ubezpieczonego, zakwaterowania.

Compensa / Komunikacja 

Brak franszyzy

Ergo Hestia / Car assistance 

20 km

Franszyza dotyczy zakwaterowania.

Generali / Assistance 

100 km

Franszyza dotyczy zakwaterowania.

HDI / Moto Assistance (HMA) 

25 km

W wariancie „Złoty” w przypadku awarii pojazdu oraz innego zdarzenia, świadczenia realizowane są, gdy odległość od miejsca zamieszkania jest większa niż 25 km.

Link4 / Assistance 

20 km

Franszyza dotyczy noclegu, transportu kierowcy i pasażerów oraz kierowcy zastępczego.

Proama / Midi Assistance 

Brak franszyzy

PZU / Pomoc w Drodze 

20 km
lub
50 km

Franszyza zależna od wariantu ubezpieczenia. Franszyza dotyczy pojazdu zastępczego, hotelu, przewozu, przejazdu po odbiór pojazdu, dowozu paliwa, wymiany żarówki, odholowania przyczepy i rozładowania akumulatora.

UNIQA / Assistance


 

 

UNIQA / Assistance
w podróży 

25 km

Franszyza zależna od wariantu ubezpieczenia (w wariancie Prestiż brak franszyzy). Franszyza dotyczy transportu osób, noclegu, parkowania, odbioru naprawionego pojazdu, kierowcy zastępczego i wizyty osoby bliskiej.

25 km

Franszyza dotyczy naprawy na miejscu wypadku lub awarii, holowania pojazdu po awarii, wymiana koła, noclegu dla podróżnych, dostarczenie paliwa i  odbioru pojazdu.

Warta / Moto Assistance 

25 km

W wariancie „Złoty” w przypadku awarii pojazdu oraz innego zdarzenia, świadczenia realizowane są, gdy odległość od miejsca zamieszkania jest większa niż 25 km.

Źródło:
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (6)

dodaj komentarz
innowierca
pamietajcie zeby nigdy nie zaznaczac opcji automatycznego odnowienia ubezpieczenia. Tym klientom ktorzy maja automatyczne odnowienia, te firmy od razu
daja wyzsza kwote ubezpieczenia. W trzecim roku potrafia dac ci cene 2 razy wyzsza niz w promocji dla nowych klientow.
innowierca
to znany proceder. Jak jest mozliwosc i placicie jednorazowo, to nie zapisywac zadnej karty bankowej na stronie ubezpieczyciela. To masowe ubezpieczenia i oni zeruja na tym, ze zapomnisz o wznowieniu i poleci automatycznie. Wtedy masz drozej niz inni. Oni kochaja takich klientow. Przysla ci maila miesiac wczesniej o wznowieniu i to znany proceder. Jak jest mozliwosc i placicie jednorazowo, to nie zapisywac zadnej karty bankowej na stronie ubezpieczyciela. To masowe ubezpieczenia i oni zeruja na tym, ze zapomnisz o wznowieniu i poleci automatycznie. Wtedy masz drozej niz inni. Oni kochaja takich klientow. Przysla ci maila miesiac wczesniej o wznowieniu i zapomnisz, i obciaza konto.
innowierca odpowiada innowierca
a mozna sie o tym przekonac jak nie masz automatycznego wznowieniu, zadzwonisz tydzien przed koncem polisy, ze czemu tak drogo i nie chcesz przedluzac, to od razu 10-20% znizki zaproponuja. Nawet lepiej nie zaplacic, to sie sami skontaktuja, plus obniza, albo lepiej gdzie indziej jako nowy klient isc. Uwaga jelenie placa drozej :a mozna sie o tym przekonac jak nie masz automatycznego wznowieniu, zadzwonisz tydzien przed koncem polisy, ze czemu tak drogo i nie chcesz przedluzac, to od razu 10-20% znizki zaproponuja. Nawet lepiej nie zaplacic, to sie sami skontaktuja, plus obniza, albo lepiej gdzie indziej jako nowy klient isc. Uwaga jelenie placa drozej :) Taka taktyke maja.
men24a odpowiada innowierca
Tylko pytanie czy warto tak przeskakiwać z ubezpieczalni do ubezpieczalni dla 500 zł i jechać robić zdjęcia tym bardziej że już coś tam na karoserii jest a nie chce się zniżek stracić
innowierca odpowiada men24a
to chodzi o assistance w razie awarii
barkolus
Zglaszasz inne miejsce zamieszkania

Powiązane: Bezpieczeństwo na drogach

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki