Film, o którym od soboty mówi cała Polska, został w całości sfinansowany dzięki akcji crowdfundingowej. Na stworzenie dokumentu "Tylko nie mów nikomu" Tomasz Sekielski i jego brat Marek zebrali niemal 450 tysięcy złotych.


Dokument „Tylko nie mów nikomu” braci Tomasza i Marka Sekielskich porusza temat pedofili w kościele katolickim. To niewątpliwie ważny materiał z gatunku dziennikarstwa śledczego, który pokazuje skalę problemu. Film trwa dwie godziny i można obejrzeć go bezpłatnie w serwisie YouTube.
Zbiórka na realizację filmu braci Sekielskich
"Tylko nie mów nikomu" jest niezależnym dokumentem, na który Sekielscy zebrali pieniądze w internetowym portalu Patronite.pl. Film ukazał się w sobotę, 11 maja, o godz. 14.30 i do poniedziałkowego popołudnia ma już prawie 8 mln odsłon. Dokument braci Sekielskich jest dostępnych całkowicie za darmo, nie jest przerywany reklamami i nie ma w nim lokowania produktu. Oznacza to, że Sekielscy nie zarobią na swoim dokumencie, całość zebranych pieniędzy została przekazana na realizację materiału. Dwa i pół tysiąca osób wzięło udział w zbiórce funduszy na film. Kwota, którą udało się zebrać, to ponad 450 tysięcy złotych.
Obecnie bracia Sekielscy zbierają fundusze na dokument opowiadający o miliardowych aferach Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo Kredytowych - SKOK-ów. Film ma być sfinansowany w taki sam sposób, jak w przypadku „Tylko nie mów nikomu”. Zbiórka jest prowadzona na platformie Patronite.pl. Koszt całego filmu o aferze SKOK-ów twórcy szacują na 550 tysięcy złotych - jest to kwota wyższa niż ta zebrana na film o pedofilii w kościele.
W poniedziałek, 13 maja, Tomasz Sekielski zapowiedział, że dokument doczeka się kontynuacji. Tymczasem dziennikarz zbiera już fundusze na kolejną produkcję, która będzie dotyczyła afery w SKOK-ach.


Jak działa crowdfunding?
Crowdfunding łączy autorów z osobami, które mogą i chcą wesprzeć różnorodne projekty. Patroni wpłacają regularne, comiesięczne kwoty na konto zbierających środki na realizację projektu. Crowdfunding można porównać do zrzutki pieniędzy na konkretny cel. W dosłownym tłumaczeniu crowdfunding oznacza finansowanie przez tłum. Cel zbiórki pieniędzy może być różny: muzycy potrzebują wsparcia na nagranie płyty, podróżnicy chcą wyruszyć w wyprawę życia, a inni realizują dokument, o którym po dwóch dniach od premiery mówi cała Polska.