Ferro obserwowało dobrą aktywność klientów i instalatorów w III kw. 2021 r. Grupa podtrzymuje plan aktualizacji strategii w przyszłym roku. Ma być w niej uwzględniony m.in. segment źródeł ciepła, w którym działa przejęta spółka Termet - poinformowali przedstawiciele zarządu podczas wtorkowej wideokonferencji. Zarząd na razie nie wprowadza produktów Termetu do sprzedaży za granicą w znaczącej skali i chce wykorzystać zapotrzebowanie na te produkty w Polsce.


"Obserwujemy dobrą aktywność naszych klientów i klientów naszych klientów, wysoką aktywność instalatorów. Były wakacje, co było widać w wielu branżach (...), ale wszyscy już z nich wrócili (...). Staramy się dostosowywać do tego, co dzieje się na poszczególnych rynkach. (...) Efekt skali dodatkowo nas mobilizuje" - powiedział prezes Wojciech Gątkiewicz odnośnie trzeciego kwartału 2021 r.
"Z Termetem na razie nie uruchomiliśmy całego procesu eksportowania tego produktu poza Polskę, bo staramy się wykorzystać efekt synergii i to, że stał się częścią grupy" - dodał.
Ferro pod koniec 2020 r. przejęło działające w obszarze źródeł ciepła spółki Termet i Tester.
Prezes pytany o termin wprowadzenia produktów z tego obszaru na rynki zagraniczne poinformował, że Ferro przymierza się, by w 2022 r. na części rynków te produkty się pojawiły.
"Mamy certyfikaty, te produkty są dopuszczone na rynkach i pewne śladowe ilości są sprzedawane, bo Termet już na niektórych rynkach istniał, natomiast nie spieszymy się z czysto taktycznej perspektywy - zapotrzebowanie na Termet w Polsce jest tak wysokie, że (...) na razie staramy się wykorzystać wszystkie rezerwy dostępne w 2021 r." - ocenił Gątkiewicz.
"To też jest produkt, który wymaga trochę innego procesu wdrożenia niż te rzeczy, które dotychczas posiadaliśmy w ofercie. Potrzeba więcej czasu i ten proces musi być odpowiednio przygotowany, by zakończył się odpowiednim efektem" - dodała wiceprezes Aneta Raczek.
Prezes wskazał, że aktualizacja strategii planowana jest w 2022 r. - zarząd chce dopracować jeszcze kilka kwestii, ale na pewno segment źródeł ciepła będzie w niej uwzględniony.
"Technika grzewcza nie może zostać w tej strategii zaniedbana, bo stanowi znaczący element naszych przychodów i zatrudnienia. To jest ważna część firmy" - powiedział prezes.
"Strategia jest kontynuowana, przygotowujemy się do kolejnych kroków, do jej aktualizacji - w tej chwili pracujemy w Termecie i Testerze nad przygotowaniem takiego dokumentu. Pracujemy także na rynkach eksportowych. W ostatnim kroku będziemy się też zajmować rynkiem polskim. Myślę, że w pierwszym półroczu przyszłego roku te dokumenty pewnie ujrzą światło dzienne" - dodał Gątkiewicz.
Poinformował, że elementy zaktualizowanej strategii mogą być wdrażane na przełomie roku.
"Będzie to dotyczyło głównie Termetu i firmy Tester oraz eksportu (...) - tam mamy parę pomysłów, które chcielibyśmy zacząć jak najszybciej realizować" - dodał Gątkiewicz.
Prezes poinformował, że Ferro nadal pracuje nad akwizycjami z doradcą, ale nie zdradził nic o konkretnych celach, czy terminach potencjalnych transakcji.
Jako wyzwanie na przyszłość zarząd wskazał m.in. problemy z logistyką i zapewnienie klientom dostępności właściwego towaru oraz realizację zamówień z krótkim terminem.
"Najważniejsza jest dostępność właściwego towaru na magazynie - tego, co chcą kupić klienci. Oczywiście prowadzimy szereg działań, by utrzymać marże, ale skupiamy się też na tym, by zapewnić jak największą dostępność towaru - by o czasie do klienta dotarł. To jest celem i wyzwaniem" - powiedziała Raczek.
"Wszystko wskazuje, że pewnie do końca roku sytuacja z dostępnością kontenerów, z czasami dostaw będzie ciągle dużym wyzwaniem" - dodała wiceprezes.
Ferro podtrzymało zakładany na ten rok capex na poziomie 15-25 mln zł.
"Może się zdarzyć, że nie zrealizujemy tego planu, brakuje nam trochę czasu na wszystkie przedsięwzięcia. Też widzimy, że w niektórych przypadkach wydłużają się cykle dostaw elementów, które chcielibyśmy zakupić i zamontować (...). Przeprowadzamy operację przezbrojenia części grupy jeśli chodzi o IT" - powiedział Gątkiewicz.
Grupa Ferro zajmuje się produkcją i sprzedażą armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej oraz wyposażenia sanitarnego pod własną marką, a także pod markami klientów. (PAP Biznes)
doa/ asa/