Poniedziałkowa uchwała NSA oznacza, że skarbówka nie musi oddawać podatnikom pieniędzy zajętych na podstawie postanowień podpisanych przez naczelników urzędów skarbowych. Postanowienia były i są ważne, fiskus ściągnął pieniądze zgodnie z prawem - informuje we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".


Gazeta zauważa, że NSA skutecznie zapobiegł przedawnieniu części zobowiązań podatkowych. Dzięki temu skarbówce udało się "uratować" prawie 1 tys. postanowień dotyczących ok. 2,4 mld zł - podał "DGP".
O co chodziło? W poniedziałek Naczelny Sąd Administracyjny wydał bardzo ważną uchwałę dotycząca kompetencji polskiej skarbówki w zakresie nadawania rygorów natychmiastowej wykonalności decyzji. Wskazał, że od 1 marca 2017 r., czyli wejścia w życie tzw. reformy KAS, właściwym do nadania rygoru od decyzji wymiarowej naczelnika urzędu celno-skarbowego w pierwszej instancji jest jednak naczelnik urzędu skarbowego, a nie ten sam organ, który wydał decyzję wymiarową. Gdyby tak nie wskazano, otwierałoby to drogę do unieważnienia ponad tysiąca rozstrzygnięć z ostatnich pięciu nieprzedawnionych jeszcze lat. A to według szacunków resortu finansów miałoby narazić budżet na ponad 2 mld zł strat.
Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego ma znaczenie również dla spraw, które są w toku.
"Gdyby NSA orzekł inaczej, skutki byłyby niewyobrażalne. Okazałoby się, że część postanowień podpisanych przez naczelników urzędów skarbowych byłaby nieważna. Chodzi o tę część, która dotyczy nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom wydanym przez naczelnika urzędu celnoskarbowego. Bo tu jest problem" - wskazano w artykule.
Rygor natychmiastowej wykonalności to instrument, który pozwala skarbówce szybko i sprawnie ściągnąć zaległość podatkową. Oznacza natychmiastowe zajęcie np. rachunku bankowego podatnika, mimo że wydana decyzja wymiarowa organu I instancji jeszcze się nie uprawomocniła. Chodzi o decyzję określającą wysokość podatku do zapłaty lub zmniejszającą kwotę straty (odliczanej od dochodu).
Dzięki rygorowi fiskus może ściągnąć należność, mimo że podatnik ma jeszcze prawo odwołać się od decyzji (nieprawomocnej) do dyrektora izby administracji skarbowej.
Kiedy jest możliwe nadanie decyzji (nieostatecznej) rygoru natychmiastowej wykonalności? Wskazuje to art. 239b ordynacji podatkowej. Przykładem jest sytuacja, gdy do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego zostało mniej niż trzy miesiące (art. 239b par. 1 pkt 4).
Nadanie nieprawomocnej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności ma jeszcze jeden istotny skutek – powoduje przerwanie biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego (jeżeli podatnik został o tym skutecznie powiadomiony). Wskutek tego pięcioletni termin przedawnienia biegnie na nowo. Tak wynika z art. 70 par. 4 ordynacji podatkowej. Jest to bowiem „zastosowanie środka egzekucyjnego”, o którym mowa w tym przepisie.
Rygor natychmiastowej wykonalności staje się przez to w wielu sytuacjach narzędziem, które pozwala fiskusowi przerwać zbliżający się upływ pięcioletniego terminu przedawnienia podatkowego. Termin biegnie wtedy na nowo.
(PAP)
mark/ ktl/